Portal eKAI (5 listopada 2025) relacjonuje przemówienie „bpa” Piotra Kleszcza podczas Mszy żałobnej za zmarłych „biskupów” łódzkich i członków kapituły. W homilii podkreślono, że „do Pana Boga należy ostatnie słowo”, przy równoczesnym pominięciu katolickiej nauki o Sądzie Ostatecznym i konieczności życia w stanie łaski uświęcającej dla osiągnięcia zbawienia.
Teologiczna amputacja eschatologii
W przemówieniu „bpa” Kleszcza obserwujemy symptomatyczną redukcję katolickiej doktryny do mglistego sentymentalizmu:
Modlimy się za biskupów i kanoników kapituły archikatedralnej dlatego, że wiemy o tym, że do Pana Boga należy ostatnie słowo i On zna prawdę o nas. Wie o tym, że możemy być wspaniałymi bohaterami, świętymi, ale możemy być również ludźmi, którzy potrzebują bardziej niż ktokolwiek na świecie Bożego Miłosierdzia.
Brakuje tu fundamentalnych elementów wiary katolickiej:
- Milczenie o quattuor novissima (cztery rzeczy ostateczne): śmierć, sąd, niebo, piekło
- Nieobecność nauki o czyśćcu jako miejscu oczyszczenia dla dusz nie w pełni przygotowanych na spotkanie z Bogiem
- Zanegowanie dogmatu o konieczności przynależności do Kościoła Katolickiego do zbawienia (extra Ecclesiam nulla salus)
Papież Pius XI w encyklice Quas Primas przypominał: „Niechaj więc obowiązkiem i staraniem Waszym będzie, Czcigodni Bracia, aby w dniu oznaczonym przed tą doroczną uroczystością wygłoszono w każdej parafii kazania do ludu, w którychby ten lud dokładnie pouczony o istocie, znaczeniu i ważności tego święta, wezwano, by tak życie urządził i ułożył, iżby ono odpowiadało życiu tych, którzy wiernie i gorliwie słuchają rozkazów Boskiego Króla”. Tymczasem w analizowanej homilii rozmyto obowiązek podporządkowania życia prawom Bożym, zastępując go relatywizującą wizją „Bożego Miłosierdzia” bezwarunkowo obejmującego nawet jawnych grzeszników.
Językowe symptomy apostazji
Retoryka „biskupa” ujawnia głęboki kryzys teologiczny neo-Kościoła:
- Termin „Sakra biskupia” zamiast święceń biskupich – językowy synkretyzm zacierający nadprzyrodzony charakter sakramentu kapłaństwa
- Fraza „umiesz liczyć, licz na Boga” – trywializująca redukcja wiary do sentencjonalnego bon motu
- Porównanie „błądzącego” św. Piotra ze współczesnymi hierarchami – relatywizacja obowiązku nienagannej doktrynalnej wierności
Św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice przypomina: „Piąta prawdziwa opinia jest taka, że Papież, który jest jawnym heretykiem, przestaje sam w sobie być Papieżem i głową, tak jak przestaje sam w sobie być chrześcijaninem i członkiem ciała Kościoła”. Tymczasem w omawianym wystąpieniu całkowicie pominięto kwestię odpowiedzialności hierarchów za wierne strzeżenie depozytu wiary, sprowadzając ich posługę do czysto ludzkich „zasług” i „potrzeby miłosierdzia”.
Kryzys władzy kanonicznej
Wątpliwości budzi sama struktura sprawowanej liturgii:
| Element tradycyjny | Posoborowa realizacja |
|---|---|
| Msza św. w rycie trydenckim | Nowy porządek Mszy Pawła VI |
| Modlitwy za zmarłych z wyraźnym wskazaniem na czyściec | Ogólnikowe „modlitwy za zmarłych” |
| Kanonicy kapituły jako strażnicy tradycji | Kapituła jako „historyczny dodatek” bez realnej władzy doktrynalnej |
Bulla Piusa IX Quanta cura potępia: „Każdy człowiek jest wolny w przyjęciu i wyznawaniu tej religii, którą pod wpływem światła rozumu uzna za prawdziwą” (Syllabus, pkt 15). Tymczasem w omawianym wystąpieniu zrelatywizowano obowiązek wyznawania jedynej prawdziwej wiary, sugerując, że „potrzeba Bożego Miłosierdzia” dotyczy wszystkich jednakowo, niezależnie od wierności doktrynie.
