Portal LifeSiteNews (20 listopada 2025) informuje o wprowadzeniu w bazylice św. Piotra tzw. „przestrzeni słuchania” („Spazio d’Ascolto”), gdzie „księża”, „zakonnice” i „świeccy” mają prowadzić dialog z odwiedzającymi. Monsignore Orazio Pepe z instytucji odpowiedzialnej za zarządzanie watykańską świątynią stwierdził: „To otwarta przestrzeń, okazja do spotkania, miejsce gdzie jeden brat – kapłan, zakonnica, osoba świecka – słucha drugiego brata w człowieczeństwie”.
Naturalistyczna redukcja sakramentu pokuty
Inicjatywa ta stanowi jawne odrzucenie nadprzyrodzonego charakteru spowiedzi św., sprowadzając ją do czysto humanistycznego „dialogu”. Jak czytamy w Katechizmie Soboru Trydenckiego: „Cała moc sakramentu pokuty polega na przywróceniu nas łasce Bożej i zjednoczeniu w zażyłej przyjaźni z Bogiem” (cz. II, rozdz. V). Tymczasem Pepe otwarcie przyznaje: „Słuchacz nie zastępuje spowiednika, który udziela sakramentu pojednania”.
„To po prostu przerwa, która pozwala mówić i konfrontować swoje myśli z kimś gotowym słuchać”
Ta deklaracja demaskuje herezję naturalizmu potępioną już w Syllabusie błędów Piusa IX (pkt 57): „Nauka rzeczy filozoficznych i moralnych, tudzież prawa cywilnych powinny być wolne od boskiej i kościelnej powagi”. W miejsce ex opere operato proponuje się psychologiczny mechanizm „wygadania się”, pozbawiony łaski uświęcającej.
Milczenie o grzechu i konieczności zadośćuczynienia
Najjaskrawszym przejawem apostazji jest całkowite pominięcie kwestii grzechu jako zniewagi wobec Boga. Jak nauczał św. Alfons Liguori: „Grzech śmiertelny jest tak wielkim złem, że aby go odpokutować, nie wystarczyłaby cała pokuta wszystkich ludzi razem wziętych” (Przygotowanie do śmierci). Tymczasem „przestrzeń słuchania” przemilcza:
- Konieczność żalu za grzechy (contritio cordis)
- Obowiązek wyznania wszystkich grzechów śmiertelnych (integritas materiae)
- Zadośćuczynienie (satisfactio operis)
- Absolucję kapłańską jako jedyny środek odpuszczenia win
Papież Pius XII w encyklice Mystici Corporis ostrzegał: „Komu zaś nie udzielono rozgrzeszenia sakramentalnego lub komu nie przywrócono łączności z Kościołem, nie może on być żywym członkiem tegoż Ciała”.
Demontarz struktury sakramentalnej
Wprowadzenie „świeckich słuchaczy” łamie dogmat Laterański IV (1215): „Kapłan jest ustanowiony pośrednikiem między Bogiem a człowiekiem”. Codex Iuris Canonici z 1917 r. wyraźnie stanowił: „Tylko kapłan jest szafarzem sakramentu pokuty” (kan. 871). Dziś obserwujemy realizację modernistycznej zasady potępionej w Lamentabili św. Piusa X: „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem, ponieważ rozwija się wraz z nim, w nim i przez niego” (pkt 58).
Konsekwencją jest zniesienie tajemnicy spowiedzi. Podczas gdy kapłan związany jest wieczną pieczęcią (sigillum sacramentale), „świeccy słuchacze” nie mają żadnych zobowiązań. Jak zauważył św. Tomasz z Akwinu: „Zdradzić czyjąś skrytą wadę […] jest grzechem śmiertelnym” (ST II-II, q. 70, a. 2).
Teologia pustki i samouwielbienia
„Święta Brama, otwarta w swoim czasie, zainspirowała nas do otwarcia «innej bramy» w bazylice watykańskiej”
To bluźniercze porównanie „przestrzeni dialogu” do Drzwi Świętych ukazuje bałwochwalczą teologię człowieczeństwa. Podczas gdy prawdziwe Drzwi Święte symbolizują przejście do łaski przez Chrystusa-Króla (Pius XI, Quas Primas), nowa „brama” prowadzi do samouwielbienia w duchu potępionej zasady: „Człowiek jest dla siebie samego bogiem” (Syllabus, pkt 1).
Jak trafnie diagnozował św. Pius X w Pascendi: „Moderniści umieszczają podstawę religii w osobistym odczuciu, a jej regułę w zbiorowej świadomości” (cz. II, rozdz. 4).
Struktura antykościoła w akcji
Inicjatywa ta stanowi logiczną konsekwencję:
- Odrzucenia królewskiej władzy Chrystusa („Quas Primas”, 1925)
- Zastąpienia pokuty „dialogiem” („Lamentabili”, pkt 46)
- Zrównania hierarchii z laikatem („Syllabus”, pkt 19)
Jak ostrzegał wizjoner z La Salette (przekaz potępiony przez Święte Oficjum w 1923 r.): „Rzym utraci wiarę i stanie się siedzibą Antychrysta”. „Przestrzeń słuchania” to kolejny krok w budowie „kościoła-gabinetu terapeutycznego”, gdzie:
- Grzech zastępuje się „ludzką słabością”
- Łaskę – „autentycznością dialogu”
- Kapłaństwo – „facylitacją spotkania”
W obliczu tej apostazji pozostaje wołać z Psalmistą: „Usquequo, Domine? – Dokądże, Panie?” (Ps 13,1 Wlg) i trwać przy niezmiennej Ofierze Mszy Świętej, gdzie kapłan działa in persona Christi, a nie jako „brat w człowieczeństwie”
Za artykułem:
Vatican opens ‘listening space’ in St. Peter’s Basilica for ‘encounter’ with visitors (lifesitenews.com)
Data artykułu: 20.11.2025








