Portal Opoka relacjonuje wypowiedzi prof. Stanisława Karpińskiego, który próbuje godzić darwinowską teorię ewolucji z katolickim kreacjonizmem, powołując się przy tym na modernistyczne dokumenty posoborowej sekty. Już samo założenie takiego „dialogu” stanowi zdradę niezmiennej doktryny katolickiej, która odrzuca ewolucjonizm jako sprzeczny z Objawieniem.
Darwinizm – naukowa herezja
Prof. Karpiński twierdzi, że teoria Darwina „jako taka jest spójna, ale nie wyjaśnia, jak z martwej materii powstało i rozwinęło się życie”. To klasyczny przykład modernistycznego kompromisu, gdzie pod pozorem „naukowego obiektywizmu” akceptuje się błąd, jedynie łagodząc jego skrajności. Tymczasem Kongregacja Świętego Oficjum pod przewodnictwem św. Piusa X w dekrecie Lamentabili sane potępiła tezę, jakoby „opowiadania Jana nie były właściwie historią” (punkt 16), co bezpośrednio uderza w metodologiczne podstawy ewolucjonizmu, opartego na relatywizacji Pisma Świętego.
„Żaden agnostyk czy ateista naukowiec nie jest w stanie wytworzyć synergii rozumu i wiary”
To zdanie demaskuje intelektualny bankrutizm całego wywodu. Prawdziwa synergia fidei et rationis (łączność wiary i rozumu) możliwa jest wyłącznie gdy rozum poddany jest światłu wiary – a nie gdy próbuje się wiarę naginać do „postępowych” teorii. Papież Pius IX w Syllabusie błędów jednoznacznie potępił twierdzenie, że „wiara Chrystusowa jest przeciwnikiem rozumu ludzkiego” (punkt 15), co właśnie czyni Karpiński, usiłując „uwspółcześnić” doktrynę stworzenia.
Fałszywa dychotomia: Lemaître vs. Hawking
Przedstawienie sporu między teorią Wielkiego Wybuchu ks. Lemaître’a a koncepcją Hawkinga-Penrose’a jako „naukowego dylematu” to kolejny przełom modernistycznej manipulacji. Wiara katolicka nie potrzebuje potwierdzenia w „hipotezach kwantowych” – stworzenie ex nihilo jest prawdą objawioną, a nie naukową spekulacją. Cytowanie „belgijskiego księdza katolickiego” jako autorytetu przy jednoczesnym przemilczeniu, że jego teorie były wielokrotnie krytykowane przez tradycyjnych teologów za zbytnie uleganie naturalizmowi, to typowy chwyt posoborowej pseudointelektualnej gry.
„Fides et ratio” – dokument apostazji
Szczególnie oburzające jest powoływanie się na encyklikę Fides et ratio autorstwa heretyka Wojtyły. Ten dokument – podobnie jak całe posoborowe „magisterium” – promuje właśnie taki synkretyzm, przeciwko któremu Pius X ostrzegał w Pascendi Dominici gregis, pisząc o „zgubnej pysze modernistów, którzy usiłują połączyć wiarę z fałszywą filozofią”. Kreowanie Wojtyły na autorytet w kwestiach relacji wiary i rozumu to jak cytowanie Lutra w dyskusji o Eucharystii.
Kreacjonizm bez Boga Stwórcy
Rzekoma obrona kreacjonizmu przez Karpińskiego okazuje się farsą, gdy czytamy, że „twórcą teorii Wielkiego Wybuchu jest belgijski ksiądz katolicki Georges Lemaitre, a teoria ta jest nadal dominującą naukowo hipotezą dotyczącą powstania wszechświata”. To właśnie przykład zdrady duchownika, który zamiast głosić „In principio creavit Deus caelum et terram” (Rdz 1,1), bawi się w naukowe spekulacje. Prawdziwy kreacjonizm katolicki opiera się na literalnym rozumieniu Księgi Rodzaju, potwierdzonym przez Ojców Kościoła i papieży, a nie na „hipotezach inflacyjnych”.
Ewolucja – antyteza Królestwa Chrystusowego
Najgłębszy błąd całego artykułu polega na niezauważeniu, że ewolucjonizm jest ideologiczną podstawą modernizmu. Jeśli bowiem świat „ewoluuje”, to i dogmaty mogą „ewoluować”, a Kościół ma „dostosować się do współczesności”. Przeciwko tej herezji Pius XI w encyklice Quas primas stanowczo nauczał: „Sprawiedliwość i pokój całego społeczeństwa ludzkiego może być tylko w Królestwie Chrystusowem” – Królestwie opartym na niezmiennym prawie Bożym, a nie „zmiennych hipotezach naukowych”.
Próby pogodzenia katolicyzmu z darwinizmem to duchowy sabotaż. Jak zauważył św. Pius X: „Moderniści nie tylko bowiem zaburzają katolicką doktrynę, ale podkopują same fundamenty wiary” (Pascendi). Artykuł w Opoka jest tego jaskrawym przykładem – pod płaszczykiem „dialogu nauki i wiary” przemyca się tu apostazję i relatywizm.
Za artykułem:
Biotechnolog: teoria Darwina nie wyjaśnia, jak powstało życie (opoka.org.pl)
Data artykułu: 17.11.2025