Posoborowa duchowość samoubóstwienia
Najgroźniejszym aspektem analizowanej homilii jest implikowane przeświadczenie, że „każdy z nas często błądzi, szuka” – co w kontekście wypowiedzi „biskupa” oznacza:
- Zanegowanie nieomylności Magisterium Kościoła w sprawach wiary i moralności
- Przyjęcie modernistycznej zasady ewolucji dogmatów potępionej w dekrecie Lamentabili św. Piusa X
- Radykalne odrzucenie zasady extra Ecclesiam nulla salus
Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Państwo, jako będące źródłem wszelkiego prawa, posiada pewne prawo nie ograniczone żadnymi granicami” (Syllabus błędów, pkt 39). W omawianym przypadku mamy do czynienia z przeniesieniem tej liberalnej zasady na grunt teologiczny – gdzie subiektywne „poszukiwania” i „błędy” hierarchów stawiane są ponad obiektywną prawdą objawioną.
Milczenie jako najcięższe oskarżenie
W całym przemówieniu zabrakło:
- Wezwania do modlitwy o nawrócenie grzeszników
- Przypomnienia obowiązku publicznego wyznawania wiary przez hierarchów
- Ostrzeżenia przed konsekwencjami życia w stanie grzechu ciężkiego
- Nauki o konieczności uczynków pokutnych i zadośćuczynienia
Św. Pius X w Lamentabili sane exitu potępia: „Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych, którą z dużym wysiłkiem wypracował sobie umysł ludzki” (pkt 22). W analizowanej homilii obserwujemy właśnie tę modernistyczną redukcję – wiarę sprowadzoną do ludzkich „poszukiwań”, a nie niezmiennego depozytu objawienia.
Brak także ostrzeżenia, że przyjmowanie „komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do stołu zgromadzenia, a rubryki naruszają teologię ofiary przebłagalnej, jest jeżeli nie li „tylko” świętokradztwem, to bałwochwalstwem. Jak przypomina Kanon 188.4 Kodeksu Prawa Kanonicznego (1917): „Każdy urząd staje się wakujący na mocy samego faktu i bez żadnej deklaracji na skutek rezygnacji dorozumianej, uznanej przez samo prawo, jeśli duchowny:…4. Publicznie odstępuje od wiary katolickiej”.
Konsekwencje milczenia
Przemilczenie kluczowych elementów doktryny w wystąpieniu „bpa” Kleszcza stanowi realizację potępionej przez Piusa X zasady: „Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw” (Lamentabili, pkt 25). To nie tylko błąd teologiczny, ale akt apostazji, który – jak nauczał Bellarmin – powoduje automatyczną utratę jurysdykcji kościelnej.
Cała sytuacja demaskuje prawdziwe oblicze posoborowego neo-Kościoła – struktury, która zachowując zewnętrzne formy katolicyzmu, odrzuciła jego nadprzyrodzoną treść. Jak pisał św. Pius X w Pascendi: „Moderniści umieszczają się sami w szeregu nieprzyjaciół Kościoła”. W świetle niezmiennej doktryny katolickiej, modlitwa za modernistycznych hierarchów powinna łączyć się z jasnym wezwaniem do ich nawrócenia i publicznego odrzucenia błędów Vaticanum II.
Za artykułem:
05 listopada 2025 | 18:40Bp Kleszcz: do Pana Boga należy ostatnie słowo (ekai.pl)
Data artykułu: 06.11.2025








