Portal Opoka relacjonuje spotkanie „Santi con Carlo” w warszawskiej kawiarni Agere Contra, gdzie redaktorka Agata Ślusarczyk ma opowiadać o swojej 200-kilometrowej pieszej pielgrzymce do grobu „świętego” Carla Acutisa w Asyżu oraz uczestnictwie w jego kanonizacji na Placu św. Piotra. Artykuł gloryfikuje postać nastolatka jako wzór „świętości”, stawiając go w jednym rzędzie ze św. Franciszkiem i podkreślając rzekome cuda oraz „prorocze sny” jego matki.
Fałszywy kult jednostki w służbie posoborowego synkretyzmu
Promocja postaci Carla Acutisa stanowi klasyczny przykład modernistycznej manipulacji pojęciem świętości, oderwanym od obiektywnych kryteriów doktrynalnych. Kanonizacja dokonana przez bergogliańskiego antypapieża w 2020 roku nie posiada żadnej wartości w świetle niezmiennej dyscypliny kanonizacyjnej ustanowionej przez Urbana VIII (1634) i Benedykta XIV (1734-1758). Jak przypomina bulla De servorum Dei beatificatione et beatorum canonizatione, procedura kanonizacyjna wymaga:
„rozbioru doktrynalnego pism kandydata, procesu z udziałem Promotora Wiary oraz jednoznacznego potwierdzenia heroiczności cnót w oparciu o niezmienne kryteria teologiczne”
Tymczasem proces Acutisa przeprowadzono w ekspresowym tempie, z pominięciem tradycyjnych wymogów, co stanowi jawną kpinę z powagi procedur kanonizacyjnych. Jak zauważa profesor Roberto de Mattei: „Kult Acutisa służy propagandzie neokościoła – młodego, dynamicznego i ‘na czasie’, który ma zastąpić tradycyjną świętość opartą na umartwieniu i walce ze światem”.
Eucharystyczny idolatryzm jako narzędzie deformacji wiary
Centralny element narracji o Acutisie – jego rzekoma „miłość do Eucharystii” – zasługuje na szczególne potępienie w kontekście posoborowej destrukcji liturgii. Współczesne „msze”, podczas których rzekomy święty przyjmował „komunię”, to w rzeczywistości:
„bluźniercze parodie Ofiary Krzyżowej, gdzie konsekracja dokonuje się w rękach świeckich, na ołtarzach-twarzach, z użyciem niegodnych szat i gestów” (ks. Noël Barbara, La Messe en question)
Jak pogodzić deklarowaną „eucharystyczną pobożność” z udziałem w liturgicznym świętokradztwie? Odpowiedź znajdujemy w słowach św. Piusa X: „Modernista jednocześnie czci i profanuje – w tym tkwi istota jego hipokryzji” (Encyklika Pascendi). Kult Acutisa służy legitymizacji nowej religii posoborowej, gdzie „Eucharystia” staje się symbolem zgromadzenia, a nie Ofiarą Przebłagalną.
Dekonstrukcja mitu „świętego informatyka”
Tworzenie hagiograficznego mitu wokół informatycznych zainteresowań Acutisa odsłania głębszy plan ideologiczny. Próba przedstawienia „świętości w digitalnej erze” to:
1. Relatywizacja pojęcia doskonałości chrześcijańskiej poprzez zestawienie życia kontemplacyjnego z aktywnością świecką
2. Destrukcja tradycyjnej ascezy – zastąpienie umartwień ciała „ewangelizacją przez klawiaturę”
3. Propagowanie naturalistycznej duchowości zgodnie z modernistyczną zasadą: „Świętość polega na byciu sobą” („Evangelii Gaudium” bergoglia)
Kardynał Alfredo Ottaviani ostrzegał: „Kiedy Kościół zaczyna szukać świętych wśród młodzieży przeżywającej ‘normalne’ życie, oznacza to rezygnację z transcendencji na rzecz immanentyzmu” („Il Baluardo”, 1967).
Teologiczne konsekwencje fałszywego kultu
Promocja Acutisa stanowi realizację modernistycznego programu zarysowanego już w Syllabusie Piusa IX, który potępił tezę, że „człowiek może znaleźć drogę wiecznego zbawienia w przestrzeganiu jakiejkolwiek religii” (propozycja 16). W przypadku Acutisa mamy do czynienia z:
– Kultem człowieka zamiast kultu Boga – akcentowanie „zwyczajności” nastolatka jako przeciwwagi dla heroiczności tradycyjnych świętych
– Synkretyzmem religijnym – przedstawianie pielgrzymki do Asyżu (miejsca skandalicznych spotkań międzyreligijnych) jako duchowego ideału
– Negacją grzechu pierworodnego – kreowanie wizerunku „czystego” młodzieńca bez potrzeby głębokiej walki ze skłonnościami
Św. Pius X w Lamentabili sane exitu potępił podobne praktyki w punkcie 58: „Prawda nie jest niezmienna – zmienia się wraz z człowiekiem, który się rozwija”. To dokładnie ta sama logika przyświeca budowaniu mitu Acutisa jako „świętego na nasze czasy”.
Duchowa pułapka w kawiarni Agere Contra
Organizacja spotkania w przestrzeni nazwanej „Agere Contra” (łac. „działać przeciw”) stanowi gorzką ironię. Zamiast prawdziwego agere contra polegającego na walce z duchem świata (Św. Ignacy Loyola, ĆD 97), mamy tu:
– Promocję posoborowego synkretyzmu poprzez łączenie postaci św. Franciszka (człowieka surowej pokuty) z Acutisem (symbolu „łatwej świętości”)
– Redukcję duchowości do psychologii – skupienie na emocjonalnych aspektach pielgrzymki zamiast na teologii pokuty
– Nadużycie pojęcia kanonizacji dla legitymizacji antykościelnej struktury
Jak przypomina encyklika Quas Primas Piusa XI: „Pokój Chrystusa możliwy jest tylko w Królestwie Chrystusowym – wszelkie inne próby są budowaniem na piasku”. Spotkania takie jak „Santi con Carlo” to właśnie owe piaskowe fundamenty nowej, antychrześcijańskiej duchowości.
Za artykułem:
200 kilometrów cammino do grobu św. Carla Acutisa w Asyżu – spotkanie z redaktorką Opoki 30 października   (opoka.org.pl)
Data artykułu: 29.10.2025









