Portal eKAI (15 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie Paolo Ruffiniego, „prefekta” „Dykasterii ds. Komunikacji”, podczas kongresu katolickich uczelni w Salamance. „Sztuczna inteligencja jest darem, którego trzeba dobrze używać. Nie może zastąpić ludzkiej inteligencji” – deklarował modernistyczny urzędnik, mieszając elementy prawdy z niebezpiecznym relatywizmem. Całość wypowiedzi stanowi klasyczny przykład posoborowej redukcji nadprzyrodzoności do naturalistycznego humanizmu.
Teologiczny wandalizm w służbie technokracji
„Sztuczna inteligencja jest dzieckiem ludzkiej inteligencji, a nie jej zastępstwem. Prawdziwa inteligencja łączy rozum, serce i zdolność odczuwania. Karmi się także miłością”
Powyższe zdanie demaskuje radykalne odejście od katolickiej koncepcji intellectus fidei. W tradycyjnej teologii (Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae I, q.79) intelekt ludzki uczestniczy w Świetle Bożym, będąc narzędziem poznania prawd objawionych. Tymczasem Ruffini sprowadza inteligencję do emocjonalno-racjonalnego amalgamatu, pomijając jej nadprzyrodzone uzdolnienie poprzez łaskę uświęcającą. To nie AI jest problemem, lecz odrzucenie distinctionis inter naturam et gratiam (różnicy między naturą a łaską) – fundamentu potępionego modernizmu (Pius X, Lamentabili, prop. 26).
Infodemią w służbie cenzury
W obliczu rzekomej „infodemii fałszywych informacji”, „prefekt” nawołuje do „odbudowania zaufania do prawdy”. W praktyce oznacza to legitymizację cyfrowego totalitaryzmu pod płaszczykiem troski o „dobro wspólne”. Wystarczy przypomnieć, że w 2023 r. struktury okupujące Watykan zawarły strategiczne partnerstwo z Microsoftem i UNESCO – organizacjami jawnie promującymi aborcję i gender. Jak zauważył Pius IX w Syllabusie (prop. 39): „Państwo jako źródło wszystkich praw posiada prawo nieograniczone” – co dokładnie realizują dziś globalne korporacje technologiczne.
Uniwersytet bez Krzyża
Bp Paul Desmond Tighe przekonuje, że „na uniwersytecie katolickim możliwe jest dialogowanie między kulturą nauki a kulturą humanistyczną”. To ewidentne zdrada misji katolickiej uczelni, której celem według papieża Leona XIII (Inscrutabili) było „kształcenie młodzieży w bojaźni Bożej i nauce prawd wiary”. Obecnie mamy do czynienia z „katolickością” pozbawioną Chrystusa Króla, gdzie miejsce philosophia perennis zajmuje dialog z antykulturą.
Kardynalne pominięcia
Cała narracja kongresu ignoruje kluczowe zasady katolickiej nauki społecznej:
- Brak odniesienia do Regnans in excelsis Chrystusa (Pius XI, Quas primas) – fundamentu wszelkiej władzy i poznania
- Milczenie o potestas indirecta Kościoła w dziedzinach świeckich (Leon XIII, Immortale Dei)
- Zatarcie granicy między sztuczną inteligencją a imago Dei w człowieku (Sobór Trydencki, sesja V)
W zamian otrzymujemy pseudoteologiczną papkę złożoną z frazesów o „dzieleniu się wiedzą” i „ludzkim spotkaniu”, podczas gdy prawdziwa mądrość woła: „Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem” (J 14,6).
Algorytm Antychrysta
„Żaden algorytm nigdy nie zastąpi piękna ludzkiego spotkania w dzieleniu się wiedzą”
To zdanie Ruffiniego jest szczególnie przewrotne. W rzeczywistości cała infrastruktura cyfrowa posoborowego „Kościoła” służy dechrystianizacji. Wystarczy spojrzeć na:
- Promocję aplikacji modlitewnych zastępujących sakramentalia
- Cyfrowe „relikwie” w formie NFT
- Streaming „Eucharystii” jako parodię rzeczywistej obecności
Już w 1907 r. Święte Oficjum ostrzegało: „Interpretacja Pisma Świętego nie może być poddana osądom egzegetów” (Lamentabili, prop. 2). Dziś widzimy, jak „algorytm prawdy” zastępuje Magisterium, a Twitterowe enuncjacje uzurpatora stają się nowym „źródłem objawienia”.
Katechizm versus ChatGPT
Gdy bp Tighe mówi o „ewolucji edukacji”, dokonuje zdrady misji katolickiego uniwersytetu. Według Piusa XII (Humani generis): „Wykład teologii winien opierać się na filozofii bytu, odrzucając przemijające systemy”. Tymczasem neo-kościół zastępuje Summy technokratycznymi manualami, a katechizm – chatbotami. Nie AI jest zagrożeniem, lecz odrzucenie niezmiennego depozytu wiary na rzecz „ducha czasu”.
W obliczu tej apostazji przypominamy słowa Chrystusa Króla: „Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie” (Łk 11,23). Prawdziwy Kościół trwa w nieprzerwanej ciągłości – tam, gdzie AI służy katechizacji, a nie zastępuje kapłanów; gdzie uniwersytet kształci dla Królestwa Niebieskiego, a nie dla korporacji; gdzie komunikacja głosi Chrystusa Ukrzyżowanego, a nie dialog dla dialogu.
Za artykułem:
15 listopada 2025 | 07:00Paolo Ruffini: sztuczna inteligencja nie może zastąpić ludzkiej inteligencji (ekai.pl)
Data artykułu: 15.11.2025








