Portal Catholic News Agency (3 listopada 2025) przedstawia siedem „faktów” o rzekomym świętym Marcinie de Porres, kanonizowanym przez antypapieża Jana XXIII w 1962 r. Artykuł pomija kluczowe kwestie doktrynalne, bezkrytycznie powiela modernistyczne narracje i promuje kult osoby wyniesionej na ołtarze przez uzurpatorów.
Kanonizacja przez antykościół: nieważna z natury
„Został kanonizowany przez papieża Jana XXIII 16 maja 1962 roku. Podczas Mszy kanonizacyjnej Jan XXIII nazwał go 'Marcinem Miłosierdzia’”
Antypapież Jan XXIII – mason i modernista – nie posiadał władzy kanonizacyjnej. Jak uczy św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice: „Heretyk nie może być Papieżem… jawny heretyk nie może być Papieżem”. Jan XXIII jawnie głosił herezje poprzez wprowadzenie aggiornamento i ekumenizmu, co czyni jego „kanonizacje” całkowicie nieważnymi.
„Cuda” sprzeczne z teologią katolicką
Artykuł bezrefleksyjnie powtarza opowieści o lewitacjach i bilokacjach, podczas gdy Codex Iuris Canonici z 1917 r. (kan. 1999) wymaga ścisłego dochodzenia w sprawach nadzwyczajnych łask. Brak wzmianki o procesie kanonicznym przeprowadzonym przez prawowite władze Kościoła przed 1958 rokiem.
„Współcześni twierdzili, że spotkali go w miejscach tak odległych jak Japonia, choć przebywał w Limie”
To klasyczny przykład hagiograficznej fantazji typowej dla posoborowego bałwochwalstwa. Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 171) wyklucza możliwość bilokacji jako sprzecznej z naturą ludzkiego ciała.
Synkretyzm religijny zamiast cnót katolickich
„Kochał zwierzęta. Odmawiał jedzenia mięsa i prowadził szpital weterynaryjny dla chorych zwierząt”
Czciciele przyrody zamiast Boga – oto duch Nowego Adwentu! Pismo Święte mówi jasno: „Wszystko, co się porusza i żyje, jest wam na pokarm” (Rdz 9,3). Ascetyczna niechęć do mięsa bliższa jest herezjom manichejskim niż katolickiej ascezie.
Pomniejszanie grzechu przeciwko V przykazaniu
Artykuł chełpi się, że Marcin był „pierwszym czarnym świętym Ameryki”. To rasistowska narracja sprzeczna z katolicką nauką o jedności rodzaju ludzkiego. Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Wszyscy ludzie podlegają władzy Chrystusa jako Króla”. Wymienianie świętych według koloru skóry to jawny przejaw modernizmu.
„Patronat” nad zawodami: parodia sakralności
Nadanie patronatu nad fryzjerami czy sprzątaczami to profanacja koncepcji świętych obcowania. Św. Tomasz z Akwinu w Summa contra Gentiles (III, 146) podkreśla, że święci w niebie orędują w sprawach zbawienia dusz, nie zaś doczesnych profesji.
Milczenie o rzeczywistej kondycji „sekty posoborowej”
Portal nie wspomina, że tzw. „kanonizacja” odbyła się podczas przygotowań do Vaticanum II – soboru-masonerii. Jak dokumentuje Syllabus Errorum Piusa IX (pkt 15-18), ekumeniczna koncepcja „świętości” jest herezją potępioną ex cathedra.
Fałszywa pobożność zamiast teologii łaski
„Leczyłem ich, ale Bóg ich uzdrowił”
To zdanie – choć pozornie poprawne – w kontekście całego artykułu służy budowaniu kultu człowieka. Prawowita pobożność katolicka, jak uczy św. Pius X w Lamentabili Sane (pkt 25), zawsze podkreśla prymat łaski nad naturalnymi cnotami.
Za artykułem:
7 fascinating facts about St. Martin de Porres, the first Black saint of the Americas (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 03.11.2025








