Ekumeniczna herezja Bartłomieja I w Lourdes: fałszywa droga ku jedności
Portal eKAI (6 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie patriarchy Konstantynopola Bartłomieja I podczas zgromadzenia Konferencji Biskupów Francji w Lourdes. Schizmatyk potępił działania Rosji wobec Ukrainy jako „nowy sojusz między tronem a ołtarzem”, jednocześnie głosząc modernistyczne tezy o ekologicznym „nawróceniu”, dialogu międzyreligijnym i potrzebie „twórczej” interpretacji tradycji. Całość stanowi jawną kontynuację posoborowej apostazji, gdzie prawosławni schizmatycy pouczają struktury neo-kościoła o „autentycznej” duchowości, zaś sam Chrystus Król zostaje zastąpiony synkretycznym bożkiem ekumenizmu.
Ewangelia ekologizmu: natura ponad łaską
Bartłomiej I, powołując się na „Dzień Modlitwy o Stworzenie” (1 września), zadekretował „chrześcijański obowiązek uzdrowienia »zranionego« świata”, łącząc to z wezwaniem do „ascetycznej trzeźwości” i „radości wyrzeczenia”. Quod Deus non dat, schismaticus praesumit (Czego Bóg nie daje, schizmatyk sobie uzurpuje). Zamiast modlitwy o nawrócenie grzeszników i triumf Niepokalanego Serca Marji – ekologiczne rytuały.
„Łaska »przenika całe stworzenie«, więc wierzący i naukowcy, w różnych językach, czytają »tę samą księgę« – Bożą mądrość zapisaną w świecie” – głosił patriarcha.
To czysty panteizm potępiony przez św. Piusa X w Lamentabili sane exitu (1907): „Divina revelatio imperfecta esse nequit” („Objawienie Boże nie może być niedoskonałe”, pkt 5). Przyroda nie jest „księgą” objawiającą Boga na równi z Pismem Świętym – to herezja potępiona już w Syllabusie Piusa IX (pkt 1-7). Asceza bez celu nadprzyrodzonego (zjednoczenia z Bogiem) staje się jedynie narzędziem „zielonej” ideologii.
Ukraina: schizma przeciw schizmie
Patriarcha pochwalił swoją decyzję o przyznaniu autokefalii tzw. Prawosławnemu Kościołowi Ukrainy (2019), co nazwał „rozkwitem życia chrześcijańskiego w wolności sumienia”. Tymczasem Codex Iuris Canonici (1917) w kan. 1325 §2 stanowi: «Nemo fidem amplecti potest, cuiuscumque sectae acatholicae» („Nikt nie może przyjąć wiary jakiejkolwiek sekty niekatolickiej”). Uznawanie schizmy za przejaw „wolności religijnej” to zdrada dogmatu „Extra Ecclesiam nulla salus” (Sobór Florencki, 1442).
„Atakując Kijów, Moskwa, jak sama to określa, rozpoczęła »krucjatę«, która łączy siły doczesne i duchowe w niesprawiedliwej wojnie (…)” – grzmiał Bartłomiej.
Ironia historii: oba „kościoły” są schizmatyckie. Rosyjska Cerkiew odrzuca prymat Rzymu od 1054 r., zaś Patriarchat Konstantynopolitański – od 1204 r. (po zdradzie IV krucjaty). Ubi Petrus, ibi Ecclesia (Gdzie Piotr, tam Kościół) – przypomina św. Ambroży. Tymczasem obaj rywale walczą o wpływy w oderwaniu od jedynego źródła jedności – Następcy św. Piotra.
Fałszywa ekumenia: Nostra aetate jako nowa ewangelia
Bartłomiej I, powołując się na soborową deklarację Nostra aetate (1965) oraz dokumenty prawosławnego pseudosoboru na Krecie (2016), głosił potrzebę „szczerego dialogu międzyreligijnego” prowadzącego do „wzajemnego zaufania”. To jawne odrzucenie encykliki Mortalium animos Piusa XI (1928), która stanowi: „Kościół katolicki (…) nie może w żaden sposób współpracować z heretykami”.
Co więcej, patriarcha określił tradycję jako „nie konserwatywną, lecz twórczą”, domagając się przekładu wiary „na tu i teraz”. Tymczasem Sobór Watykański I (1870) w konst. Dei Filius naucza: „Niech więc wzrasta (…) zrozumienie, wiedza i mądrość zarówno poszczególnych ludzi, jak i całego Kościoła (…), ale tylko we właściwym rodzaju, to znaczy w tej samej nauce, w tym samym sensie i w tej samej myśli” (rozdz. IV). „Twórczość” w wierze to po prostu modernizm potępiony w Lamentabili (pkt 21, 63).
Lourdes: miejsce cudu zbezczeszczone przez synkretyzm
Wystąpienie schizmatyka w miejscu objawień Matki Bożej to symboliczny grom w obliczu Nieba. Prawdziwa Virgo Immaculata wzywała w Lourdes (1858) do pokuty i nawrócenia, nie zaś do dialogu z heretykami. Tymczasem Bartłomiej I, cytując wezwanie Marji, domagał się „rozeznania” i „pokory” rozumianej jako rezygnacja z głoszenia jedynej prawdy.
Kardynał Pie w kazaniu z 1873 r. przestrzegał: „Gdy Kościół przestanie być nienawidzony przez świat, będzie to znak, że nie jest już Kościołem Chrystusa”. Gdy „biskupi” Francji aplaudują schizmatykowi, gdy Lourdes staje się sceną ekumenicznego teatru – spełnia się proroctwo św. Piusa X: »Moderniści zastąpią religię humanitarną uczuciowością« (Encyklika Pascendi, 1907).
Za artykułem:
06 listopada 2025 | 16:33Bartłomiej I w Lourdes: Moskwa stworzyła nowy sojusz między tronem a ołtarzem (ekai.pl)
Data artykułu: 06.11.2025








