Starość w ciemnościach posoborowej duchowej dezercji
Portal Więź.pl (13 listopada 2025) przedstawia modernistyczną wizję starości jako „metafizycznej pustki”, gdzie rzekomo Bóg opuszcza człowieka u kresu życia. Autor, Damian Jankowski, snuje rozważania o swoim dziadku zbliżającym się do dziewięćdziesiątki, który miałby doświadczać „uczucia opuszczenia przez Boga”. Tekst stanowi jaskrawy przykład destrukcji doktrynalnej, jaką wywołała rewolucja posoborowa, pozbawiająca wiernych prawdziwych środków łaski.
Naturalistyczne spojrzenie na życie wieczne
„Zastanawiam się, trawestując wers z nowego tomiku Małgorzaty Lebdy: jasności, dlaczego nie mogłaś stać przy nim do końca?”
Fundamentalny błąd autora polega na potraktowaniu wiary jako subiektywnego doznania, a nie virtus infusa (cnnoty wlanej). Katechizm Rzymski jasno naucza: „Bóg nigdy nie odmawia łaski potrzebnej do zbawienia tym, którzy szczerze Go szukają”. Jeśli starsi ludzie doświadczają duchowej oschłości, jest to wezwanie do głębszej ufności, a nie powód do „kłótni z Bogiem”. Autor całkowicie pomija katolicką naukę o oczyszczającej roli cierpienia w zjednoczeniu z Ofiarą Chrystusa.
Skandaliczne pominięcie sakramentalnej rzeczywistości
W całym artykule brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Ostatnim Namaszczeniu – sakramencie stanowiącym „namaszczenie na wieczność”
- Wartości ofiarowania cierpień w intencji zbawienia dusz
- Potrzebie codziennego rachunku sumienia i żalu za grzechy
Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o sakramentach stanowi: „Kto mówi, że namaszczenie chorych nie jest prawdziwym i właściwym sakramentem […] niech będzie wyklęty” (sesja XIV, kanon 1). Dramat starszych osób wynika właśnie z odcięcia ich przez posoborową pseudoduszpasterską praktykę od tych środków zbawienia.
Fałszywe autorytety jako źródło dezorientacji
Autor powołuje się na modernistycznych ideologów:
„Zanik wiary… Nic się z nim nie da zrobić. Jest w środku, w człowieku – mówił [ks. Adam Boniecki]”
To jawna herezja, sprzeczna z nauczaniem św. Pawła: „Wiara rodzi się ze słuchania” (Rz 10,17). Św. Pius X w Lamentabili potępił tezę, że „wiara ogranicza się tylko do zmiennego uczucia” (propozycja 25). Tymczasem Jankowski przedstawia „zanik wiary” jako naturalny proces, zamiast demaskować go jako skutek dekad życia bez regularnej spowiedzi i Komunii św.
Bluźniercze porównania i relatywizacja Pisma
Artykuł sięga szczytu duchowego wandalizmu w próbach reinterpretacji Ewangelii:
„Gdyby Łazarz był starcem, może zarzucono by Mistrzowi: gdybyś tu był, mój brat by umarł?”
To jawne przeinaczanie słów Chrystusa: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem” (J 11,25). Autor sugeruje, jakoby Bóg „zapominał” o starcach, podczas gdy Księga Mądrości poucza: „Dusze sprawiedliwych są w ręku Boga i nie dosięgnie ich męka. Zdało się oczom głupich, że pomarli, […] a oni trwają w pokoju” (Mdr 3,1-3).
Starość w prawdziwym Kościele: przygotowanie do spotkania z Królem
Katolicka wizja starości diametralnie różni się od posoborowego marazmu. Św. Alfons Liguori w Przygotowaniu do śmierci naucza: „Najszczęśliwszą jest śmierć tych, którzy całe życie poświęcili na ćwiczenie się w miłości Boga”. Prawdziwi katolicy u kresu dni:
- Otaczają się sakramentaliami (różańcem, wodą święconą, gromnicą)
- Odmawiają akty strzeliste w duchu św. Teresy od Dzieciątka Jezus: „Boże mój, kocham Cię ponad wszystko”
- Ofiarują cierpienia za grzeszników, na wzór św. Gemmy Galgani
Tymczasem tekst z Więź.pl prezentuje starość jako pasywną rezygnację, bez wskazania na konieczność walki duchowej. To owoc modernizmu, który – jak pisał św. Pius X w Pascendi – „niszczy wszelką energię duszy”.
Duchowe sieroctwo jako owoc apostazji
Opisany przez Jankowskiego dramat wynika bezpośrednio z:
- Braku kapłanów głoszących niezmienną prawdę o Czterech Rzeczach Ostatecznych
- Zastąpienia Mszy św. przez posoborową „pamiątkę” pozbawioną mocy przebłagalnej
- Zaniku praktyki codziennego rachunku sumienia
Kardynał Pie ostrzegał: „Gdy ludzie tracą wiarę w wieczność, starość staje się piekłem na ziemi”. Dziadek autora – jak miliony osób w strukturach posoborowych – został pozbawiony prawdziwej viaticum (ostatniej posiłki), gdyż „komunia” rozdawana przez nieważnie wyświęconych „księży” nie jest Sakramentem.
Zamiast zakończenia: wezwanie do nawrócenia
Artykuł Więź.pl demaskuje duchową pustkę neo-kościoła. Prawdziwa odpowiedź na „metafizyczną pustkę” brzmi:
- Pilna spowiedź z całego życia u kapłana z ważnymi święceniami
- Różaniec jako „armia przeciw pustce” (słowa św. Piusa V)
- Ofiarowanie cierpień w intencji wynagrodzenia za grzechy świata
Jak pisał Bossuet: „Najświętsza Hostia jest gwiazdą przewodnią na oceanie starości”. Gdzie jej zabraknie – tam pozostaje tylko rozpacz modernistycznej nocy.
Za artykułem:
„Gdy odlatują gwiazdy i bogowie”. Starość jako metafizyczna pustka? (wiez.pl)
Data artykułu: 13.11.2025








