Maskarada świętości: pseudokatolicka zabawa zamiast prawdziwej czci
Portal Opoka (30 października 2025) relacjonuje proliferację tzw. „Marszów Wszystkich Świętych” organizowanych w polskich parafiach jako alternatywę dla Halloween. Wydarzenia te obejmują korowody w strojach „świętych”, konkursy przebieranek, tańce przy ogniskach oraz „słodkie poczęstunki”. W niektórych przypadkach elementy modlitewne (Msza św., różaniec) mieszają się z rozrywkowymi, jak np. w Zalesiu Górnym, gdzie po przemarszu zaplanowano „pieczenie kiełbasek” i „konkursy”. Kilka ośrodków (Marki, Warszawa-Śródmieście) próbuje nadać wydarzeniom charakter czuwania z relikwiami.
Profanacja sacrum w służbie synkretyzmu
Redukcja świętości do kostiumowej maskarady stanowi jaskrawe pogwałcenie sensus catholicus. Pius XI w encyklice Quas Primas (1925) nauczał:
„Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi. […] Do najwyższej doskonałości dojść można wówczas, gdy życie nasze stosować się będzie do praw Boskiego Królestwa”
Tymczasem organizatorzy przemieniają naśladowanie świętych – wymagające ascezy, wyrzeczenia i męczeństwa – w rozrywkowy happening.
Wspomniane „przebieranie się za świętych” podczas balów w Gliniance czy Ząbkach to parodia kanonu 1277 Kodeksu Prawa Kanonicznego (1917), nakazującego otaczać relikwie czcią należną ciałom świętych. Tymczasem w Siechnicach relikwie stają się rekwizytami w korowodzie, obok „balonów z helem i kilogramów cukierków”.
Teologiczne samobójstwo posoborowia
Wydarzenia te demaskują skrajną pauperyzację pojęcia świętości w strukturach neo-kościoła. Podczas gdy św. Robert Bellarmin w De Gemitu Columbae pisał:
„Święci są żywymi mieczami Boga, przebijającymi heretyckie błędy”
, współcześni organizatorzy traktują ich jako postacie z katalogu rozrywkowych kostiumów.
Szczególnie wymowne jest zaangażowanie w łódzką „Noc Świętych” abp. Wojciecha Polaka – hierarchy jawnie promującego Amoris Laetitia, który w 2023 r. błogosławił związki niesakramentalne. Jego obecność przy „symbolicznej zupie dyniowej” (nawiązującej do halloween’owej symboliki!) to akt duchowego szyderstwa.
Ekumeniczna pułapka i kult fałszywych świętych
W Siedlcach podczas marszu wystawiono relikwie bł. Carlo Acutisa – postaci o podejrzanej duchowości, promowanej przez bergogliańską klikę. Analogicznie, w Markach czczono relikwie „św.” Jana Henryka Newmana – anglikańskiego konwertyty, którego teorie o ewolucji dogmatów potępił św. Pius X w dekrecie Lamentabili (1907).
Organizatorzy nie wspominają, że:
- Większość „relikwii” w obiegu posoborowym nie posiada wiarygodnej autentykacji (kan. 1283 §1 KPK 1917)
- Kult błogosławionych i świętych ogłoszonych po 1958 r. jest nieważny, jako pochodzący od nielegalnych „kanonizatorów”
- Modlitwy w takich zgromadzeniach stają się cultus inutilis (bezużytecznym kultem)
Duchowy hazard: mieszanie światła z ciemnością
Choć artykuł cytuje ostrzeżenia ks. Witolda Burdy przed okultyzmem Halloween, sam promuje równie niebezpieczną praktykę: próby „chrystianizacji” pogańskich zwyczajów poprzez ich adaptację. Św. Augustyn w De Civitate Dei przestrzegał:
„Nie wolno czcić demonów pod pozorem czczenia świętych”
Tymczasem bal w Domu Kultury „Nad Świdrem” (Wola Karczewska) z „tańcami integracyjnymi” w strojach świętych to jawna profanacja.
Wymownym symbolem jest fakt, że część marszy odbywa się 31 października – dniu, który masoneria obchodzi jako święto „oświeconego rozumu”. Czyż przypadkiem „radośni uczestnicy” z Rabki czy Opola nie stają się bezwiednymi uczestnikami antychrześcijańskiego rytuału?
Zamiast zakończenia: milczenie o jedynym lekarstwie
Kompletnym bankructwem duszpasterskim jest brak w artykule jakiejkolwiek wzmianki o:
- Obowiązku publicznego wynagradzania za zniewagi wobec świętych (kan. 1255 §2 KPK 1917)
- Potrzebie odprawiania egzorcyzmów większych w miejscach profanacji (Rytuał Rzymski z 1952 r.)
- Konieczności zadośćuczynienia przez post i umartwienia za bluźniercze „bale świętych”
Gdy katolicyzm staje się religią „dobrej zabawy” – jak w Zalesiu Górnym z „konkursem na najpiękniejsze przebranie” – wypełniają się słowa Apokalipsy: „Mam przeciw tobie to, że odstąpiłeś od twej pierwotnej miłości” (Ap 2,4). Jedyną drogą powrotu jest odrzucenie tych neo-pogańskich innowacji i powrót do Lex Orandi, Lex Credendi prawdziwej Mszy Trydenckiej.
Za artykułem:
Po co Halloween? Sprawdź, gdzie odbywają się Marsze Wszystkich Świętych! (opoka.org.pl)
Data artykułu: 30.10.2025








