Portal Opoka.org.pl informuje o kampanii „Challenge Your Balance” dotyczącej ataksji Friedreicha. Artykuł koncentruje się wyłącznie na aspektach medycznych i społecznych tej choroby genetycznej, całkowicie pomijając duchowy wymiar w perspektywie katolickiej. To przykład redukcji człowieka do wymiaru biologicznego, charakterystycznej dla modernistycznej antropologii.
Naturalistyczne zawężenie problemu
Opisywany artykuł przedstawia ataksję Friedreicha jako wyłącznie problem medyczny, co stanowi przejaw naturalizmu potępionego przez Piusa IX w Syllabusie Errorum (pkt 1, 2, 3). Tekst sugeruje, że jedyną odpowiedzią na chorobę jest wczesna diagnoza medyczna i rehabilitacja, podczas gdy katolicka nauka postrzega cierpienie jako narzędzie uświęcenia. Pomija się całkowicie wartość ofiary i zadośćuczynienia, o której mówił św. Paweł: „Dopełniam na ciele moim tego, czego nie dostaje uciskom Chrystusowym” (Kol 1,24).
Biotechnokratyczne zniewolenie
Proponowany kwestionariusz diagnostyczny oparty na 10 pytaniach stanowi przykład medycznej inwigilacji charakterystycznej dla współczesnego społeczeństwa kontroli.
„Zajmuje to tylko kilka minut, a wynik może pomóc rozpoznać niepokojące objawy”
– czytamy w artykule. Tymczasem św. Alfons Liguori uczył, że nadmierna koncentracja na symptomach cielesnych odwraca uwagę od stanu duszy. Brak wzmianki o modlitwie, ofiarowaniu cierpienia czy roli łaski w zmaganiach z chorobą świadczy o sekularyzacji przesłania.
Modernistyczna redukcja antropologii
Artykuł przedstawia człowieka wyłącznie jako „pacjenta z Ataksją Friedreicha”, pomijając jego godność jako dziecka Bożego. To jawna sprzeczność z nauczaniem Piusa XI w Quas Primas, gdzie podkreślono, że „człowiek składa się z duszy i ciała” i że Chrystus musi królować w całej ludzkiej istocie. Kampania całkowicie ignoruje duchowy wymiar choroby, który w tradycji katolickiej postrzegany jest jako wezwanie do nawrócenia.
Fałszywa miłosierdzia bez Chrystusa
Wspomniana inicjatywa
„Challenge Your Balance”
promowana przez firmę Biogen stanowi przykład humanitaryzmu oderwanego od nadprzyrodzoności. Pius XI ostrzegał przed takim „miłosierdziem” w Divini Redemptoris, nazywając je „zwodniczą imitacją prawdziwej miłości chrześcijańskiej”. Brak w tekście jakiegokolwiek odniesienia do sakramentów, modlitwy czy możliwości łaski uzdrowienia dowodzi całkowitej apostazji autorów od katolickiej duchowości.
Psychologizacja jako narzędzie dezintegracji
Artykuł zaleca
„wsparcie psychologiczne i dietetyczne”
jako element opieki, pomijając posługę kapłańską. To przejaw modernistycznej tendencji do redukcji życia duchowego do sfery psychologicznej, potępionej w dekrecie Lamentabili sane exitu (pkt 25, 26). W tradycyjnym ujęciu, choroba fizyczna powinna prowadzić do pogłębienia życia łaski poprzez częstsze przystępowanie do sakramentów.
Kult ciała versus duchowe uzdrowienie
Podkreślanie w tekście wartości takich jak „samodzielność” i „sprawność fizyczna” jako nadrzędnych celów życia stanowi przejaw neopogańskiego kultu ciała. Tymczasem św. Augustyn przypominał: „Złe jest nie cierpienie, ale grzech”. Kampania całkowicie ignoruje fakt, że wielu świętych (jak np. św. Gemma Galgani) cierpiało na ciężkie choroby, które stały się narzędziem ich uświęcenia.
Spisek milczenia o źródłach chorób
Autorzy nie wspominają o możliwych duchowych przyczynach chorób, takich jak:
- Grzech pierworodny jako źródło wszelkiego cierpienia
- Konsekwencje grzechów osobistych
- Dopust Boży dla wypróbowania wiary
To milczenie jest zgodne z modernistyczną tendencją do redukcji rzeczywistości do wymiaru czysto materialnego, potępioną przez Piusa IX w Syllabusie (pkt 1).
Medycyna bez duszy
Przedstawiony materiał to przykład neomodernistycznej inżynierii społecznej, gdzie:
- Człowiek jest redukowany do poziomu biologicznego
- Choroba traktowana jako bezwzględne zło
- Rozwiązania proponowane są wyłącznie w sferze naturalnej
Jak ostrzegał św. Pius X w Pascendi Dominici gregis, „moderniści starają się wszędzie zastąpić nadprzyrodzone naturalnym”. Kampania stanowi klasyczny przykład tej tendencji, całkowicie pomijając prawdę o zbawczej wartości cierpienia zjednoczonego z Ofiarą Krzyża.
Za artykułem:
Jeśli Twoja codzienność przypomina spacer po linie, to może być objaw ataksji Friedreicha (opoka.org.pl)
Data artykułu: 04.11.2025








