Wnętrze tradycyjnego kościoła katolickiego z konfesjonałem na pierwszym planie, symbolizujące kryzys duchowy współczesnego modernizmu w Kościele.

BONUS 2025: Modernistyczna Nagroda dla Spirytualnego Relatywizmu

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” (29 października 2025) informuje o nominowanych do Nagrody BONUS 2025, mającej honorować osoby i inicjatywy „łączące zamiast dzielące” w obszarach mediów, kultury, działalności społecznej, przywództwa i technologii. Wyróżnienia, promowane jako antidotum na „polaryzację i krzyk”, w istocie stanowią manifest naturalistycznej duchowości, odciętej od nadprzyrodzonych celów Kościoła.


Media: krytyka bez dogmatu, prawda bez Boga

W kategorii MEDIA nominowano m.in. Monikę Białkowską, autorkę książek o „nadużyciach w żeńskich klasztorach”. Jej działalność, choć uderza w instytucjonalne nadużycia, pomija kluczowy kontekst: Ecclesia est casta meretrix (Kościół jest czystą nierządnicą) – nadprzyrodzony charakter Kościoła, który pozostaje święty mimo grzechów członków. Jak zauważył Pius X w Lamentabili sane: „Kościół nie tylko nie może błądzić w rzeczach wiary, lecz błędów nawet tych, którzy do niej należą, unika z taką troskliwością, jak Chrystus unikał grzechu”. Brak tu refleksji, że krytyka pozbawiona sensus catholicus staje się narzędziem dezintegracji.

Podobnie podkast „Dwie Lewe Ręce” oferuje „analizy poza prostymi podziałami”, co w praktyce oznacza relatywizację zasad katolickiej nauki społecznej. Jak pisze Pius XI w encyklice Divini Redemptoris: „Nie może istnieć prawdziwa jedność tam, gdzie odrzuca się królewską władzę Chrystusa nad jednostkami i narodami”.

Kultura: sakralność bez sacrum

W dziedzinie KULTURY wyróżniono Daniela Rycharskiego, który „łączy sztukę współczesną z duchowością i wiejską codziennością”. Jego prace, eksploatujące symbole religijne, często redukują sacrum do prowokacji estetycznej, ignorując kanon ars sacra. Sobór Trydencki w dekrecie o obrazach świętych przypominał: „Sztuka nie może być oderwana od prawd wiary pod pretekstem «twórczości»”.

Teatr 21 Justyny Sobczyk, skupiony na aktorach z zespołem Downa, choć szlachetny w zamierzeniu, funkcjonuje w paradygmacie posoborowej instrumentalizacji osób niepełnosprawnych dla celów ideologicznej „integracji”. Tymczasem Casti Connubii Piusa XI podkreśla: „Godność osoby ludzkiej wynika z jej przeznaczenia do życia wiecznego, nie zaś z ułomności czy zasług doczesnych”.

Działalność społeczna: miłosierdzie bez łaski

Wśród nominowanych do DZIAŁALNOŚCI SPOŁECZNEJ znalazła się Anja Franczak, „doula umierania”, która „oswaja temat śmierci”. Jej działania, pozbawione odniesienia do novissimorum (rzeczy ostatecznych) – sądu, nieba, czyśćca i piekła – sprowadzają misterium śmierci do techniki psychologicznej. Św. Robert Bellarmin w De Arte Bene Moriendi przestrzega: „Kto oddziela godzinę śmierci od konieczności sakramentów i modlitwy Kościoła, ten prowadzi dusze na zatracenie”.

Liderzy: równość bez porządku natury

Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, nominowana w kategorii LIDER/LIDERKA za „wspieranie równości kobiet na rynku pracy”, promuje model sprzeczny z nauczaniem Piusa XI w Casti Connubii: „Nietrudno widzieć, czym jest owa równouprawnienie kobiety z mężczyzną. Nie chodzi tu bowiem o tę godną szacunku równość, która uznaje w kobiecie towarzyszkę życia […] lecz o równość płciową, która prowadzi do wyniszczenia właściwego kobiecie posłannictwa”.

Technologia: postęp bez transcendencji

W dziedzinie TECHNOLOGII nagrodzono m.in. Joannę Michalską za „Fake Detector” – narzędzie AI wykrywające dezinformację. Problem jednak w tym, że współczesne pojęcie „fake news” często służy cenzurze prawdy objawionej. Jak przypomina Pius IX w Syllabus Errorum: „Państwo ma prawo zwalczać błędy, gdyż pochodzą one od Boga”. W świecie odciętym od metafizyki, algorytmy stają się nowymi bożkami.

BONUS jako symptom apostazji

Nagroda BONUS, chwaląca się łacińskim rodowodem słowa „dobry”, w rzeczywistości realizuje program modernistycznej utopii, opisanej przez św. Piusa X w Pascendi Dominici gregis: „Religia nie jest niczym innym jak wytworem świadomości zbiorowej, który należy nieustannie dostosowywać do «potrzeb epoki»”. Wyróżnione inicjatywy – od krytyki „instytucjonalnego Kościoła” po technokratyczną „integrację” – są kamieniami milowymi na drodze do kościoła czysto humanitarnego, gdzie Chrystus Król został zastąpiony przez homo dialogicus.

Jak konstatował Pius XI w Quas Primas:

„Cały ród ludzki poddany jest władzy Jezusa Chrystusa. W władzy tej jest zawarte i z niej pochodzi prawdziwe zbawienie pojedynczych ludzi i narodów”.

BONUS 2025 to nie nagroda dla budowniczych wspólnoty, lecz dla grabarzy nadprzyrodzonego ładu.


Za artykułem:
Nagroda BONUS: poznaj nominowanych, którzy łączą, zamiast dzielić
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 29.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.