Biskup w tradycyjnej szacie liturgicznej przed ołtarzem w kościele katolickim z witrażem przedstawiającym Chrystusa Króla. Scena jest poważna i nabożna.

Geopolityczna gra zamiast królestwa Chrystusowego: krytyka naturalistycznych planów pokojowych dla Ukrainy

Podziel się tym:

Geopolityczna gra zamiast królestwa Chrystusowego: krytyka naturalistycznych planów pokojowych dla Ukrainy

Portal Opoka informuje o wypowiedziach prezydenta Karola Nawrockiego, który na platformie X podkreślał, że „to Ukraina padła ofiarą zbrodniczej agresji Putina i to Ukraińcy, przy wsparciu Stanów Zjednoczonych oraz krajów UE, muszą mieć decydujący głos w rozmowach pokojowych”. Nawrocki zaznaczył, że „agresorem była i jest Federacja Rosyjska”, a „wszelkie ustalenia dotyczące pokoju i bezpieczeństwa Europy, mogą zapadać wyłącznie z udziałem wszystkich zainteresowanych stron”. Artykuł wspomina również o 28-punktowym planie pokojowym negocjowanym przez USA i Rosję, który zakłada m.in. rezygnację Ukrainy z członkostwa w NATO i oddanie części terytorium. Prezydent Wołodymyr Zełenski miał określić sytuację jako „jeden z najtrudniejszych momentów naszej historii”, mówiąc o wyborze między „utratą godności” a „ryzykiem utraty kluczowego partnera”.


Zapomniana zasada: Pax Christi in Regno Christi

Cała dyskusja przedstawiona przez portal Opoka pomija fundamentalną zasadę katolickiej nauki społecznej: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego” (Pius XI, Quas primas). Prezydent Nawrocki, podobnie jak cytowany przez portal Zełenski, operują wyłącznie kategorią „strategicznych interesów” i „układów sił”, całkowicie ignorując królewską władzę Chrystusa nad narodami. Tymczasem św. Augustyn w De Civitate Dei przypominał, że „pokój bez sprawiedliwości to tylko zmowa zbójców” – a prawdziwa sprawiedliwość możliwa jest jedynie przez poddanie się prawu Bożemu.

„Każdy plan pokojowy zmierzający do zakończenia wywołanej przez Federację Rosyjską wojny na Ukrainie musi zostać zaakceptowany w Kijowie”

To stwierdzenie ujawnia modernistyczne przeświadczenie, że źródłem pokoju są ludzkie układy, a nie łaska płynąca z uznania społecznego panowania Naszego Pana. Jakąż sprawiedliwość może przynieść plan, który – jak relacjonuje portal – zakłada „oddanie Rosji części terytorium”? To klasyczny przykład realpolitik sprzeniewierzającej się zasadom wiecznego prawa Bożego, potępiony przez Leona XIII w Immortale Dei jako „zdrada obowiązków władzy wobec Boga”.

Bankructwo koncepcji „sprawiedliwego kompromisu”

Nawrocki słusznie określa Rosję jako agresora, ale już w następnym zdaniu zdradza modernistyczną niekonsekwencję:

„ceną za pokój nie może być w żaden sposób osiągnięcie celów strategicznych przez agresora”

Jednocześnie portal przytacza propozycje, które właśnie na tym polegają – na sankcjonowaniu grabieży terytorialnej. To sprzeczność demaskująca bankructwo tzw. społecznej nauki neo-kościoła, która porzuciła katolicką koncepcję bellum iustum (wojny sprawiedliwej). Według nauki Piusa XII wyrażonej w radiowym orędziu z 1939 r., pokój musi być budowany na fundamencie „odbudowy porządku prawnego naruszonego przez agresora” – nie zaś na kompromisach ze złem. Tymczasem plan wspominany przez portal Opoka jest jawnym przykładem appaisement, potępionego przez Piusa XI w kontekście układu monachijskiego.

Kult człowieka zamiast kultu Króla Wszechświata

Język używany przez polityków i relacjonowany przez portal ujawnia czysto naturalistyczne podejście do polityki międzynarodowej. Określenia takie jak „decydujący głos Ukrainy”, „wsparcie USA i UE”, „strategiczne cele” świadczą o całkowitym zerwaniu z zasadą wyrażoną w Syllabusie Piusa IX, który potępił tezę, że „można oddzielić Kościół od państwa” (pkt 55). Brak nawet cienia zrozumienia, że – jak nauczał Pius XI – „królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi” (Quas primas) i że władcy są jedynie namiestnikami Chrystusa Króla.

Gdy portal cytuje Zełenskiego mówiącego o „najtrudniejszym momencie historii”, nie zauważa, że prawdziwą tragedią Ukrainy jest nie tylko wojna, lecz przede wszystkim odrzucenie prawdziwej wiary – czego dowodem są choćby bluźniercze praktyki religijne struktury greckokatolickiej, która dawno porzuciła doktrynę katolicką na rzecz nacjonalistycznych mitów.

Milczenie o prześladowaniach katolików jako symptom apostazji

Wymownym przejawem zdrady misji Kościoła jest całkowite milczenie portalu w kwestii religijnych aspektów konfliktu. Nie pada ani jedno słowo o prześladowaniach katolików obrządku łacińskiego na wschodniej Ukrainie, o mordowaniu kapłanów czy systematycznym niszczeniu świątyń. To konsekwencja przyjętej przez neo-kościół doktryny fałszywego ekumenizmu, potępionej przez Piusa XI w Mortalium animos jako „zdrada jedynego Kościoła Chrystusowego”.

Tymczasem prawdziwe rozwiązanie konfliktu leży wyłącznie w nawróceniu narodów – zarówno Rosji, jak i Ukrainy – na katolicyzm. Jak przypominał św. Ludwik Maria Grignion de Montfort: „Gdy Marja zapuści korzenie w jakiejś duszy, wydaje w niej cuda łaski, które może wydać tylko Ona”. Dopóki jednak struktury neo-kościoła promują kult człowieka zamiast kultu Chrystusa Króla, dopóty każde „rozwiązanie polityczne” będzie tylko kolejnym etapem ku większemu zamętowi.

W świetle niezmiennej doktryny katolickiej, zarówno plan Trumpa, jak i opór Zełenskiego są równą manifestacją buntu przeciwko panowaniu Chrystusa. Jak zapowiedział Pius IX w Syllabusie: „Pokój możliwy jest tylko w królestwie Chrystusa” – nie zaś w układach między masonerią amerykańską a rosyjską. Dopóki narody nie uznają publicznie władzy Najświętszego Serca Jezusowego, żaden traktat nie przyniesie trwałego pokoju.


Za artykułem:
Prezydent: to Ukraińcy, przy wsparciu USA oraz UE, muszą mieć decydujący głos w rozmowach pokojowych
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 22.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.