Ksiądz w szacie liturgicznej przed kościołem w Nigerii otoczony przez parafianek na tle grupujących się zbrojnych ekstremistów.

Nigeria: Stan wyjątkowy jako zasłona dymna dla duchowego bankructwa

Podziel się tym:

Portal gosc.pl (27 listopada 2025) informuje o ogłoszeniu stanu wyjątkowego w Nigerii przez prezydenta Bolę Tinubu po serii porwań uczniów i wiernych. Tekst koncentruje się wyłącznie na reakcji władz świeckich, całkowicie pomijając duchowe i doktrynalne przyczyny kryzysu.


Iluzje naturalistycznej polityki

Prezydent Tinubu ogłasza stan wyjątkowy i zarządza masową rekrutację do policji i wojska, co stanowi klasyczny przykład materialistycznej iluzji, jakoby przemoc dało się zwalczyć środkami czysto ziemskimi. Pius XI w encyklice Quas primas nauczał: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Całkowite pominięcie konieczności nawrócenia narodu na katolicyzm dowodzi zdrady misji ewangelizacyjnej przez współczesne elity.

Od 2014 r., gdy grupa zbrojna Boko Haram porwała 276 uczennic w stanie Borno, w całym kraju uprowadzono już ponad 1,4 tys. uczniów szkół podstawowych i średnich.

Ekumeniczne przemilczenia

Artykuł wymienia „porwania uczniów i wiernych” oraz „przemoc na tle religijnym”, lecz unika nazwania sprawców – islamskich ekstremistów. To strategiczne przemilczenie służy relatywizacji prześladowań katolików, będąc przejawem fałszywego ekumenizmu potępionego już w Syllabusie Piusa IX (błąd 18). Punkt 77 Syllabusu wyraźnie wskazuje: „W obecnych czasach nie jest rzeczą roztropną, aby religia katolicka była uważana za jedyną religię państwową” – co w praktyce oznacza apostazję władz.

Bankructwo świeckich rozwiązań

Proponowane środki – 20 tys. nowych funkcjonariuszy – to jedynie łatanie symptomów. Statystyki pokazują całkowitą nieskuteczność takiej polityki od 2014 roku. Tymczasem Leon XIII w Humanum genus podkreślał, że „Kościół i państwo mają wspólnie strzec porządku społecznego”, czego nigeryjskie władze jawnie zaniedbują, odmawiając uznania królewskiej władzy Chrystusa.

Modernistyczna deformacja diagnozy

Całkowity brak analizy duchowych przyczyn problemu – apostazji władz, ekspansji islamskiego fundamentalizmu oraz kryzysu wiary wśród nigeryjskich katolików – świadczy o przyjęciu modernistycznej hermeneutyki. Św. Pius X w Lamentabili potępił podobne redukowanie religii do sfery prywatnej (błąd 22): „Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych”.

Kolonialne korzenie kryzysu

Tekst pomija historyczny kontekst brytyjskiego kolonializmu, który narzucił sztuczne granice i promował podziały etniczno-religijne. To skutek odrzucenia ewangelizacji integralnej na rzecz utylitarnej polityki. Pius XI przypominał: „Chrystus panuje nad nami nie tylko prawem natury Swojej, lecz także i prawem, które nabył sobie przez odkupienie nasze” (Quas primas). Brak autentycznej chrystianizacji Afryki zaowocował powrotem pogańskich praktyk pod płaszczykiem „wolności religijnej”.


Za artykułem:
Nigeria: Prezydent ogłosił stan wyjątkowy
  (gosc.pl)
Data artykułu: 27.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.