Portal LifeSiteNews (13 listopada 2025) donosi o kolejnym ataku na katolicką liturgiczną spuściznę w diecezji Charlotte. „Ksiądz” John Putnam, proboszcz kościoła św. Marka, ogłosił decyzję o usunięciu balasek od 30 listopada, powołując się na rzekome życzenie „biskupa” Michaela Martina. Choć oficjalna propaganda diecezjalna próbuje teraz przedstawić to jako lokalną inicjatywę, źródła wskazują na systematyczną kampanię niszczenia katolickich elementów kultu.
„Myślę, że ważne jest, aby być zjednoczonym z innymi parafiami w diecezji i powrócić do praktyki normatywnej […] którą «biskup» Martin prosi o wdrożenie w pierwszą niedzielę Adwentu, 30 listopada”
To zdradzieckie posunięcie stanowi jawny akt wojny przeciwko lex orandi Kościoła katolickiego. Przyjmowanie Komunii Świętej na klęcząco i do ust – praktyka potwierdzona przez wieki tradycji, soborów i papieskich dekretów – zostaje zastąpione przez modernistyczną „normę” stojącego przyjmowania hostii na rękę. Jak przypominał Pius XII w encyklice Mediator Dei:
„Kościół, strażnik i nauczyciel prawd objawionych, przekazanych przez Chrystusa, ustalił pewne zewnętrzne znaki i ceremonie” (nr 44).
Teologiczny wandalizm w służbie rewolucji
Balaski nie są jedynie „architektonicznym dodatkiem”. Stanowią materialny wyraz katolickiej doktryny o rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii oraz szacunku należnemu Bogu w Jego najświętszym Sakramencie. Św. Tomasz z Akwinu w Sumie Teologicznej (III, q. 83, a. 5) podkreślał, że zewnętrzne gesty ciała muszą odpowiadać wewnętrznej dyspozycji duszy. Usuwając klęczniki, moderniści niszczą widzialny znak wiary w transsubstancjację.
Jak donosił już w maju 2025 r. portal The Pillar, Martin określił balaski jako swoje „wielkie zmartwienie”, a podczas wizytacji parafii osobiście egzekwował zakaz ich używania. To nie „dyskusja” czy „dostosowanie”, lecz realizacja planu opisanego w potępionej przez Piusa X modernistycznej maksymie: „Zniszczyć, by odbudować” (encyklika Pascendi).
Milczenie o grzechu świętokradztwa
Najdotkliwszym przejawem apostazji jest całkowite przemilczenie w artykule LifeSiteNews doktrynalnych konsekwencji tych zmian. Brak jakiegokolwiek odniesienia do:
- Kanomu 818 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., nakazującego przyjmowanie Komunii „na kolanach, chyba że Stolica Apostolska zezwoliła na przyjęcie na stojąco”
- Ostrzeżeń papieża Leona XIII przed profanacją Eucharystii (encyklika Mirae caritatis)
- Faktu, że praktyka stojąca została wprowadzona do liturgii rzymskiej przez protestanckich innowatorów jako wyraz odrzucenia rzeczywistej obecności
„Proboszcz” Putnam pełniący funkcję wikariusza sądowego diecezji ujawnia głęboką schizofrenię struktury, która równocześnie „zarządza” prawem kanonicznym i systematycznie je łamie. Jak pisał św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice (II, 30): „Jawni heretycy natychmiast tracą wszelką jurysdykcję […] zostają odcięci od ciała Kościoła bez ekskomuniki”.
Logika rewolucyjnej destrukcji
Usunięcie balasek w Charlotte wpisuje się w szerszy kontekst prześladowań liturgii tradycyjnej:
- Zakaz celebracji Mszy trydenckiej ogłoszony przez „biskupa” Martina w maju 2025 r.
- Systematyczne niszczenie ołtarzy ad orientem w całej Ameryce Północnej
- Promocja komunii na rękę pod pretekstem „higieny” podczas fałszywych pandemii
Te działania stanowią dokładne wypełnienie przepowiedni papieża Leona XIII o „apostazji w wysokich miejscach” zawartej w modlitwie do św. Michała Archanioła. Jak ostrzegał Pius XI w Quas primas (1925): „Odstąpienie od wiary nie wymaga przystąpienia do innej sekty” – wystarczy stopniowe rugowanie katolickich praktyk.
W obliczu tej duchowej katastrofy, wierni muszą pamiętać słowa Chrystusa: „Nie bój się, maleńka trzódko! Gdyż upodobało się Ojcu waszemu dać wam królestwo” (Łk 12,32). Prawdziwy Kościół trwa w tych, którzy – odrzuciwszy posoborową herezję – dochowali wierności niezmiennej nauce, Mszy Świętej i dyscyplinie sakramentalnej.
Za artykułem:
Diocese of Charlotte says altar rail use will end at only one church (lifesitenews.com)
Data artykułu: 13.11.2025








