Pojednanie bez nawrócenia: modernistyczna zdrada orędzia kardynała Kominka
Portal eKAI (18 listopada 2025) relacjonuje uroczystości 60. rocznicy orędzia biskupów polskich do niemieckich, podczas których Kupny, tytularny „arcybiskup” wrocławski, wygłosił przemówienie pełne teologicznych przewrotności. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele episkopatów Polski i Niemiec, politycy oraz nuncjusz apostolski – co stanowi wymowny symbol sojuszu posoborowego modernizmu z świecką władzą.
„To właśnie Chrystusowe przebaczenie jest tym, co Kościół wciąż może, a nawet powinien proponować światu”
Ta pozornie niewinna fraza zawiera jądro modernistycznej herezji: redukcję nadprzyrodzonej misji Kościoła do naturalistycznej etyki społecznej. Kupny przemilcza fundamentalną prawdę, że przebaczenie Chrystusowe jest nexus remissionis peccatorum (więzią odpuszczenia grzechów), dostępnym jedynie przez sakrament pokuty w prawdziwym Kościele katolickim. Tymczasem proponuje się je jako uniwersalny środek społecznej terapii, oderwany od stanu łaski uświęcającej.
Prawda bez nawrócenia – herezja dialogu
Kupny deklaruje: „idea pojednania oparta na prawdzie, dialogu i wzajemnym szacunku”. To klasyczny przykład posoborowego relatywizmu, gdzie:
- Prawda zostaje odarta z obiektywnego charakteru (Veritas est adaequatio rei et intellectus – prawda jest zgodnością rzeczy i intelektu), sprowadzona do subiektywnego „szacunku” dla czyichś przekonań
- Dialog zastępuje nakaz misyjny („Idźcie i nauczajcie wszystkie narody” – Mt 28,19)
- Pojednanie staje się celem samym w sobie, bez wymogu metanoia – radykalnego nawrócenia z błędów protestantyzmu i laicyzmu
Kardynał Kominek, którego pomnik stał się tłem dla tej modernistycznej profanacji, w oryginalnym orędziu z 1965 roku podkreślał niezmienną doktrynę katolicką. Dzisiejsza ceremonia to jej zdrada poprzez interpretatio haeretica (interpretację heretycką).
Polityczna teologia nowego kościoła
Obecność polityków i nuncjusza na uroczystości obnaża rzeczywisty cel struktury posoborowej: budowę międzynarodowego ładu opartego na laickim humanitaryzmie. Kupny otwarcie przyznaje: „czynem w służbie pojednania jest wspólna obecność przedstawicieli Polski i Niemiec”. To jawna negacja społecznego panowania Chrystusa Króla, które Pius XI w encyklice Quas Primas określił jako fundament trwałego pokoju:
„Państwa nie mogą odmawiać publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, jeśli pragną powagę swą nienaruszoną utrzymać” (Quas Primas, 18)
Tymczasem „arcybiskup” wrocławski głosi „pojednanie to nie przeszłość, lecz przyszłość”, czyniąc z niego substytut Królestwa Bożego. To czysty modernizm potępiony przez św. Piusa X w Lamentabili sane exitu (propozycja 58).
Milczenie o najważniejszym – apostazja przez pominięcie
Najjaskrawszą herezją przemówienia Kupnego jest całkowite pominięcie:
- Konieczności nawrócenia Niemiec z protestantyzmu i laicyzmu
- Obowiązku restytucji katolickich mienia zagrabionego przez Reformację
- Grzechów narodowych wymagających zadośćuczynienia
- Absolutnego prymatu prawa Bożego nad „dialogiem”
Zamiast tego proponuje się „sztafetę pokoleń opartą na prawdzie i realnym przebaczeniu” – puste hasło, pod którym kryje się akceptacja trwania Niemiec w herezji. To dokładne przeciwieństwo nauczania św. Roberta Bellarmina: „Niechrześcijanin w żaden sposób nie może być głową czegoś, czego nie jest członkiem; jawny heretyk nie jest chrześcijaninem” (De Romano Pontifice).
Orędzie Kominka w ogniu rewizji
Wspomnienie prześladowania orędzia przez komunistów („ostry atak komunistycznych władz”) służy tu za parawan dla obecnej apostazji. Komuniści zwalczali dokument jako zagrożenie dla swej władzy – moderniści przekształcają go w narzędzie swej antyewangelii. Kupny przyznaje: „dzisiaj to przesłanie może budzić sprzeciw”, ale nie precyzuje, że sprzeciw ten płynie z obozu katolickich tradycjonalistów, którzy widzą w tej „rocznicy” profanację dzieła Kominka.
Autentyczne pojednanie możliwe jest jedynie przez powrót Niemiec do jedynego prawdziwego Kościoła – nie zaś przez ekumeniczne kompromisy. Jak nauczał Pius XI: „Nie można budować prawdziwej jedności religijnej inaczej, jak tylko popierając powrót odszczepieńców do jedynego prawdziwego Kościoła Chrystusowego” (Mortalium Animos, 10).
Za artykułem:
18 listopada 2025 | 15:30Abp Kupny: Kościół może i powinien wciąż proponować światu Chrystusowe przebaczenie (ekai.pl)
Data artykułu: 18.11.2025








