Ks. Stanisław Adamiak wygłasza wykład w Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu na temat zagrożenia modernizmu i relatywizmu w teologii

Relatywizm w służbie modernizmu: krytyka teologicznego bankructwa

Podziel się tym:

Relatywizm w służbie modernizmu: krytyka teologicznego bankructwa

Portal Więź.pl (16 listopada 2025) relacjonuje wykład ks. Stanisława Adamiaka wygłoszony w Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu, promujący ideę, że literatura nie musi być katolicka w formacji duchownych. Autor powołuje się na list uzurpatora Bergoglio z 17 lipca 2024 r., forsujący lekturę autorów jawnie sprzecznych z katolicyzmem pod pretekstem „poszerzania horyzontów”.

Literatura ma uczyć przyszłych adeptów teologii, że świat nie jest czarno-biały, a rzeczywistość nie daje się zawsze opisać zero-jedynkowo

Teologiczny sabotaż pod płaszczem „otwartości”

Przytaczane przez autora postaci jak Marcel Proust czy Jean Cocteau to ikony dekadencji moralnej i intelektualnej, których dzieła promują:

  • Relatywizm moralny
  • Estetyzację grzechu
  • Bunt przeciw prawu naturalnemu

Św. Pius X w Pascendi dominici gregis (1907) demaskował tę taktykę: „Moderniści mieszają prawdę z błędem, by stopniowo przyzwyczaić umysły do trucizny” (n. 13). Tymczasem neo-kościół forsuje „laboratorium duchowe”, gdzie święte miesza się z profanicznym.

Fałszywe paralele historyczne

Próba usprawiedliwienia tej destrukcji poprzez odwołanie do św. Bazylego Wielkiego to manipulacja. Ojciec Kapadocki w Mowie do młodzieńców wyraźnie ograniczał korzystanie z pogańskich źródeł do:

  1. Pozyskania narzędzi retoryki w służbie Ewangelii
  2. Ukazania wyższości Objawienia nad filozofią pogańską
  3. Ścisłego podporządkowania lektury pod kontrolę Magisterium

Bergoglio zaś proponuje czytanie Prousta jako „ćwiczenie duchowe” – co jest równoznaczne z serwowaniu arszeniku jako pokarmu duchowego.

Mit „katolickiego Tolkiena”

Przytaczanie Tolkiena jako przykrywki dla relatywizmu to nadużycie. Autor Władcy Pierścieni pisał wyraźnie:

Moja praca jest fundamentalnie religijna i katolicka, początkowo nieświadomie, ale świadomie w rewizji

(List 142 do R. Murraya, 1953). Tymczasem w neo-seminariach próbuje się wtłoczyć Tolkiena w postmodernistyczne ramy, gdzie walka z Mordorem staje się metaforą „walki z konserwatyzmem”.

Konsekwencje duszpasterskie

Promowanie tej pseudoteologii prowadzi do:

Błąd Konsekwencja
Relatywizm doktrynalny Utrata zdolności rozróżniania prawdy od błędu
Naturalizm Redukcja łaski do „doświadczenia literackiego”
Demolowanie scholastyki Zanik precyzyjnego myślenia teologicznego

Pius XI w Quas Primas (1925) ostrzegał: „Gdy usunięto Jezusa Chrystusa… zburzone zostały fundamenty władzy” (n. 18). Ten wykład to klasyczny przykład zastępowania Chrystusa Króla humanistycznym bałwochwalstwem.

Potępiona metodologia

Proponowane „laboratorium duchowe” łamie podstawową zasadę formacji katolickiej wyrażoną w Lamentabili sane (1907):

Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw (propozycja potępiona nr 25)

Kanon 1366 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. nakazywał usunięcie ksiąg propagujących błędne nauki. Tymczasem neo-seminaria zamieniają się w inkubatory modernizmu.

Katastrofa duszpasterska

Autor przyznaje, że liczba kandydatów do kapłaństwa spada – co jest logiczną konsekwencją porzucenia duchowości nadprzyrodzonej na rzecz psychologizujących eksperymentów. Jak zauważył św. Pius X:

Błąd modernistów jest pomieszaniem wszystkich herezji

(Pascendi, n. 39). Dopóki neo-kościół będzie zastępował Ewangelię literackimi eksperymentami, kryzys powołań będzie się pogłębiał.

Jedynym ratunkiem jest powrót do integralnej doktryny katolickiej, gdzie literatura służy umacnianiu wiary, a nie jej relatywizacji. Jak pisał mistyk Luis María Grignion de Montfort: „Wszystko przez Marję, nic bez Marji” – ta zasada odnosi się także do formacji intelektualnej.


Za artykułem:
Literatura nie musi być „katolicka”
  (wiez.pl)
Data artykułu: 16.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: wiez.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.