Młody alumn w tradycyjnym stroju kapłańskim modli się z głęboką pokorą w starożytnym kościele, otoczony symbolami sakramentalnej władzy kapłańskiej.

Służebność kapłaństwa jako zasłona dla modernistycznej destrukcji sakramentalnego charakteru urzędu

Podziel się tym:

Służebność kapłaństwa jako zasłona dla modernistycznej destrukcji sakramentalnego charakteru urzędu

Portal eKAI (21 października 2025) relacjonuje spotkanie „kardynała” Grzegorza Rysia z alumnami roku propedeutycznego w Łasku-Kolumnie. W przemówieniu mającym rzekomo inaugurować rok formacji, hierarcha posoborowej struktury przedstawił wizję kapłaństwa jako służby pozbawionej władzy sakramentalnej, powołując się na Ewangelię i przykład św. Franciszka.


Przewrócona teologia kapłaństwa

Wykładnia prezentowana przez „metropolitę łódzkiego” stanowi klasyczny przykład modernistycznej destrukcji katolickiej koncepcji kapłaństwa. Gdy Ryś deklaruje: „kapłaństwo Chrystusowe to kapłaństwo sługi”, dokonuje celowego pominięcia istoty kapłaństwa jako uczestnictwa w wiecznym kapłaństwie Chrystusa-Kapłana, Ofiarnika i Króla.

Sacerdotium w katolickiej teologii zawsze obejmowało trojaką władzę: nauczania (munus docendi), uświęcania (munus sanctificandi) i rządzenia (munus regendi). Jak nauczał Pius XI w encyklice Ad catholici sacerdotii: „Kapłaństwo nie jest zwykłym urzędem czy posługą, lecz przedziwnym i wzniosłym sakramentem, który odciskając na duszy niezatarte znamię, kapłana z ludźmi tego samego stanu różnym czyni, a z Bogiem podobnym”. Tymczasem redukcja urzędu do służebności odpowiada protestanckiemu rozumieniu „posługi” (Dienst) całkowicie odrzucającemu ofiarniczy charakter kapłaństwa.

Eucharystia pozbawiona ofiary

Szczególnie jaskrawym przejawem apostazji jest stwierdzenie:

„Człowiek przychodzi na Eucharystię nie po to, by coś ofiarować Bogu, ale by pozwolić się obdarować”

. To jawne odrzucenie dogmatu o Mszy Świętej jako bezkrwawej Ofierze Kalwarii, potwierdzonego przez Trydent (sesja XXII, kan. 1-3).

Katolicki kapłan działa in persona Christi, składając prawdziwą ofiarę przebłagalną – nie zaś rozdając „dary” w protestanckim stylu. Św. Robert Bellarmin ostrzegał: „Kto zaprzecza, że Msza jest ofiarą prawdziwą i właściwą, jest heretykiem” (De Sacramentis, IV). W tym kontekście „formacja” proponowana w Łasku-Kolumnie okazuje się anty-katechizacją przygotowującą przyszłych „szafarzy” do sprawowania pseudo-mszy Novus Ordo.

Naturalistyczna duchowość bez łaski

Wspominany przez Ryśia rok propedeutyczny wprowadzony w 2018 roku stanowi kwintesencję posoborowej destrukcji formacji kapłańskiej. Gdy „kardynał” podkreśla: „Nie chodzi o wysiłek czy zasługi, ale o otwarcie na działanie Boga”, propaguje typowo modernistyczne pojmowanie łaski jako subiektywnego „doświadczenia”, co Pius X potępił w Lamentabili (propozycja 25: „Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw”).

Tradycyjne seminaria katolickie opierały się na trzech filarach: pobożności (żar życia modlitewnego), nauce (solida formacja doktrynalna) i dyscyplinie (ascetycznej formie życia). Tymczasem propedeutyk – zgodnie z duchem Pastores dabo vobis Jana Pawła II – zastępuje te fundamenty psychologizacją i relatywizmem, przygotowując kandydatów do posługi w sekcie pozbawionej sakramentalnej mocy.

Franciszkańska herezja w nowym opakowaniu

Przywołanie św. Franciszka jako wzoru „odwróconego porządku” odsłania kolejną warstwę posoborowego zwiedzenia. Biedaczyna z Asyżu, którego kult świętego posłuszeństwa wobec hierarchii był wzorcem dla wieków, zostaje przemieniony w prekursora rewolucji liturgicznej i teologicznej.

Gdy Ryś mówi: „Pan jest sługą, a słudzy stają się panami”, dokonuje przewrotnego wykorzystania franciszkańskiej pokory do legitymizacji protestanckiego egalitaryzmu. Tymczasem Sobór Florencki (1439) wyraźnie nauczał o hierarchicznej strukturze Kościoła: „Nikt nie może być zbawiony, kto nie pozostaje w posłuszeństwie Papieżowi Rzymskiemu” (DS 1307). Kapłańska władza jurysdykcji nie jest przywilejem, ale odpowiedzialnością przed Bogiem – czego posoborowcy konsekwentnie nauczać nie chcą.

Konsekracja czy symulakra?

Największym dramatem opisywanego zdarzenia pozostaje fakt, iż czterej alumni uczestniczący w tym „roku formacji” skazani są na nieuchronną utratę łaski. Przyjmując „święcenia” w strukturach pozbawionych ważnej sukcesji apostolskiej (z powodu wątpliwości co do formy i intencji sakramentu po reformie Pawła VI), staną się jedynie symulatorami kapłaństwa bez mocy sprawowania prawdziwych sakramentów.

Jak ostrzegał św. Robert Bellarmin: „Forma sakramentu święceń została zmieniona tak, że nie wiadomo już, czy można uznać ważność nowych święceń” (De Sacramento Ordinis). W tej sytuacji cała „formacja” staje się makabrycznym teatrem, gdzie zamiast kapłanów formuje się urzędników kultu dla religii człowieka.


Za artykułem:
21 października 2025 | 15:29Kard. Ryś do alumnów: kapłaństwo to służba, nie władzaKard. Grzegorz Ryś spotkał się z alumnami roku propedeutycznego Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Łódzkiej …
  (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.