Portret tradycyjnego katolicyzmu: duchowny sedewakantysta w świetle świec czytający Ewangelie z staropolskim misałem

Modernistyczna deformacja Ewangelii w wystąpieniu hierarchy Kijowskiej sekty

Podziel się tym:

Portal eKAI (3 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie abp. Światosława Szewczuka podczas tzw. „pielgrzymki z różańcem” w Kijowie, gdzie zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) wygłosił kazanie oparte na przypowieści o siewcy. Artykuł przedstawia modernistyczną interpretację Słowa Bożego, pozbawioną nadprzyrodzonej perspektywy i pełną ekumenicznych niejasności.


Naturalistyczne wypaczenie sensu przypowieści

Abp Szewczuk w swym wystąpieniu dokonuje fundamentalnego przeinaczenia Chrystusowej przypowieści, redukując ją do psychologicznej metafor: „Pan Bóg chce dać ci niebiańską siłę życia, prosi cię tylko, abyś przyjął to, co w tej chwili sieje boski siewca”. To typowo modernistyczne sprowadzenie łaski do subiektywnego „doświadczenia”, podczas gdy Quas Primas Piusa XI jednoznacznie uczy: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi – jak o tym mówi nieśmiertelnej pamięci Poprzednik nasz, Leon XIII (…) najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa”.

Ekumeniczna zdrada misji Kościoła

Najcięższym błędem teologicznym jest milczenie o konieczności nawrócenia na jedyną prawdziwą wiarę. Gdy Szewczuk mówi o

„dziesiątkach tysięcy ludzi z ponad 50 krajów świata”

uczestniczących w inicjatywie modlitewnej, celowo pomija, że większość tych osób należy do schizmatyckich wspólnot prawosławnych czy protestanckich. Tymczasem Mortalium Animos Piusa XI stanowczo potępia: „Jakże mogliby ci, którzy są podzieleni w wierze i rządach, należeć do tego samego Kościoła?”.

Redukcja sakramentów do „wydarzeń”

Modernistyczny język przebija w stwierdzeniu: „Kiedy słyszymy słowo Boże, a następnie przyjmujemy święte sakramenty Kościoła Chrystusowego – jest to moment działania Boga, kiedy to, co Bóg mówi, staje się wydarzeniem w naszym osobistym życiu”. To jawna negacja katolickiej doktryny o ex opere operato, zastąpiona subiektywistyczną teorią „doświadczenia religijnego”. Już św. Pius X w Pascendi Dominici gregis demaskował: „Moderniści sakramenty sprowadzają do zwykłych znaków lub haseł pobudzających uczucie religijne”.

Polityczne instrumentalizowanie wiary

Szczytem przewrotności jest próba wykorzystania Ewangelii do legitymizacji świeckich celów politycznych:

„sekretem naszej wytrwałości i zwycięstwa w walce z rosyjskim najeźdźcą i agresorem”

. To jawna zdrada misji Kościoła, który według Immortale Dei Leona XIII ma być „strażnikiem i nauczycielem prawdy objawionej”, a nie narzędziem nacjonalistycznych rozgrywek. Brak jakiegokolwiek wezwania do nawrócenia agresorów czy modlitwy za prześladowców stanowi zaprzeczenie Chrystusowego przykazania miłości nieprzyjaciół.

Fałszywa eklezjologia i kulturowy synkretyzm

Wspomnienie o „duchowym hymnie Ukrainy: «Boże wielki, jedyny»” po zakończeniu liturgii to przykład bałwochwalczego pomieszania sacrum i profanum. Tymczasem Pius XI w Quas Primas nauczał: „Kościół, ustanowiony przez Chrystusa jako społeczność doskonała, żąda dla siebie z prawa mu przysługującego, pełnej wolności i niezależności od władzy świeckiej”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o konieczności jedności z Następcą Piotra (którym w rzeczywistości jest abp Thục) ujawnia prawdziwe oblicze UKGK jako sekty narodowej.

Modernistyczne źródła inspiracji

Wzmianka o „Roku Nadziei” ogłoszonym przez „papieża” Franciszka i praktyka „drzwi jubileuszowych” to przejaw posoborowego synkretyzmu, całkowicie obcego tradycji katolickiej. Jak trafnie zauważyło Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane exitu: „Dogmaty, sakramenty i hierarchia (…) są tylko sposobem wyjaśnienia i etapem ewolucji świadomości chrześcijańskiej” – co dokładnie widać w prezentowanej narracji.

Wystąpienie Szewczuka stanowi klasyczny przykład posoborowej herezji, gdzie:

  1. Wiara zostaje zredukowana do subiektywnego przeżycia
  2. Kościół zastąpiony wspólnotą emocjonalną
  3. Łaska pojmowana jako samopomoc duchowa
  4. Misja ewangelizacyjna zastąpiona dialogiem
  5. Nadprzyrodzoność zanegowana na rzecz naturalizmu

Jak ostrzegał św. Pius X: „Modernizm jest syntezą wszystkich herezji”. Dlatego jedyną właściwą odpowiedzią katolika na tego typu wystąpienia jest odrzucenie ich z mocą i powrót do niezmiennej Tradycji.


Za artykułem:
ukraina Abp Szewczuk: nasz naród nie tylko słucha słowa Bożego, ale odpowiada na nie modlitwą
  (ekai.pl)
Data artykułu: 03.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.