Portal eKAI (12 listopada 2025) przedstawia inicjatywę „Siewca” – rzekomą ewangelizację parafii wiejskich organizowaną przez Centrum Nowej Ewangelizacji diecezji elbląskiej. W opisie programu znajdujemy mieszaninę naturalistycznych metod duszpasterskich i modernistycznych założeń teologicznych, które stanowią karykaturę prawdziwej misji Kościoła.
„Celem 'Siewcy’ jest poruszenie danej miejscowości. Zawsze się na to cieszę, bo zawsze jestem wtedy świadkiem działania żywego Pana Boga” – zapewnia Dorota Życzkowska, animatorka przedsięwzięcia. Tymczasem analiza programu ujawnia jego całkowitą niezgodność z niezmienną doktryłą katolicką.
Naturalizm zamiast nadprzyrodzoności
„Siewca” koncentruje się na działaniach społeczno-kulturalnych, całkowicie pomijając kluczowe elementy życia duchowego:
– Brak nauki o grzechu śmiertelnym i konieczności stanu łaski uświęcającej
– Milczenie o wiecznych konsekwencjach odrzucenia Boga i rzeczywistości piekła
– Redukcja sakramentów do elementów programu integracyjnego
Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas primas: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym – oto jedyna podstawa ładu społecznego”. Tymczasem program ogranicza się do „wesołych ognisk z kiełbaskami”, co stanowi jawną zdradę nadprzyrodzonego posłannictwa Kościoła.
Laicyzacja władzy kościelnej
Opisana struktura organizacyjna ujawnia dramatyczną degradację hierarchii:
„Zespół składa się zwykle z 7-8 ewangelizatorów, którzy mają wtedy urlop w pracy i są dostępni cały czas. Bywa, że dołączają też inne osoby, uczestnicząc np. w ewangelizacji po domach czy w ognisku. Jest też z nami zawsze kapłan”
Ta relacja demaskuje:
1. Inwersję ról – świeccy jako główni ewangelizatorzy, kapłan jako dodatek
2. Protestancką koncepcję „kapłaństwa wszystkich wiernych”
3. Naruszenie kanonu 1329 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., który zastrzega głoszenie kazań wyłącznie dla duchownych
Św. Pius X w encyklice Pascendi dominici gregis ostrzegał: „Moderniści dążą do zniszczenia świętej niewidzialnej hierarchii, zastępując ją demokratyczną organizacją”.
Synodalne korzenie apostazji
Pani Życzkowska przyznaje, że pomysł powstał jako owoc „synodu diecezjalnego w latach 2016-2020”. To potwierdza, że „Siewca” jest:
– Owocem herezji kolegialności potępionej w Syllabusie Piusa IX (propozycja 23)
– Realizacją modernistycznej zasady „Kościół słuchający”
– Przejawem buntu przeciw niezmiennemu Magisterium
Wspomniany kurs „Alpha” (wspierany przez organizatorów) to protestancka metoda ewangelizacyjna potępiona przez Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane exitu (propozycja 58).
Teologia zastępcza i synkretyzm
Program oparty na historii „Króla Lwa” (w wersji LEW) stanowi jawne bałwochwalstwo:
– Zastępowanie Chrystusa Króla animowaną postacią
– Synkretyzm religijny łączący chrześcijaństwo z popkulturą
– Infantylizacja wiary sprzeczna z powagą kultu
Kardynał Alfredo Ottaviani w Instruction on Worship podkreślał: „Liturgia nie może być podporządkowana zasadom psychologii ani socjologii”.
Strukturalna nieważność
Całe przedsięwzięcie opiera się na:
– Wątpliwych święceniach kapłanów wyświęconych po 1968 r.
– Nieważnej jurysdykcji „biskupów” posoborowych
– Autorytecie antypapieży od Jana XXIII począwszy
Jak uczy Sobór Trydencki w sesji XXIII: „Gdyby ktoś twierdził, że święcenia nie udzielają charakteru niezatartego – niech będzie wyklęty”. Tymczasem neo-kościół odrzucił tę prawdę, unieważniając sakramenty.
Duchowa pułapka
„Siewca” to typowy przykład:
– Psychologizacji wiary – skupienie na doświadczeniu emocjonalnym
– Utylitaryzmu duszpasterskiego – ilość ponad jakość
– Relatywizacji doktryny – dialog zastępujący nauczanie
Prawdziwa ewangelizacja wymaga głoszenia całej prawdy, co potwierdza św. Paweł: „Biada mi, gdybym nie ewangelizował” (1 Kor 9,16 Wlg). Tymczasem „Siewca” głosi ewangelię kompromisu i apostazji.
Za artykułem:
diecezja elbląska„Siewca” – ewangelizacja parafii wiejskich w diecezji elbląskiej i nie tylko (ekai.pl)
Data artykułu: 13.11.2025








