Portal LifeSiteNews informuje o propozycjach koalicji rządzącej w Polsce zmierzających do instytucjonalizacji związków nieformalnych, co stanowi bezpośredni atak na konstytucyjne i naturalne podstawy małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny. Przedstawione argumenty mają charakter techniczno-prawny, całkowicie pomijając transcendentny wymiar małżeństwa jako sakramentu i fundamentu ładu społecznego.
I. Fałszywe założenia antropologiczne
Projektodawcy operują redukcjonistyczną wizją człowieka, sprowadzającą relacje międzyludzkie do sfery umów cywilnoprawnych. Casti connubii Piusa XI jednoznacznie określa małżeństwo jako „instytucję naturalną, przez samego Boga ustanowioną”, której charakter „od żadnej ludzkiej władzy zależeć nie może” (rozdz. I). Tymczasem propozycja „związków partnerskich” zakłada autonomiczne definiowanie relacji przez jednostki, w oderwaniu od obiektywnego prawa naturalnego.
„Współżycie małżeńskie, z samej natury swojej przeznaczone jest do rodzenia dzieci” (Pius XI, Casti connubii)
Autorzy artykułu słusznie wskazują na brak rzeczywistego zapotrzebowania społecznego na tego typu regulacje, jednak nie wyciągają właściwego wniosku teologicznego: demoniczna rewolucja obyczajowa nie potrzebuje poparcia większości, by dokonywać destrukcji porządku nadprzyrodzonego.
II. Zamach na zasadę sprawiedliwości społecznej
Przyznawanie przywilejów fikcyjnym związkom stanowi rażącą niesprawiedliwość wobec rodzin spełniających społeczny obowiązek prokreacji. Leon XIII w Rerum novarum nauczał, że „państwo nie może zajmować się wyłącznie pewnymi klasami obywateli, lecz obowiązkiem jego jest roztoczyć szczególną opiekę nad słabymi i uboższymi” (pkt. 54). Współczesne pseudo-państwo działa wprost przeciwnie – nagradza bezpłodne związki, karząc faktycznych twórców dóbr społecznych.
Koncepcja „równości” lansowana przez rewolucjonistów obyczajowych jest zaprzeczeniem katolickiej zasady sprawiedliwości rozdzielczej, która wymaga proporcjonalnego wynagradzania za wkład w dobro wspólne.
III. Teologia historii: destrukcyjna dynamika rewolucji
Przytoczone dane o marginalnym wykorzystaniu instytucji związków partnerskich na Zachodzie potwierdzają diagnozę św. Piusa X zawartą w Pascendi dominici gregis: moderniści „wszystko poddają ewolucji, nawet samą prawdę” (pkt. 26). Proces ten ma charakter kumulatywny – każde ustępstwo staje się punktem wyjścia dla kolejnych żądań, aż do całkowitego zniszczenia instytucji małżeństwa.
Strategia „równi pochyłej” doskonale wpisuje się w logikę marksistowskiej dialektyki rewolucyjnej, gdzie pozorne reformy służą systematycznej erozji tradycyjnych struktur. Jak trafnie zauważono w artykule, celem ostatecznym jest „multi-parenting” i całkowita dekonstrukcja pojęcia rodziny.
IV. Pominięcie kluczowej perspektywy soteriologicznej
Najpoważniejszym brakiem analizy jest całkowite pominięcie wymiaru zbawczego małżeństwa. Sobór Trydencki w sesji XXIV określił jasno: „małżeństwo jest prawdziwym sakramentem Nowego Zakonu, ustanowionym przez Chrystusa Pana” (kan. 1). Legalizacja związków przeciw-naturalnych stanowi więc nie tylko błąd społeczny, ale akt świętokradztwa, narażający dusze na wieczne potępienie.
Brakuje również odniesienia do eschatologicznych konsekwencji tych działań. Quas primas Piusa XI uczy, że „nie będzie trwałego pokoju między narodami, dopóki jednostki i państwa nie uznają panowania Zbawiciela naszego”. Destrukcja małżeństwa to bezpośredni atak na społeczne panowanie Chrystusa Króla.
V. Duchowe źródła kryzysu
Przedstawiona argumentacja pomija kluczowy wątek walki duchowej. Syllabus errorum Piusa IX potępia tezę, że „Kościół nie ma prawnej i moralnej władzy” (pkt. 19) w sprawach społecznych. Obecna rewolucja to jedynie widzialny przejaw apostazji elit, które odrzuciwszy nadprzyrodzone posłannictwo Kościoła, szukają zastępczych form „zbawienia” w utopijnym humanitaryzmie.
Warto przypomnieć słowa św. Pawła: „Bójcie się tych, co obalają Kościół Boży” (1 Kor 3,17 Wlg). Walka z instytucją małżeństwa jest w istocie walką z samym Bogiem.
Za artykułem:
Poland’s push for homosexual ‘unions’ will erode marriage and the family (lifesitenews.com)
Data artykułu: 19.11.2025








