Portal Opoka informuje o doniesieniach sugerujących, że rządowy projekt walki z alkoholizmem wśród młodzieży może celowo pominąć kluczowy postulat zakazu reklamy piwa. Według portalu Do Rzeczy, w Kancelarii Premiera i Telewizji Polskiej mówi się o „operacji wizerunkowej” inspirowanej akcją przeciw dopalaczom, mającej na celu przedstawienie koalicji rządzącej jako zdecydowanej w walce z problemem, podczas gdy w rzeczywistości działania miałyby mieć charakter głównie symboliczny. Artykuł wskazuje na sprzeczność między społecznym poparciem dla zakazu reklamy alkoholu a rzekomym zamiarem jego pominięcia w nowych regulacjach.
Naturalistyczne złudzenie walki z nałogami
Przedstawiona narracja ujawnia fundamentalne oderwanie od katolickiej ontologii zła. Redukcja problemu alkoholizmu do kwestii marketingowych regulacji to klasyczny przykład modernistycznej herezji, potępionej przez św. Piusa X w encyklice Pascendi, która demaskowała redukcję religii do zjawiska czysto społecznego. Portal, choć słusznie wskazuje na szkodliwość reklam, całkowicie pomija nadprzyrodzony wymiar walki z nałogami. Gdzie jest wzmianka o grzechu pijaństwa potępionym w Piśmie Świętym (Ef 5,18; 1 Kor 6,10)? Gdzie wezwanie do sakramentalnej spowiedzi i pokuty jako rzeczywistych środków leczących duszę?
„Relatywizacja doktryny (…)”
Ton artykułu zdradza laicką mentalność, traktującą alkoholizm jako wyłącznie problem socjotechniczny. Brakuje tu fundamentalnego odniesienia do encykliki Piusa XI Casti Connubii, która wskazywała na trzeźwość jako cnotę moralną, nie zaś jedynie cel polityki społecznej. Katolicka odpowiedź na kryzys musi zaczynać się od uznania, że „nie masz w żadnym innym zbawienia” (Dz 4,12) – żadne ustawy nie zastąpią łaski płynącej z Krzyża Chrystusowego.
Hipokryzja „duchowych” autorytetów
Najjaskrawszy paradoks ujawnia się w samym źródle doniesień – portalu Opoka, który należąc do środowiska tzw. „katolików otwartych”, przez dekady legitymizował destrukcyjne zmiany w Kościele. Jak można głosić troskę o trzeźwość młodzieży, gdy równocześnie toleruje się:
- Komunie dla rozwodników i publicznych grzeszników, co znosi strach przed sądem Bożym
- Profanacje Najświętszej Ofiary przez „msze” z elementami pogańskimi
- Działalność pseudo-duchownych głoszących relatywizm moralny
„Nauki modernistów, ich prawa i odkrycia, pogodzić się nie dadzą z nauką Chrystusa; postanowiliśmy więc wykorzenić zupełnie z poświęconej winnicy potworne te krzewy” (Św. Pius X, Pascendi Dominici Gregis)
Polityczny teatr zamiast królestwa Chrystusa
Proponowane „rozwiązania” to karykatura katolickiej nauki społecznej. Zamiast przywrócenia publicznego panowania Chrystusa Króla (Pius XI, Quas Primas), mamy do czynienia z kolejną odsłoną masonerii obyczajowej. Walka z reklamą piwa bez jednoczesnego:
- Przywracania prohibicji niedzielnej
- Zakazu sprzedaży alkoholu w dni przedświąteczne
- Restrykcji dla lokali sprzedających alkohol w pobliżu kościołów i szkół
– to czysta hipokryzja. Jak przypomina kardynał Pie, „kiedy państwo nie służy jawnie Bogu, służy jawnie szatanowi”. Każda ustawa, która nie uznaje Chrystusa za źródło prawodawstwa, jest z natury nieskuteczna.
Zaniedbanie rzeczywistych środków zaradczych
Artykuł pomija kluczowe elementy katolickiej walki z alkoholizmem:
- Bractwa Trzeźwości – działające przy parafiach od XIX w., oparte na ślubowaniu abstynencji i codziennej modlitwie
- Ruch Św. Mateusza – praktykujący całkowitą abstynencję jako formę ekspiacji za pijaków
- Nabożeństwo do Niepokalanego Serca Marji – szczególnie skuteczne przeciw demonowi nieczystości i pijaństwa
Brak tych odniesień dowodzi, że zarówno autorzy artykułu, jak i komentowani politycy, działają w paradygmacie świeckiego humanizmu, całkowicie obcym tradycyjnemu katolicyzmowi.
W obliczu tych faktów, jedyną skuteczną odpowiedzią jest powrót do niezmiennych zasad moralnych zawartych w Dekalogu i nauce Kościoła przedsoborowego. Jak uczy św. Alfons Liguori: „Pijaństwo jest grzechem śmiertelnym już przez samo nadużycie stworzenia Bożego dla czczej przyjemności” (Theologia Moralis). Dopóki społeczeństwo nie uzna tej prawdy, żadne „operacje wizerunkowe” nie przyniosą trwałej poprawy.
Za artykułem:
Niepokojące doniesienia o walce z alkoholem wśród młodzieży. Czy rząd celowo pominie zakaz reklamy piwa?   (opoka.org.pl)
Data artykułu: 30.10.2025









