Uroczystość w budynku Sejmu Śląskiego w Katowicach z 15 listopada 2025 roku, promująca kontrowersyjne Orędzie biskupów polskich do niemieckich z 1965 roku.

Relatywizacja prawdy historycznej w służbie modernistycznej agendy

Podziel się tym:

Relatywizacja prawdy historycznej w służbie modernistycznej agendy

W gmachu Sejmu Śląskiego w Katowicach 15 listopada 2025 roku odbyły się uroczystości promujące tzw. „Orędzie biskupów polskich do niemieckich” z 1965 roku. Wydarzenie pod hasłem „O niezbędności pojednania” połączono z wystawą „Pojednanie dla Europy” oraz prezentacją rękopisu autorstwa „kardynała” Bolesława Kominka – głównego architekta tego dokumentu.


Fałszywa narracja pojednania bez nawrócenia

„Abp” Andrzej Przybylski w swoim liście stwierdził: „patrząc w przyszłość uwierzyli, że z Bożą i ludzką pomocą możemy iść razem pomimo ran”. To klasyczny przykład modernistycznej manipulacji, pomijającej absolutny wymóg sprawiedliwości i zadośćuczynienia jako warunku prawdziwego pojednania. Pius XI w encyklice Quas primas nauczał: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym” (nr 11) – bez uznania królewskiej władzy Zbawiciela nad narodami, jakiekolwiek ludzkie próby pojednania są z góry skazane na niepowodzenie.

„Postąpiliśmy po chrześcijańsku – pisał Prymas – przebaczając Biskupom niemieckim i ich Wiernym wyrządzone nam krzywdy”

To nadużycie pojęcia chrześcijańskiego przebaczenia, które nie może istnieć bez uprzedniego ex opere operato nawrócenia i pokuty. Św. Augustyn w De Civitate Dei podkreślał, że „pokój bez sprawiedliwości to tylko zawieszenie broni”. Co więcej, powoływanie się na „błogosławionego” Stefana Wyszyńskiego jako autorytetu jest szczególnie jaskrawym przykładem posoborowej manipulacji – hierarcha ten współpracował z komunistycznym reżimem, co stoi w jawnej sprzeczności z potępieniami Piusa IX zawartymi w Syllabusie błędów (pkt 55).

Rewizjonizm historyczny w służbie modernizmu

Wystawa „Pojednanie dla Europy” pomija fundamentalne fakty historyczne:

  • Systematyczne prześladowania Kościoła katolickiego w Niemczech po II wojnie światowej
  • Masowe wysiedlenia ludności polskiej z Kresów Wschodnich
  • Trwającą ateizację narodu niemieckiego poprzez propagandę laicyzmu

Jak nauczał św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane: „Dogmaty są tylko interpretacją faktów religijnych przez ludzki umysł” (pkt 22) – co doskonale opisuje metodę posoborowych rewizjonistów, którzy pod pozorem „dialogu” relatywizują prawdę historyczną.

Polityczna instrumentalizacja pseudo-teologii

Obecność ambasadora RP w Berlinie Jana Tombińskiego demaskuje świecki charakter całej inicjatywy. Celem nie jest ewangelizacja Niemiec, lecz budowa europejskiego superpaństwa wbrew katolickiej nauce społecznej. Pius XII w Summi Pontificatus ostrzegał: „Pokój będzie owocem porządku ustanowionego przez Boga” (nr 35), tymczasem prezentowane „pojednanie” opiera się na laickich wartościach sprzecznych z prawem naturalnym.

Teologiczne wypaczenie pojęcia Kościoła

Całe wydarzenie opiera się na błędnej eklezjologii Vaticanum II, traktującej Kościół jako „lud Boży w drodze” zamiast nadprzyrodzonej instytucji założonej przez Chrystusa. Brakuje jakiegokolwiek odniesienia do konieczności nawrócenia Niemiec na katolicyzm. Pius XI w Quas primas stanowczo przypominał: „Nie masz w żadnym innym zbawienia” (Dz 4,12). Tymczasem „biskupi” posoborowi traktują protestanckich i ateistycznych Niemców jako równouprawnionych partnerów wbrew nauce św. Cypriana: „Poza Kościołem nie ma zbawienia”.

Manipulacja dokumentami i autorytetami

Prezentacja rękopisu „kardynała” Kominka jako „relikwii pojednania” to szczególnie perfidne nadużycie. Dokument ten powstał pod dyktando władz komunistycznych PRL, czego dowodem są liczne archiwalne zapisy współpracy hierarchy z UB. Św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice jasno stwierdza, że „jawny heretyk nie może być członkiem Kościoła” (II,30), co podważa legitymizację całego przedsięwzięcia.

Podsumowując, katowickie obchody stanowią klasyczny przykład posoborowej apostazji – zastąpienia nadprzyrodzonej misji Kościoła świeckim projektem politycznym. Zamiast głosić konieczność nawrócenia i pokuty, promują naturalistyczną wizję relacji międzyludzkich opartą na negacji katolickiej tożsamości. Jak ostrzegał św. Paweł: „Jeśli nawet my lub anioł z nieba głosiłby wam naukę różną od tej, którą otrzymaliście – niech będzie przeklęty!” (Ga 1,8).


Za artykułem:
"O niezbędności pojednania" – obchody 60. rocznicy Orędzia biskupów polskich do niemieckich w Katowicach 
  (episkopat.pl)
Data artykułu: 16.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: episkopat.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.