Ksiądz w tradycyjnych szatach liturgicznych trzymający Biblię w ciemnym kościele z witrażami przedstawiającymi piekło, czyśćcic i niebo.

Modernistyczna relatywizacja eschatologii w Tygodniku Powszechnym

Podziel się tym:

Modernistyczna relatywizacja eschatologii w Tygodniku Powszechnym

Portal Tygodnik Powszechny (28 października 2025) publikuje artykuł Marka Kity pt. Jak rozumieć słowa Biblii o piekle, niebie, duszy i zmartwychwstaniu ciał?, który pod pozorem naukowej egzegezy dokonuje systematycznej dekonstrukcji katolickiej doktryny eschatologicznej. Tekst promuje modernistyczne błędy poprzez: relatywizację rzeczywistości piekła i czyśćca, negację obiektywnego charakteru zmartwychwstania ciał oraz podważenie konieczności przynależności do Kościoła Katolickiego dla zbawienia.


Naturalistyczne podstawy nadziei eschatologicznej

Autor rozpoczyna od antropologicznego uzasadnienia wiary w życie wieczne, stwierdzając:

„nasza refleksyjna samoświadomość nie pozwala nam się pogodzić z odejściem w nicość”

. To typowo modernistyczne przesunięcie akcentu z objawionej prawdy na ludzkie doświadczenie, sprzeczne z nauczaniem Piusa XII, który w encyklice Humani generis potępił próby „sprowadzenia tajemnic wiary do naturalnych pojęć”.

Kita następnie przedstawia „Dobrą Wiadomość” jako czysto immanentne królowanie Boga pozbawione transcendentnego wymiaru:

„Królowanie Boga jest bliskie – przychodzi w osobie Jezusa (…) polegającym na dzieleniu się z ludźmi Boskim sposobem życia”

. To jawna herezja modernizmu potępiona w dekrecie Lamentabili (pkt 35), który odrzuca tezę, jakoby „Chrystus nie głosił królestwa, które miało być dopiero w przyszłym świecie”.

Zniekształcenie doktryny odkupienia

W części dotyczącej odkupienia czytamy:

„odkupienie nie polega na ukaraniu Syna śmiercią w zastępstwie za ludzi”

, co stanowi bezpośrednie odrzucenie dogmatu o Ofierze Krzyżowej jako satisfactio vicaria (zadośćuczynieniu zastępczym) definiowanego przez Sobór Trydencki (sesja VI, kan. 10).

Teza, że

„Bóg wziął na siebie koszt naprawienia zerwanej przez nas relacji”

wprowadza protestancką koncepcję „moralnego wpływu”, potępioną przez św. Piusa X w dekrecie Lamentabili (pkt 38) jako „fałszywe wyjaśnienie odkupienia”.

Relatywizacja życia wiecznego i zmartwychwstania

Artykuł kwestionuje obiektywny charakter życia wiecznego, redukując je do subiektywnego doświadczenia:

„Życie wieczne zaczyna się więc od umierania dla egoizmu i rodzenia się do kochania”

. To sprzeczne z definicją soboru laterańskiego IV (1215), który naucza, że sprawiedliwi „otrzymają wieczną nagrodę, a bezbożni wieczną karę”.

Kita próbuje zrelatywizować rzeczywistość zmartwychwstania ciała, pisząc:

„nie posiadamy empirycznego opisu”

spotkań ze Zmartwychwstałym, co podważa naukę św. Pawła:

„Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara”

(1 Kor 15,17).

Demontaż katolickiej eschatologii

Najgroźniejszym aspektem artykułu jest systematyczna dekonstrukcja katolickiej eschatologii:

1. Piekło przedstawiane jest jako metafora „chybiania celu” (gr. hamartia), podczas gdy Sobór Florencki jednoznacznie naucza o „karze ognia piekielnego trwającego na wieki” (DS 1306).

2. Czyściec zredukowany do „ogniowej próby jakości” (1 Kor 3,15) wbrew definicji soboru lyońskiego II (1274) i florenckiego (1439), które określają go jako stan rzeczywistego cierpienia oczyszczającego.

3. Anonimowe chrześcijaństwo przedstawione jako możliwość zbawienia poza Kościołem, w bezpośredniej sprzeczności z dogmatem Extra Ecclesiam nulla salus potwierdzonym przez Piusa IX w Singulari quadam (1854) i Piusa XII w Mystici Corporis (1943).

Modernistyczna hermeneutyka Pisma Świętego

Metodologia autora opiera się na modernistycznej interpretacji Biblii, o której św. Pius X pisał:

„Moderniści widzą w księgach świętych nie objawienie… lecz zwykłe poszukiwanie Boga przez człowieka”

(Encyklika Pascendi).

Gdy Kita twierdzi, że

„opowieści o spotkaniach ze zmartwychwstałym Jezusem (…) są midraszami”

, powiela błąd potępiony w dekrecie Lamentabili (pkt 36), który odrzuca tezę, jakoby „zmartwychwstanie Zbawiciela nie należy do porządku faktów historycznych”.

Podsumowanie: triumf modernizmu

Analizowany tekst stanowi modelowy przykład modernistycznej destrukcji doktryny katolickiej, wykorzystującej:
Symbolizującą interpretację dogmatów (potępioną w Lamentabili pkt 21-23)
Naturalizację nadprzyrodzoności (potępioną w Pascendi)
Relatywizację konieczności Kościoła (potępioną w Syllabusie błędów Piusa IX, pkt 17)

Jak uczy encyklika Quas Primas Piusa XI:

„Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”

. Te modernistyczne spekulacje, oderwane od niezmiennej doktryny Kościoła, prowadzą nie do zbawienia, ale do duchowej katastrofy.


Za artykułem:
Piekło, czyściec i raj: jak wygląda życie po śmierci według Biblii
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 28.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.