Portal eKAI (3 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie abp. Światosława Szewczuka podczas tzw. „pielgrzymki z różańcem” w Kijowie, gdzie zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) wygłosił kazanie oparte na przypowieści o siewcy. Artykuł przedstawia modernistyczną interpretację Słowa Bożego, pozbawioną nadprzyrodzonej perspektywy i pełną ekumenicznych niejasności.
Naturalistyczne wypaczenie sensu przypowieści
Abp Szewczuk w swym wystąpieniu dokonuje fundamentalnego przeinaczenia Chrystusowej przypowieści, redukując ją do psychologicznej metafor: „Pan Bóg chce dać ci niebiańską siłę życia, prosi cię tylko, abyś przyjął to, co w tej chwili sieje boski siewca”. To typowo modernistyczne sprowadzenie łaski do subiektywnego „doświadczenia”, podczas gdy Quas Primas Piusa XI jednoznacznie uczy: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi – jak o tym mówi nieśmiertelnej pamięci Poprzednik nasz, Leon XIII (…) najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa”.
Ekumeniczna zdrada misji Kościoła
Najcięższym błędem teologicznym jest milczenie o konieczności nawrócenia na jedyną prawdziwą wiarę. Gdy Szewczuk mówi o
„dziesiątkach tysięcy ludzi z ponad 50 krajów świata”
uczestniczących w inicjatywie modlitewnej, celowo pomija, że większość tych osób należy do schizmatyckich wspólnot prawosławnych czy protestanckich. Tymczasem Mortalium Animos Piusa XI stanowczo potępia: „Jakże mogliby ci, którzy są podzieleni w wierze i rządach, należeć do tego samego Kościoła?”.
Redukcja sakramentów do „wydarzeń”
Modernistyczny język przebija w stwierdzeniu: „Kiedy słyszymy słowo Boże, a następnie przyjmujemy święte sakramenty Kościoła Chrystusowego – jest to moment działania Boga, kiedy to, co Bóg mówi, staje się wydarzeniem w naszym osobistym życiu”. To jawna negacja katolickiej doktryny o ex opere operato, zastąpiona subiektywistyczną teorią „doświadczenia religijnego”. Już św. Pius X w Pascendi Dominici gregis demaskował: „Moderniści sakramenty sprowadzają do zwykłych znaków lub haseł pobudzających uczucie religijne”.
Polityczne instrumentalizowanie wiary
Szczytem przewrotności jest próba wykorzystania Ewangelii do legitymizacji świeckich celów politycznych:
„sekretem naszej wytrwałości i zwycięstwa w walce z rosyjskim najeźdźcą i agresorem”
. To jawna zdrada misji Kościoła, który według Immortale Dei Leona XIII ma być „strażnikiem i nauczycielem prawdy objawionej”, a nie narzędziem nacjonalistycznych rozgrywek. Brak jakiegokolwiek wezwania do nawrócenia agresorów czy modlitwy za prześladowców stanowi zaprzeczenie Chrystusowego przykazania miłości nieprzyjaciół.
Fałszywa eklezjologia i kulturowy synkretyzm
Wspomnienie o „duchowym hymnie Ukrainy: «Boże wielki, jedyny»” po zakończeniu liturgii to przykład bałwochwalczego pomieszania sacrum i profanum. Tymczasem Pius XI w Quas Primas nauczał: „Kościół, ustanowiony przez Chrystusa jako społeczność doskonała, żąda dla siebie z prawa mu przysługującego, pełnej wolności i niezależności od władzy świeckiej”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o konieczności jedności z Następcą Piotra (którym w rzeczywistości jest abp Thục) ujawnia prawdziwe oblicze UKGK jako sekty narodowej.
Modernistyczne źródła inspiracji
Wzmianka o „Roku Nadziei” ogłoszonym przez „papieża” Franciszka i praktyka „drzwi jubileuszowych” to przejaw posoborowego synkretyzmu, całkowicie obcego tradycji katolickiej. Jak trafnie zauważyło Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane exitu: „Dogmaty, sakramenty i hierarchia (…) są tylko sposobem wyjaśnienia i etapem ewolucji świadomości chrześcijańskiej” – co dokładnie widać w prezentowanej narracji.
Wystąpienie Szewczuka stanowi klasyczny przykład posoborowej herezji, gdzie:
- Wiara zostaje zredukowana do subiektywnego przeżycia
- Kościół zastąpiony wspólnotą emocjonalną
- Łaska pojmowana jako samopomoc duchowa
- Misja ewangelizacyjna zastąpiona dialogiem
- Nadprzyrodzoność zanegowana na rzecz naturalizmu
Jak ostrzegał św. Pius X: „Modernizm jest syntezą wszystkich herezji”. Dlatego jedyną właściwą odpowiedzią katolika na tego typu wystąpienia jest odrzucenie ich z mocą i powrót do niezmiennej Tradycji.
Za artykułem:
ukraina Abp Szewczuk: nasz naród nie tylko słucha słowa Bożego, ale odpowiada na nie modlitwą (ekai.pl)
Data artykułu: 03.11.2025








