Portal eKAI (3 listopada 2025) relacjonuje inicjatywę „bpa” Andrzeja Siemieniewskiego, który pod pretekstem odpowiedzi na dokument „Spes non confundit” antypapieża Leona XIV (Franciszka), organizuje tzw. „Jubileusz Ubogich”. Centralne obchody zaplanowano w modernistycznej przestrzeni Bazyliki Mniejszej w Jeleniej Górze, z typowo posoborowym zestawem „agapy”, podejrzanych celebracji i relatywizacją warunków odpustu.
Substytut duchowości: humanitaryzm zamiast łaski uświęcającej
Proponowany program wydarzenia odsłania całkowite zerwanie z katolicką koncepcją miłosierdzia:
„wspólna gapa, celebracja sakramentu pokuty połączoną z adoracją Najświętszego Sakramentu i Eucharystia”
to przykład teologicznego chaosu i sakramentalnego bałaganu. Mieszanie posiłku społecznego („agapy”) z adoracją i Eucharystią narusza kanon 1269 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., zakazujący łączności profanum z sacrum.
„Biskup” legnicki powołuje się na rzekomą adhortację Dilexi te antypapieża Leona XIV, gdzie padają bluźniercze słowa:
„niech będzie możliwe (…) aby ubogi poczuł, że następujące słowa Jezusa są skierowane do niego: «Ja cię umiłowałem» (Ap 3, 9)”
. To jawne nadużycie Apokalipsy, gdzie Chrystus zwraca się do Kościoła w Filadelfii, nie zaś do nieokreślonych „ubogich”. Jak przypomina Pius XI w Quas primas: „Państwa nie mogą odmawiać publicznej czci Chrystusowi-Królowi, jeśli chcą zachować nienaruszoną swą władzę i przyczynić się do pomnożenia szczęścia swej ojczyzny”.
Fałszywy odpust i profanacja warunków łaski
Szokujące jest bezprawne rozdawnictwo odpustów bez wymogu intencji czynienia tego, co nakazuje Kościół oraz zupełnego odwrócenia się od grzechu. Siemieniewski deklaruje:
„wierni uczestniczący w parafialnych uroczystościach będą mogli skorzystać z łaski odpustu jubileuszowego na zwyczajnych warunkach”
, co stanowi rażące naruszenie norm Benedykta XIV zawartych w konstytucji „Cum semper” (1744). Wymóg spowiedzi, Komunii św., modlitwy w intencji papieża i wykluczenia przywiązania do grzechu został tu całkowicie pominięty, co redukuje odpust do magicznego rytuału.
Kryptomasoneria w liturgicznej oprawie
Geograficzny i architektoniczny kontekst wydarzenia zdradza głębsze inspiracje:
- Bazylika św. Erazma i Pankracego – patronów o podejrzanej hagiografii, często eksponowanych w środowiskach liberalnych
- Procesja z kościoła Podwyższenia Krzyża do „Kościoła Jubileuszowego” – symboliczne odrzucenie Męki Pańskiej na rzecz antropocentrycznej celebracji
- Agapa na dziedzińcu dawnego Kolegium Jezuickiego – nawiązanie do przejętych przez masonerię struktur edukacyjnych
Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili sane exitu: „Kościół nie może pogodzić się z prawdziwą nauką bez przekształcenia w protestantyzm” (propozycja 65).
Milczenie o grzechu i konieczności nawrócenia
Najcięższym zarzutem jest całkowity brak wezwania do metanoi – duchowego przewrotu serca. „Duszpasterze” neo-Kościoła proponują ubogim jedynie społeczną integrację i posiłek, gdyż – zgodnie z modernistyczną doktryną – odrzucają nadprzyrodzony cel człowieka. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o usprawiedliwieniu (sesja VI, rozdz. 6) stanowczo potępia: „próżną ufność heretyków, którzy sądzą, iż będą zbawieni samą tylko wiarą bez dobrych uczynków”.
Duchowa pustynia w miejsce prawdziwego miłosierdzia
Komentowany projekt wpisuje się w strategię zastąpienia katolickiej caritas – cnoty teologalnej – świeckim NGO-sowym aktywizmem. Brak tu:
- Wspomnienia o konieczności stanu łaski uświęcającej do dzieł miłosierdzia
- Wezwania do odpowiedzialności bogaczy za grzechy przeciwko VII i X przykazaniu
- Ostrzeżenia, że materialna bieda jest często konsekwencją moralnego bankructwa społeczeństw
Jak ujął to Pius XI w Divini Redemptoris: „Żaden autentyczny reformator nie ośmieliłby się wzniecać nienawiści klasowej lub podżegać do rewolucji, lecz wszystkich by pouczał, że powinni się miłować wzajemnie jak bracia” (pkt 49).
Symptom apostazji posoborowego establishmentu
Inicjatywa legnickiej kurii jest nieodłącznym owocem soborowego przewrotu doktrynalnego. Gdy Gaudium et spes zrównało „znaki czasu” z Objawieniem (pkt 4), a Dignitatis humanae uznało wolność religijną za prawem natury przysługującą każdej sekcie, nieuchronnym skutkiem stało się wypaczenie misji Kościoła. „Jubileusz Ubogich” to liturgiczne widowisko dla zaspokojenia lewicujących elit, nie zaś narzędzie ewangelizacji.
Wierni katolicy powinni pamiętać słowa Piusa IX z Quanta cura: „Kościół jest nie tylko prawdziwym, ale i jedynym społeczeństwem religijnym” – co wyklucza jakąkolwiek współpracę z neo-kościelnymi strukturami organizującymi tego typu bluźniercze spektakle.
Za artykułem:
03 listopada 2025 | 13:42Diecezja legnicka – bp Siemieniewski zaprasza na Jubileusz Ubogich (ekai.pl)
Data artykułu: 03.11.2025








