Portal Catholic News Agency (14 listopada 2025) relacjonuje wymierzenie kary dożywocia Kierre’owi Williamsowi za zabójstwo "księdza" Stephena Gutgsella z Fort Calhoun. Podana narracja – typowa dla struktur neo-kościoła – pomija kluczowy kontekst teologiczny tej tragedii.
Teologiczna pustka relacji
Przedstawione streszczenie ogranicza się do naturalistycznego opisu zdarzeń, całkowicie ignorując nadprzyrodzony wymiar kapłaństwa i eschatologiczne konsekwencje czynu. Milczenie o stanie łaski zamordowanego, braku wzmianki o ostatnich sakramentach oraz błaha charakterystyka posługi "duchownego" jako "nauczania przygotowania do sakramentów" demaskuje modernistyczną redukcję kapłaństwa do funkcji społecznej.
"Gutgsell uczył przygotowania do sakramentów i historii Kościoła"
To zdanie – pozornie neutralne – ukazuje herezję neomodernizmu: sakramenty sprowadzone do "rytów inicjacji", historia Kościoła jako zbiór faktów do nauczania, nie zaś depozyt wiary przekazywany przez Magisterium (por. Pius X, Lamentabili, prop. 58).
Fałszywa eklezjologia w działaniu
Pogrzeb w modernistycznej "katedrze" św. Cecylii i pochówek na "cmentarzu Kalwaria" stanowią karykaturę katolickiej liturgii pogrzebowej. Jak nauczał Pius XII w Mediator Dei: "Ofiara Mszy i modlitwy za zmarłych tracą sens, gdy odprawiane są poza jednością z prawdziwym Kościołem".
Szczególnie wymowne są okoliczności zbrodni: napad na plebanię – instytucję zdemolowaną przez posoborowe rozmycie sacrum. Gdy kapłan przestał być alter Christus, a stał się "animatorem wspólnoty" (Sobór Watykański II, Presbyterorum Ordinis), przestrzeń sakralna utraciła swój immunitet duchowy.
Psychologizowanie zła versus doktryna grzechu
"Williams początkowo twierdził, że nie jest winny z powodu niepoczytalności"
Ta wzmianka ujawnia przyjęcie świeckiej antropologii zamiast katolickiej nauki o moralnej odpowiedzialności. Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologica (I-II, q. 77 a. 2) precyzyjnie wyjaśniał, że nawet osoby z zaburzeniami umysłowymi zachowują podstawową zdolność rozróżniania dobra i zła w kwestiach podstawowych (jak świętokradzkie morderstwo).
Systemowe konsekwencje apostazji
Dyrektor Prokuratorii Erik Petersen mówił o "utraconej niewinności" Fort Calhoun, co stanowi typowy przykład zastąpienia pojęcia grzechu pierworodnego psychologizującą retoryką. Gdy struktury posoborowe porzuciły prawdę o regnum Christi (Pius XI, Quas Primas), społeczeństwo utraciło duchową ochronę.
Fakt, że morderca pochodził z Iowa – stanu gdzie w 2024 r. zalegalizowano tzw. "małżeństwa" homoseksualne i eutanazję – nie jest przypadkiem. Kara doczesna za świętokradztwo zawsze następuje po odrzuceniu kary wiecznej przez społeczeństwo (Katechizm Rzymski, cz. III, rozdz. 8).
Kapłaństwo unieważnione?
Przyjmując święcenia w 1984 r. po reformach Pawła VI, Gutgsell najprawdopodobniej otrzymał nieważne święcenia. Jak wykazał ks. Anthony Cekada w Work of Human Hands, nowy ryt święceń z 1968 r. nie wyraża już w sposób konieczny sakramentalnej rzeczywistości kapłaństwa. Stąd pytanie: czy zamordowany był kapłanem, czy jedynie funkcjonariuszem sekty posoborowej?
Duchowa lekcja
Tragedia w Fort Calhoun stanowi memento dla wszystkich, którzy trwają w neo-kościele. Gdy Chrystus przestaje być Królem społeczeństw (Quas Primas), zło otrzymuje carte blanche. Jedyną odpowiedzią jest powrót do integralnej wiary: odrzucenie posoborowej pseudoreformy, uczestnictwo jedynie w ważnych sakramentach i odnowienie publicznego kultu Chrystusa Króla.
Za artykułem:
Iowa man receives life in prison for 2023 stabbing of Nebraska priest (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 14.11.2025








