Wnętrze kościoła z modernistycznym duchowieństwem w tradycyjnych szatach liturgicznych otoczonym współczesną literaturą, kontrastującym z blaknącymi katolickimi ikonami i krzyżem na tle.

Modernistyczna iluzja „Kościoła otwartego” – erazmiańska herezja w polskim wydaniu

Podziel się tym:

„Kościół otwarty” zawsze starał się wyselekcjonować jakiś swoich „otwartych” biskupów i księży. Za ich zgodą lub bez ich zgody – czytamy w analizie portalu Opoka, która bezkrytycznie gloryfikuje środowiska Tygodnika Powszechnego i Więzi jako rzekomą „intelektualną awangardę Kościoła”. Tymczasem, jak nauczał św. Pius X w encyklice Pascendi, moderniści „starają się przeniknąć do samych wnętrzności Kościoła, aby go zniszczyć”.


Erazmiańska herezja w sutannie

Portal Opoka przedstawia ks. Józefa Tischnera jako „proroka i patriarchę kościoła otwartego”, pomijając całkowicie jego teologiczne aberracje. Filozof w sutannie głosił relatywizm doktrynalny godny Lutra, redukując chrześcijaństwo do „humanizmu intelektualnie strawnego”. Tymczasem Sobór Watykański I w konstytucji Dei Filius stanowczo potępił „systemy filozoficzne wymyślone dla udaremnienia i obalenia dogmatów katolickich” (DH 3041).

„Kościół otwarty uwielbia dialog i tolerancję. Oczywiście dialog z samym sobą, a tolerancję i otwartość na siebie podobnych” – przyznaje mimowolnie autor artykułu.

Destrukcja katolickiej tożsamości

Analiza całkowicie pomija kluczowy aspekt: „Kościół otwarty” to antyteza katolickiej jedności wiary. Św. Pius X w Lamentabili sane potępił błąd mówiący, że „Kościół nie może skutecznie bronić etyki ewangelicznej, ponieważ niezmiennie trwa przy swych poglądach” (propozycja 63). Tymczasem środowiska Znaku i Więzi systematycznie podważają niezmienne zasady moralne, czego apogeum stanowiło poparcie Janiny Hennelowej dla aborcji.

Lex orandi, lex credendi – zasada modlitwy jest zasadą wiary. Gdy portal Opoka wyśmiewa „różaniec, nabożeństwa, Serce Jezusa, Maryję”, ujawnia prawdziwe oblicze modernistycznej rewolucji. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. wyraźnie nakazywał duchownym „zwalczać przeciwników wiary i religii katolickiej” (kan. 1325 §2).

Kryptomasoneria w służbie destrukcji

Przedwojenny manifest „O Maritainie, czyli o najlepszym katolicyzmie” Jerzego Turowicza okazuje się dokładnym wypełnieniem masońskiego planu infiltracji Kościoła. Jak czytamy w Syllabusie błędów Piusa IX: „Kościół powinien się pogodzić z postępem, liberalizmem i współczesną cywilizacją” (błąd 80). Nic dziwnego, że komuniści wybrali właśnie te środowiska jako „pożytecznych idiotów” do rozbijania jedności Kościoła.

„Ci idioci uważają się niemal za książąt Kościoła” – cytuje autor słowa Kisielewskiego, nie wyciągając jednak logicznego wniosku o całkowitym bankructwie ideologicznym tych grup.

Teologia wyzwolenia po polsku

Redukcja misji Kościoła do „walki z ciemnogrodem, zacofaniem, nietolerancją” to jawny przejaw teologii wyzwolenia w wydaniu polskiego salonu. Tymczasem Pius XI w Quas Primas nauczał, że „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Gdzie w tym „kościele otwartym” miejsce na Krzyż, ofiarę przebłagalną i życie wieczne?

Owoc zatrutego drzewa

Portal Opoka przyznaje, że „czym więcej Kościoła otwartego, tym Kościoła mniej”, wskazując na wymierającą niemiecką „Kirche”. To potwierdza słowa Chrystusa: „Po owocach ich poznacie” (Mt 7,20). Modernistyczna hydra pożera własny ogon, pozostawiając po sobie duchową pustynię. Jak zauważył Argüello: „Szeroko otworzono drzwi Kościoła, problem w tym, że niewielu weszło, a wielu wyszło”.

Jedynym ratunkiem jest powrót do philosophia perennis i odrzucenie erazmiańskich miraży. Kościół Chrystusowy nie potrzebuje „otwarcia” na świat, ale nawrócenia świata na jedyną prawdziwą wiarę. Reszta to modernistyczna ułuda prowadząca do wiecznej zguby.


Za artykułem:
Skąd się wziął „Kościół otwarty”? „Erazm z Podhala” i wyidealizowany Kościół elit
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 08.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.