Tradycyjna katolicka Msza za zmarłych w rycie trydenckim w katedrze

Tradycja modlitwy za zmarłych czy modernistyczny spektakl? Kielecka „liturgia” pod lupą

Podziel się tym:

Portal eKAI (3 listopada 2025) relacjonuje uroczystości w „katedrze” kieleckiej, gdzie „biskup” Jan Piotrowski wraz z „biskupami pomocniczymi” odprawił „Mszę świętą” za zmarłych hierarchów, kapłanów i wiernych diecezji. Po „liturgii” uczestnicy udali się do krypt, gdzie spoczywają dawni ordynariusze – od Wojciecha Górskiego do Kazimierza Ryczana (zm. 2017). W homilii „biskup” Piotrowski mówił o „nadziei udziału w zwycięstwie Chrystusa”, przywołując przykład „św.” Bartłomieja Longo jako wzoru nawrócenia.


Kryptomodernistyczna demitologizacja eschatologii

Relacjonowana „modlitwa” odsłania typowy dla posoborowia mechanizm subtelnej negacji dogmatów wiary. Gdy „biskup” stwierdza, że „ostateczne słowo należy zawsze do Boga, nawet jeśli ludzkie oceny są inne”, wprowadza niebezpieczny relatywizm. W rzeczywistości Kościół zawsze nauczał, że „poza Kościołem nie ma zbawienia” (Extra Ecclesiam nulla salus) oraz że sądy Boże są nieodwołalne po śmierci (Sobór Florencki, Laetentur caeli, 1439).

„ludzkie oczy nie dostrzegają wszystkiego, co dzieje się z duszą”

To zdanie – pozornie niewinne – zawiera heretycką sugestię niepewności co do stanu dusz zmarłych. Tymczasem Katechizm Soboru Trydenckiego precyzuje: „Dusze błogosławionych, które w chwili śmierci były wolne od wszelkiej winy i kary za grzechy, niezwłocznie wstępują do nieba” (cz. I, rozdz. VI). Milczenie o czyśćcu i warunkach zbawienia to zdrada misji duszpasterskiej.

„Święci” posoborowi jako narzędzie dezorientacji

Przywołanie postaci Bartłomieja Longo („kanonizowanego” przez Jana Pawła II w 2002 r.) to jawna prowokacja doktrynalna. Ten założyciel sanktuarium w Pompejach był związany z newage’ową spiritualitą i praktykami odrzuconymi przez Święte Oficjum. Jego promowanie w miejsce prawowitych świętych – jak św. Jan Maria Vianney czy św. Pius X – odsłania ideologiczny projekt neo-kościoła.

Krypta jako teatr zapomnianej tożsamości

Nawiązanie do tradycji sięgającej XI wieku to czysty folklor liturgiczny, gdyż autentyczna duchowość zmarłych została zastąpiona kultem pamięci historycznej. Prawowita modlitwa za zmarłych wymaga:

  • Ofiary Mszy Świętej w rycie trydenckim
  • Rygorystycznego stosowania przepisów Rubricarum instructum (1960)
  • Wspominania zmarłych w Kanonie Rzymskim z wyraźnym rozróżnieniem stanów dusz

Tymczasem posoborowa „koncelebracja” z udziałem trzech „biskupów” to zbiorowy akt profanacji, gdzie sakrament święceń (jeśli w ogóle ważny) został zredukowany do funkcji scenicznej.

Milczenie o sądzie szczegółowym – duszpasterska zbrodnia

Najcięższą winą relacjonowanego wydarzenia jest całkowite pominięcie dogmatu o natychmiastowym sądzie szczegółowym (DS 464, 693, 840). Katechizm Piusa X stwierdza niezbicie: „Zaraz po śmierci dusza staje przed sądem Bożym, który nazywamy sądem szczegółowym” (roz. VI). Gdy „duchowni” mówią o „przejściu” zamiast o judicium particulare, wprowadzają wiernych w zgubną iluzję uniwersalnego zbawienia.

Teologia umarłego „Kościoła”

Cała uroczystość dowodzi, że struktury posoborowe stały się zakładnikami dialektyki śmierci:

Element tradycyjny Posoborowa deformacja
Requiem aeternam dona eis, Domine „Modlitwa pełna nadziei” bez warunków
Memento mori Psychologizujące „pytanie o kierunek życia”
Dies irae, dies illa Milczenie o sprawiedliwości Bożej

Jak ostrzegał św. Robert Bellarmin: „Kościół, który nie głosi całej prawdy o śmierci, sądzie i karze, przestaje być Oblubienicą Chrystusa” (De Controversiis, III). W kryptach kieleckich spoczywa nie tylko ciało „biskupa” Ryczana, ale i ostatnie szczątki katolickiej tożsamości zdradzonej przez neo-kościół.


Za artykułem:
03 listopada 2025 | 12:46Modlitwa za zmarłych biskupów w katedrze kieleckiej
  (ekai.pl)
Data artykułu: 03.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.