Biskupi słuchają kontrowersyjnej mowy patriarchy Barłomieja I w Lourdes. Scena przedstawia kontrast pomiędzy świętym miejscem a współczesnymi poglądami ekumenizmu. Tło - sanktuarium Matki Bożej z Lourdes.

Ekumeniczna herezja Bartłomieja I w Lourdes: fałszywa droga ku jedności

Podziel się tym:

Ekumeniczna herezja Bartłomieja I w Lourdes: fałszywa droga ku jedności

Portal eKAI (6 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie patriarchy Konstantynopola Bartłomieja I podczas zgromadzenia Konferencji Biskupów Francji w Lourdes. Schizmatyk potępił działania Rosji wobec Ukrainy jako „nowy sojusz między tronem a ołtarzem”, jednocześnie głosząc modernistyczne tezy o ekologicznym „nawróceniu”, dialogu międzyreligijnym i potrzebie „twórczej” interpretacji tradycji. Całość stanowi jawną kontynuację posoborowej apostazji, gdzie prawosławni schizmatycy pouczają struktury neo-kościoła o „autentycznej” duchowości, zaś sam Chrystus Król zostaje zastąpiony synkretycznym bożkiem ekumenizmu.


Ewangelia ekologizmu: natura ponad łaską

Bartłomiej I, powołując się na „Dzień Modlitwy o Stworzenie” (1 września), zadekretował „chrześcijański obowiązek uzdrowienia »zranionego« świata”, łącząc to z wezwaniem do „ascetycznej trzeźwości” i „radości wyrzeczenia”. Quod Deus non dat, schismaticus praesumit (Czego Bóg nie daje, schizmatyk sobie uzurpuje). Zamiast modlitwy o nawrócenie grzeszników i triumf Niepokalanego Serca Marji – ekologiczne rytuały.

„Łaska »przenika całe stworzenie«, więc wierzący i naukowcy, w różnych językach, czytają »tę samą księgę« – Bożą mądrość zapisaną w świecie” – głosił patriarcha.

To czysty panteizm potępiony przez św. Piusa X w Lamentabili sane exitu (1907): „Divina revelatio imperfecta esse nequit” („Objawienie Boże nie może być niedoskonałe”, pkt 5). Przyroda nie jest „księgą” objawiającą Boga na równi z Pismem Świętym – to herezja potępiona już w Syllabusie Piusa IX (pkt 1-7). Asceza bez celu nadprzyrodzonego (zjednoczenia z Bogiem) staje się jedynie narzędziem „zielonej” ideologii.

Ukraina: schizma przeciw schizmie

Patriarcha pochwalił swoją decyzję o przyznaniu autokefalii tzw. Prawosławnemu Kościołowi Ukrainy (2019), co nazwał „rozkwitem życia chrześcijańskiego w wolności sumienia”. Tymczasem Codex Iuris Canonici (1917) w kan. 1325 §2 stanowi: «Nemo fidem amplecti potest, cuiuscumque sectae acatholicae» („Nikt nie może przyjąć wiary jakiejkolwiek sekty niekatolickiej”). Uznawanie schizmy za przejaw „wolności religijnej” to zdrada dogmatu „Extra Ecclesiam nulla salus” (Sobór Florencki, 1442).

„Atakując Kijów, Moskwa, jak sama to określa, rozpoczęła »krucjatę«, która łączy siły doczesne i duchowe w niesprawiedliwej wojnie (…)” – grzmiał Bartłomiej.

Ironia historii: oba „kościoły” są schizmatyckie. Rosyjska Cerkiew odrzuca prymat Rzymu od 1054 r., zaś Patriarchat Konstantynopolitański – od 1204 r. (po zdradzie IV krucjaty). Ubi Petrus, ibi Ecclesia (Gdzie Piotr, tam Kościół) – przypomina św. Ambroży. Tymczasem obaj rywale walczą o wpływy w oderwaniu od jedynego źródła jedności – Następcy św. Piotra.

Fałszywa ekumenia: Nostra aetate jako nowa ewangelia

Bartłomiej I, powołując się na soborową deklarację Nostra aetate (1965) oraz dokumenty prawosławnego pseudosoboru na Krecie (2016), głosił potrzebę „szczerego dialogu międzyreligijnego” prowadzącego do „wzajemnego zaufania”. To jawne odrzucenie encykliki Mortalium animos Piusa XI (1928), która stanowi: „Kościół katolicki (…) nie może w żaden sposób współpracować z heretykami”.

Co więcej, patriarcha określił tradycję jako „nie konserwatywną, lecz twórczą”, domagając się przekładu wiary „na tu i teraz”. Tymczasem Sobór Watykański I (1870) w konst. Dei Filius naucza: „Niech więc wzrasta (…) zrozumienie, wiedza i mądrość zarówno poszczególnych ludzi, jak i całego Kościoła (…), ale tylko we właściwym rodzaju, to znaczy w tej samej nauce, w tym samym sensie i w tej samej myśli” (rozdz. IV). „Twórczość” w wierze to po prostu modernizm potępiony w Lamentabili (pkt 21, 63).

Lourdes: miejsce cudu zbezczeszczone przez synkretyzm

Wystąpienie schizmatyka w miejscu objawień Matki Bożej to symboliczny grom w obliczu Nieba. Prawdziwa Virgo Immaculata wzywała w Lourdes (1858) do pokuty i nawrócenia, nie zaś do dialogu z heretykami. Tymczasem Bartłomiej I, cytując wezwanie Marji, domagał się „rozeznania” i „pokory” rozumianej jako rezygnacja z głoszenia jedynej prawdy.

Kardynał Pie w kazaniu z 1873 r. przestrzegał: „Gdy Kościół przestanie być nienawidzony przez świat, będzie to znak, że nie jest już Kościołem Chrystusa”. Gdy „biskupi” Francji aplaudują schizmatykowi, gdy Lourdes staje się sceną ekumenicznego teatru – spełnia się proroctwo św. Piusa X: »Moderniści zastąpią religię humanitarną uczuciowością« (Encyklika Pascendi, 1907).


Za artykułem:
06 listopada 2025 | 16:33Bartłomiej I w Lourdes: Moskwa stworzyła nowy sojusz między tronem a ołtarzem
  (ekai.pl)
Data artykułu: 06.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.