Profanacja kościoła przez koncert w Bazylice Mariackiej w Krakowie z udziałem modernistycznych hierarchów

Jubileuszowa profanacja świętej przestrzeni: pseudo-koncert w katedrze okupowanej przez modernistów

Podziel się tym:

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej, będące tubą modernistycznej sekty okupującej historyczne świątynie, donosi o wydarzeniu określanym jako „30-lecie liturgicznej i artystycznej posługi prof. Witolda Zalewskiego”. Jak czytamy, w bazylice „mariackiej” (właściwie: Bazylice Wniebowzięcia Najświętszej Marji Panny) odbył się koncert z udziałem „abp” Marka Jędraszewskiego i „rektora” Uniwersytetu im. Jana Pawła II – Roberta Tyrały.


Teatralizacja sacrum w służbie kultury masowej

Opisywane wydarzenie stanowi jaskrawy przykład całkowitego odejścia od katolickiej koncepcji muzyki liturgicznej. Św. Pius X w motu proprio Tra le Sollecitudini (1903) nauczał nieodwołalnie: „Muzyka kościelna musi posiadać w wysokim stopniu przymioty właściwe liturgii, a mianowicie: świętość i doskonałość formy” (art. 2). Tymczasem koncertowe traktowanie instrumentu, któremu Rationale Divinorum Officiorum przypisuje funkcję „naśladowania harmonii niebieskiej”, sprowadza go do roli rozrywkowego akompaniatora.

„30-lecie liturgicznej i artystycznej posługi prof. Witolda Zalewskiego, pierwszego organisty królewskiej katedry na Wawelu”

Określenie „pierwszy organista królewskiej katedry” to czcza tytulatura w sytuacji, gdy sama katedra na Wawelu od dziesięcioleci służy jako scena dla posoborowej pseudo-liturgii. Jak zauważył Pius XI w Divini Cultus Sanctitatem (1928): „Organy nie mogą służyć do wykonywania kompozycji świeckich, które uwłaczają świętości miejsca i charakterowi nabożeństwa”.

Uczestnicy jako żywy dowód apostazji

Obecność „abp” Jędraszewskiego – notorycznego relatywizatora prawd wiary – oraz „rektora” instytucji noszącej imię heretyckiego antypapieża („Jan Paweł II”), stanowi symboliczną pieczęć potwierdzającą antykatolicki charakter wydarzenia. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. (kan. 1178) wyraźnie zastrzegał: „Kościoły nie mogą być używane do celów świeckich bez zgody ordynariusza”. W tym przypadku jednak „ordynariusz” sam uczestniczy w profanacji.

Wymowny jest dobór repertuaru – brakuje informacji, by wykonano dzieła Palestriny, Victori czy Brucknera, co sugeruje dominację modernistycznej twórczości dewastującej sacrum. Pius XII w encyklice Musicae Sacrae Disciplina (1955) potępiał: „kompozycje odznaczające się pustą efektywnością i wprost teatralnym charakterem” (§44).

Milczenie o prawdziwej funkcji świątyni

Artykuł pomija całkowicie nadprzyrodzony wymiar kościoła jako domus Dei et porta caeli (domu Bożego i bramy nieba). Brak jakiegokolwiek nawiązania do Ofiary Mszy Świętej, adoracji Najświętszego Sakramentu czy modlitwy brewiarzowej – jedynych prawowitych funkcji świętego miejsca. Jak pouczał św. Robert Bellarmin: „Świątynia jest przede wszystkim miejscem składania Ofiary Nowego Przymierza, a dopiero wtórnie – domem modlitwy” (De Controversiis, tom III).

Wspomnienie o „licznych miłośnikach muzyki organowej” potwierdza redukcję świątyni do sali koncertowej. To jawna realizacja postulatów masonerii, która – jak wykazał Leon XIII w Humanum Genus (1884) – dąży do „zamiany kultu Bożego na czczą ceremonię” (§20).

Finansowa zachęta do apostazji

Szczególnie oburzający jest fragment zachęty finansowej: „prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite”. Portal będący tubą modernistycznej sekty jawnie żebrze środków na dalszą destrukcję wiary, co stanowi wypełnienie proroctwa św. Pawła: „Albowiem przyjdzie czas, gdy zdrowej nauki nie ścierpią, ale według swoich upodobań nazbierają sobie nauczycieli, żądni tego, co ucho łechce” (2 Tm 4,3).

Całość stanowi smutne podsumowanie stanu „kościoła” posoborowego – instytucji, która zamieniła cultus Dei na kult człowieka, a święte obrzędy na spektakle dla „miłośników sztuki”. Jak przestrzegał Pius XI: „Gdy zaniknie cześć oddawana Bogu, zginie również jedność i stałość moralna” (Divini Redemptoris, §29).


Za artykułem:
23 listopada 2025 | 14:4730-lecie pracy prof. Witolda Zalewskiego. Koncert w bazylice mariackiej w Krakowie
  (ekai.pl)
Data artykułu: 23.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.