Portal eKAI (29 października 2025) relacjonuje wystąpienie abp. Georga Gänsweina na konferencji poświęconej tzw. Deklaracji Šiluvskiej na Litwie. Były sekretarz Benedykta XVI rzekomo „echoował” ostrzeżenia o „dyktaturze relatywizmu”, podczas gdy całe wydarzenie stanowiło klasyczny przykład posoborowego synkretyzmu. Konferencja, zorganizowana przez świeckie i kościelne podmioty neo-kościoła, forsuje iluzję „odnowy wartości chrześcijańskich” przy jednoczesnym milczeniu wobec fundamentalnych apostazji struktur okupujących Watykan.
Teatr pozorów w służbie modernizmu
„Gänswein’s lecture offered a rich philosophical and theological reflection on faith, reason, and relativism”
Paradoksalnie, sam „abp” Gänswein – nuncjusz struktur antykościoła w krajach bałtyckich – jest żywym zaprzeczeniem deklarowanej walki z relatywizmem. Jego kariera przebiegała w sercu posoborowego establishmentu, który systematycznie niszczył depositum fidei (depozyt wiary). Jak można traktować poważnie człowieka, który służył zarówno Benedyktowi XVI jak i Bergogliowi – dwóm filarom neo-modernistycznej rewolucji?
Naturalistyczna redukcja prawdy
Gänswein cytuje Ewangelię: „Prawda was wyzwoli” (J 8,32), lecz w ustach funkcjonariusza sekty posoborowej słowa te tracą nadprzyrodzony wymiar. Deklaracja Šiluvska, którą chwali, jest dokumentem typowo półśrodkowym: mówi o „godności człowieka” i „dobru wspólnym”, lecz pomija kluczową prawdę o społecznej władzy Chrystusa Króla. To echo herezji potępionej w Syllabusie Errorum Piusa IX (1864), gdzie odrzucono błąd, jakoby „Kościół powinien być oddzielony od państwa, a państwo od Kościoła” (pkt 55).
„Archbishop Kęstutis Kėvalas delivered the conference’s opening remarks, urging vigilance against temptations to experiment with human nature and dignity”
Gdy „abp” Kėvalas mówi o „szacunku dla porządku Stwórcy”, czyni to w kontekście czysto naturalistycznym. Brak jakiegokolwiek odniesienia do encykliki Quas Primas Piusa XI (1925), która jednoznacznie naucza, że „Chrystusowi należy się nie tylko prywatna cześć w sercach, ale także publiczne uwielbienie ze strony społeczeństw i państw”. Tymczasem litewscy „biskupi” tolerują konstytucyjny rozdział Kościoła od państwa – jawną zdradę królewskiego majestatu Zbawiciela.
Relatywizm jako owoc apostazji hierarchii
Największa hipokryzja przebija w słowach Gänsweina o „truciźnie relatywizmu”. To właśnie posoborowy „Kościół” zredukował prawdę do subiektywnego „doświadczenia wiary”, co św. Pius X w encyklice Pascendi (1907) nazwał „najbardziej zatrutym ze wszystkich błędów”. Gdy „abp” Grušas cytuje „papieża” Leona XIV o „obowiązku mówienia prawdy”, przemilcza fakt, iż obecny antypapież otwarcie propaguje komunię dla rozwodników czy błogosławieństwa związków sodomickich.
Fałszywa mariologia jako narzędzie synkretyzmu
Artykuł wspomina o objawieniach w Šiluvie (1608), przedstawiając je jako „jedne z najwcześniejszych w Europie”. Pomija jednak kluczowy fakt: jakakolwiek forma kultu w strukturach posoborowych jest nieważna z powodu utraty sukcesji apostolskiej po 1968 roku. Nawet gdyby objawienia były autentyczne (co pozostaje kwestią prywatnych opinii), współczesne „pielgrzymki” do Šiluvy są pozbawione łaski, będąc jedynie psychologicznym spektaklem.
