Katolicki ksiądz modli się przed katedrą św. Trójcy w Dreźnie, symbolizując katolickie dziedzictwo pominięte w promocji turystycznej miasta.

Drezno – promocja antykatolickiej turystyki w sercu protestanckiej Saksonii

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” (30 października 2025) przedstawia Drezno jako perłę turystyczną, zachwalając barokowe zabytki, kolekcje sztuki oraz „różnorodność atrakcji”. W artykule wymieniono m.in. Galerię Obrazów Starych Mistrzów ze słynną „Madonną Sykstyńską” Rafaela, skarbce Augusta II Mocnego, Operę Sempera, parostatki Weiße Flotte, Szklaną Manufakturę Volkswagena, a także jarmarki bożonarodzeniowe jako „królujące” w okresie adwentu. Całość utrzymana jest w tonie zachwytu nad „bogactwem kulturowym”, całkowicie pomijając duchowe i doktrynalne implikacje promowanych treści.


Historia przeinaczona: milczenie o prześladowaniach katolików

Wychwalanie Augusta II Mocnego jako mecenasa sztuki stanowi jawne zafałszowanie historii. Elektor saski, który siłą przejął tron Polski, był inicjatorem krwawego tłumienia konfederacji tarnogrodzkiej – zbrojnego powstania szlachty przeciwko jego absolutystycznym zapędom. Artykuł przemilcza fakt, iż dwór drezdeński stał się ośrodkiem rozpusty oraz polityki antypapieskiej, czego symbolem pozostaje tzw. Krynica Mądrości (Fons Sapientiae) – fontanna z posągiem nagiej Wenus, ustawiona przed pałacem królewskim jako wyzwanie rzucone moralności chrześcijańskiej.

„Komnaty reprezentacyjne Augusta II Mocnego zawierające również nawiązania do okresu jego panowania w Polsce”

To zdanie szczególnie razi hipokryzją. Władca ten wprowadzał w Rzeczypospolitej politykę systematycznej korupcji magnaterii oraz militaryzacji państwa, czemu sprzeciwiał się m.in. prymas Stanisław Szembek. Saksonia pod jego rządami pozostawała bastionem luterańskiej herezji, gdzie katolicyzm tolerowano wyłącznie na dworze królewskim. Brak jakiejkolwiek wzmianki o tych faktach świadczy o partyjności (partialitas) autorów tekstu.

Kult sztuki jako substytut religii

Promowanie Galerii Obrazów Starych Mistrzów jako „kolekcji światowej klasy” pomija kluczowy kontekst teologiczny. Rafaelowska „Madonna Sykstyńska” została celowo przemianowana na „Madonnę z Drezna”, aby oderwać dzieło od jego sakralnego charakteru i sprowadzić do roli muzealnego eksponatu. To klasyczny przykład modernistycznej redukcji sztuki sakralnej do czysto estetycznego fenomenu, potępionej przez Piusa XI w encyklice Divini cultus (1928).

Opera Sempera, określana jako „czołowa europejska scena”, stanowi w istocie świątynię kultury świeckiej, gdzie wystawiano bluźniercze dzieła jak „Parsifal” Wagnera – próbę przekształcenia misterium eucharystycznego w pogański spektakl. Artykuł bezkrytycznie powiela tę estetyzację, całkowicie ignorując nauczanie Leona XIII, który w liście Pergrata nobis (1886) przestrzegał przed teatrem jako „przedsionkiem moralnej zgnilizny”.

Synkretyzm religijny pod płaszczykiem „tradycji”

Opisywane jarmarki bożonarodzeniowe (Striezelmarkt) to przykład skomercjalizowanej pseudo-tradycji, gdzie pamięć o Narodzeniu Pańskim zastąpiono konsumpcją i rozrywką. Nazwa pochodzi od strucli (Striezel) – wypieku, który w protestanckiej Saksonii zastąpił katolickie opłatki. Portal nie wspomina, iż na drezdeńskich jarmarkach regularnie odbywają się „występy drag queen”, a w 2024 roku otwarto tam „strefę LGBT+”.

