Portal eKAI (18 listopada 2025) informuje o uroczystym ustanowieniu przez „bpa” Łukasza Buzuna 32 „nadzwyczajnych szafarzy Komunii Świętej”, w tym dwóch sióstr zakonnych, podczas celebracji w Diecezjalnym „Sanktuarium” Bożego Ciała w Nowych Skalmierzycach. Relacjonowana ceremonia stanowi jaskrawy przykład postępującej laicyzacji świętych funkcji i systematycznej destrukcji katolickiej koncepcji kapłaństwa.
Teologiczny wandalizm w służbie modernizmu
„Nadzwyczajny szafarz Komunii Świętej jest Bożym posłańcem” – deklarował podczas homilii Buzun, redukując Najświętszy Sakrament do roli duchowego przesyłu kurierskiego. Taka trywializacja „depozytu wiary” (1 Tm 6:20) stanowi bezpośrednie pogwałcenie kanonu 845 §1 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, który wyraźnie zastrzegał:
„Święte sakramenty mogą sprawować tylko ci, którzy są do tego upoważnieni przez przepisy kanoniczne, a każdy, kto działa wbrew tym przepisom, popełnia świętokradztwo”
Współczesna praktyka masowego delegowania świeckich do funkcji zastrzeżonych kapłanom – całkowicie obca Tradycji – stanowi realizację modernistycznej agendy opisanej w potępionym syllabusie Piusa IX: „Starsi spełniający funkcje nadzorcze (…) zostali przez Apostołów ustanowieni kapłanami lub biskupami (…), ale nie mieli we właściwym znaczeniu kontynuować posłannictwa i władzy apostolskiej” (Lamentabili sane, pkt 50).
Eucharystia jako narzędzie sekularyzacji
Buzun podkreślał, że szafarze mają być „świadkami Chrystusa we współczesnym świecie” w obliczu „ogromnego naporu sekularyzacji”. Paradoksalnie jednak to właśnie posoborowe eksperymenty liturgiczne – jak ten przeprowadzany w Kaliszu – najskuteczniej niszczą sacrum, sprowadzając Najświętszą Ofiarę do poziomu społecznej usługi. Pius XI w Quas primas przestrzegał:
„Jeżeli Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw (…) zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą, gdyż usunięto główną przyczynę, dlaczego jedni mają prawo rozkazywać, drudzy zaś mają obowiązek słuchać”
Udział kobiet w posłudze szafarzy to jawny przejaw feministycznej rewolucji w neo-kościele. Kanon 845 §2 KPK 1917 stanowił niepodważalnie: „Kobietom nie wolno asystować przy ołtarzu ani dotykać świętych naczyń”. Dziś zaś siostra Jadwiga ze Zgromadzenia Sióstr Uczennic Krzyża chełpi się: „Będę mogła zanieść Pana Jezusa chorej mamie”, zupełnie jakby Chrystus w Eucharystii był lekarstwem do domowej aplikacji.
Katechizmowy nihilizm
Cała ceremonia ujawnia patologiczne oderwanie od katolickiej teologii sakramentalnej:
- Brak rozróżnienia między kapłaństwem służebnym a powszechnym – co stanowi dogmat wiary zdefiniowany na Soborze Trydenckim (sesja XXIII, kan. 6)
- Pomieszanie pojęć – nazywanie „szafarstwem” tego, co w rzeczywistości jest jedynie „podawaniem” Komunii w sytuacjach nadzwyczajnych
- Profanacyjna retoryka – opis Eucharystii jako „posługi chorym” zamiast jako Ofiary przebłagalnej
Jak trafnie zauważył św. Robert Bellarmin: „Herezjarchowie zawsze zaczynają od naruszenia dyscypliny liturgicznej, by następnie podważyć dogmaty wiary” (De Romano Pontifice, IV, 25).
Kryptomasoneria w sutannie
Fakt, że kurs przygotowawczy prowadził ks. prał. Dariusz Kwiatkowski – tytularny „dyrektor Wydziału Liturgii” – demaskuje systemową deprawację struktur posoborowych. Wymagany przez nich „egzamin” z pewnością nie obejmował znajomości traktatów o Mszale Rzymskim św. Piusa V czy dzieł św. Tomasza z Akwinu o Eucharystii.
Obecność ponad 300 „szafarzy” w jednej diecezji ujawnia celową strategię marginalizacji kapłanów, dokładnie zgodną z planami masonerii opisanych w Syllabusie błędów Piusa IX (pkt 24, 27, 55). Jak przepowiedział Pius X w Pascendi dominici gregis:
„Moderniści dążą do całkowitego zniszczenia świętej hierarchii, która jest przez Boga ustanowiona”
Opisywana ceremonia to nie „odnowa liturgiczna”, lecz rytuał apostazji. Każdy katolik powinien odciąć się od tych praktyk, pamiętając słowa Chrystusa: „Nie dawajcie psom tego, co święte” (Mt 7:6). Jedyną właściwą odpowiedzią na tę duchową katastrofę jest powrót do niezmiennej Mszy Wszechczasów – ostatniej bastionu przeciwko zalewowi modernistycznej herezji.
Za artykułem:
kaliskaBp Buzun ustanowił 32 nadzwyczajnych szafarzy Komunii Świętej (ekai.pl)
Data artykułu: 18.11.2025