Deklaracja Šiluvska – manifest neomodernizmu
Dokument promowany na konferencji to klasyczny przykład posoborowego dwujęzykowania. Deklaruje obronę „fundamentalnych praw człowieka” – pojęcia całkowicie obcego tradycyjnej teologii, gdzie jedynym źródłem praw jest Bóg, a nie autonomiczny podmiot. Pius VI w konstytucji Auctorem fidei (1794) potępił podobne błędy synodu w Pistoi, podkreślając, że „prawa człowieka” oderwane od praw Bożych prowadzą do anarchii.
Tymczasem litewscy organizatorzy (w tym związki zawodowe i świeckie think-tanki) realizują program św. Piusa X potępiony w dekrecie Lamentabili (1907): „Dogmaty nie są prawdami pochodzenia Bożego, ale interpretacją faktów religijnych przez ludzki umysł” (pkt 22). „Odnawianie wartości chrześcijańskich” bez przywrócenia społecznego panowania Chrystusa to czysty utylitaryzm.
Milczenie jako przyzwolenie na apostazję
Najcięższym zarzutem wobec konferencji jest całkowite przemilczenie rzeczywistego stanu „Kościoła” na Litwie. Brak wzmianki o:
- Masowej apostazji wiernych po wprowadzeniu Novus Ordo
- Symulowaniu sakramentów przez nieważnie wyświęconych „księży”
- Kolaboracji episkopatu z sowieckimi okupantami
- Rzeczywistym upadku moralnym pod pretekstem „pastoralnej miłości”
Gänswein, który powinien pokutować za współudział w destrukcji wiary za czasów Benedykta XVI, udaje „strażnika tradycji”. To typowy manewr posoborowia: używać konserwatywnej retoryki, by maskować rewolucję.
„Humanity’s true goal, he affirmed, is ‘to come to the knowledge of the truth, which is God, and thus to attain eternal life’”
Te piękne słowa tracą sens, gdy wypowiada je reprezentant struktury, która:
– Zastąpiła Mszał Rzymski protestancką „Ucztą Pańską”
– Zniwelowała różnicę między łaską a naturą
– Promuje ekumeniczne bałwochwalstwo
Jak zauważył św. Robert Bellarmin: „Jawny heretyk nie może być głową Kościoła, gdyż nie jest nawet jego członkiem” (De Romano Pontifice). Dotyczy to całej posoborowej pseudohierarchii.
Katastrofalne skutki „dialogu”
Konferencja zakończyła się panelem o „odnowie wartości chrześcijańskich w społeczeństwie” – jawna sprzeczność, gdyż wartości nie można „odnawiać” bez powrotu do integralnego katolicyzmu. Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Nie można oczekiwać trwałego pokoju, dopóki jednostki i państwa nie uznają panowania Zbawiciela”. Tymczasem litewscy „biskupi” negują tę zasadę, uczestnicząc w demokratycznych farsach i ekumenicznych profanacjach.
Podsumowując: całe wydarzenie w Šiluvie to teatr dla naiwnych. Pod płaszczykiem obrony „wartości” kryje się akceptacja podstawowego błędu modernizmu: że prawda może istnieć bez Chrystusa Króla, a Kościół może zredukować się do NGO. Jedyną odpowiedzią katolika jest całkowite odrzucenie tej farsy i powrót do niezmiennej lex orandi, lex credendi (prawo modlitwy jest prawem wiary).
Tags: Relatywizm, Modernizm, Šiluva, Neo-Kościół, Gänswein, Deklaracja Šiluvska, Dyktatura relatywizmu, Rewolucja posoborowa, Społeczne panowanie Chrystusa, Apostazja hierarchii
Za artykułem:
Archbishop Gänswein echoes Pope Benedict XVI’s warning on ‘dictatorship of relativism’   (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 29.10.2025









