Portal Gość Niedzielny (4 listopada 2025) relacjonuje wspólny apel zwierzchników religijnych Francji przed szczytem klimatycznym COP30 w Belém. Sygnatariusze – w tym kard. Jean-Marc Aveline jako przewodniczący Konferencji „Biskupów” Francji – wzywają do „konkretnych decyzji” dotyczących odejścia od paliw kopalnych, zwiększenia finansowania klimatycznego oraz wdrożenia „środków sprawiedliwości i solidarności”. Dokument zatytułowano „Droga nadziei dla naszego wspólnego domu”.
Kolektywizm ekologiczny jako substytut religii objawionej
Apel francuskich przywódców religijnych (sic!) stanowi modelowy przykład naturalistycznej redukcji misji Kościoła do świeckiego aktywizmu. Głoszone hasła „sprawiedliwości klimatycznej” i „solidarności ze społecznościami” to kalki marksistowskiej retoryki, całkowicie obce depositum fidei. Jak ostrzegał Pius XI w Quas Primas: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem dokument pomija fundamentalną prawdę: kryzys środowiskowy jest konsekwencją grzechu pierworodnego (Rdz 3,17-19), a nie braku „odważnej polityki publicznej”.
„Liczy się każde działanie, każda decyzja polityczna czy gospodarcza ma wagę, każde osobiste i zbiorowe zaangażowanie jest krokiem na drodze do świata pojednanego ze sobą i ze stworzeniem”
To zdanie demaskuje religijny naturalizm autorów. Brak tu najmniejszej wzmianki o konieczności nawrócenia, pokuty czy pojednania z Bogiem przez Ofiarę Kalwarii. Zamiast tego mamy pseudo-teologiczne ujęcie, gdzie „pojednanie ze stworzeniem” zastępuje Odkupienie. Jak trafnie zauważył Pius X w encyklice Pascendi: „Moderniści starają się wtłoczyć człowieka w granice czysto ziemskiej rzeczywistości, odbierając mu nadzieję życia wiecznego”.
Zdrada misji ewangelizacyjnej na rzecz ekumenicznego bałwochwalstwa
Federacja sygnatariuszy (protestanci, prawosławni, żydzi, buddyści i muzułmanie) stanowi jawny przełom z extra Ecclesiam nulla salus. Już Leon XIII w Satis cognitum przypominał: „Kościół katolicki jest jedyną arką zbawienia; kto do niej nie wejdzie, zginie w potopie”. Tymczasem owo „zgromadzenie religijne” realizuje masoński postulat „braterstwa religii” potępiony w Syllabusie błędów (pkt 15-18).
Szczególnie oburzający jest udział hierarchy noszącego tytuł „kardynała” w akcie legitymizującym islamskiego duchownego. Jak przypomina Bulla Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV: „Żaden katolik może uczestniczyć w praktykach religii niechrześcijańskich pod karą ekskomuniki”. Brak jakiegokolwiek odniesienia do konieczności nawrócenia niekatolików na jedyną prawdziwą wiarę stanowi zdradę urzędu pasterskiego.
Fałszywa eklezjologia w służbie globalizmu
Retoryka „wspólnego domu” i „jedności z wszystkimi formami życia” to bezpośrednie zapożyczenia z Laudato si’ pseudopapieża Franciszka, dokumentu przesiąkniętego panteizmem. Tymczasem Sobór Watykański I nauczał: „Bóg stworzył świat z niczego, nie zaś z własnej substancji, jak głoszą heretyccy panteiści” (Konst. Dei Filius).
Wezwanie do „finansowania działań na rzecz klimatu” odsłania prawdziwy cel tej operacji: transfer bogactwa do globalnych instytucji pod pretekstem ekologii. Jak ostrzegał Pius XI w Quadragesimo anno: „Władza państwowa nie może być przenoszona na ponadnarodowe organizacje, które nie są odpowiedzialne przed narodami”.
Milczenie o pierwotnej przyczynie kryzysu
Całkowite pominięcie w dokumencie nadprzyrodzonej perspektywy (grzech, sąd, wieczność) świadczy o apostazji sygnatariuszy. Św. Pius X w Lamentabili sane potępił tezę, że „prawda zmienia się wraz z człowiekiem” (pkt 58). Tymczasem apel redukuje religię do utopijnego projektu społecznego, ignorując słowa Chrystusa: „Cóż bowiem pomoże człowiekowi, choćby cały świat pozyskał, a na duszy swej szkodę poniósł?” (Mt 16,26).
Brak także wezwania do modlitwy, pokuty czy ofiarowania cierpień – jedynych skutecznych środków zaradczych w obliczu katastrof. Jak nauczał Pius XII: „Gdy społeczeństwa odwracają się od prawa Bożego, ich dzieła stają się narzędziami zniszczenia”.
Za artykułem:
Zwierzchnicy religijni Francji przed COP30 wzywają do podjęcia konkretnych decyzji (gosc.pl)
Data artykułu: 04.11.2025