„Tutejsze jarmarki mają długą i bogatą tradycję – najsłynniejszy z nich, Dresdner Striezelmarkt, odbędzie się już po raz 591”

To manipulacja faktami. Większość tzw. „tradycji” jarmarku powstała po 1990 roku jako produkt marketingowy. Prawdziwe katolickie bożonarodzeniowe zwyczaje – jak budowa żłóbków czy śpiew kolęd – zostały w Dreźnie systematycznie eliminowane w ramach reformacji, a następnie przez reżim NRD. Brak jakiejkolwiek wzmianki o tym procesie świadczy o ideologicznym zaangażowaniu autorów.

Propaganda technokratycznego bałwochwalstwa

Entuzjastyczny opis Szklanej Manufaktury Volkswagena („odsłaniającej tajniki produkcji samochodów elektrycznych”) odsłania ultramodernistyczną wiarę w postęp techniczny jako cel sam w sobie. Tymczasem Pius XI w Quadragesimo anno (1931) ostrzegał przed „technicyzmem oderwanym od prawa moralnego”, zaś Pius XII w przemówieniu do pracowników FIAT-u (1952) podkreślał, że „maszyna ma służyć człowiekowi, a nie człowiek maszynie”.

Podobnie niepokojące jest promowanie Muzeum Higieny jako „unikatowego muzeum poświęconego człowiekowi”. Instytucja ta słynie z wystaw gloryfikujących aborcję i edukację seksualną, co stanowi jawne pogwałcenie encykliki Casti connubii (1930) Piusa XI. Opisywany „Pfunds Molkerei” to zaś przykład bałwochwalczego kultu materii – wyniesienia zwykłego sklepu do rangi „najpiękniejszego na świecie” w duchu czystego materializmu.

Katolickie dziedzictwo Saksonii – przemilczane i opluwane

Najjaskrawszym przejawem tendencyjności artykułu jest całkowite pominięcie katolickich śladów w regionie. Nie wspomniano o:

  • Katedrze św. Trójcy (Hofkirche) – jedynej katolickiej świątyni w Dreźnie do 1945 roku, gdzie przechowywane są relikwie bł. Marii Karłowskiej
  • Klasztorze Marii Stern w Miśni – ośrodku kontrreformacji, gdzie jezuici prowadzili misję wśród protestantów
  • Miejscach męczeństwa katolików podczas wojny chłopskiej i reformacji

Zamiast tego autorzy promują protestanckie zabytki jak kościół Frauenkirche – symbol luterańskiej dominacji, odbudowany w 2005 roku ze składek wspierających m.in. aborcję. Nawet wzmianka o Ryszardzie Wagnerze („jubileusz kompozytora”) to ciche przyzwolenie na gloryfikację tego antysemity i okultysty, którego opery inspirowały nazistowską ideologię.

Podsumowanie: turystyka jako narzędzie dechrystianizacji

Przedstawiony materiał stanowi klasyczny przykład propagandy kulturowego modernizmu, gdzie:

  1. Historia zostaje oczyszczona z katolickich wątków
  2. Sztuka sakralna instrumentalizowana jest dla celów komercyjnych
  3. Święta religijne sprowadzone do poziomu rozrywki
  4. Nauka i technika wyniesione do rangi bożków

Jak nauczał Pius XI w Quas primas (1925): „Pokój Chrystusowy możliwy jest tylko w Królestwie Chrystusowym”. Tymczasem artykuł promuje wizję świata całkowicie oderwanego od społecznego panowania Naszego Pana Jezusa Chrystusa – świata, gdzie kultura, historia i rozrywka istnieją w próżni doktrynalnej. W świetle Syllabusa błędów (1864) taka postawa stanowi odrzucenie tezy nr 77 potępiającej neutralność religijną państw.

„Tygodnik Powszechny” od lat konsekwentnie forsuje tę modernistyczną wizję, czego omawiany tekst jest jednym z wielu dowodów. Katolik poszukujący prawdziwie pobożnych inspiracji podróżniczych winien pamiętać słowa św. Augustyna: „Peregrinatio est quaerere Deum” (Pielgrzymowanie to szukanie Boga) – czego w promocji Drezna nie znajdzie.


Za artykułem:
Drezno i Kraina Łaby – to zawsze dobry pomysł na wycieczkę!
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 30.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.