Ks. Antoni Bartoszek w tradycyjnym kościele katolickim, trzymający Biblię z fragmentem Izajasza 4:2, z tłem nawiązującym do nowomodycznych błędów interpretacji proroctw.

Ewangeliczna „reszta” czy modernistyczne złudzenie? Demaskowanie błędów współczesnej interpretacji Izajasza

Podziel się tym:

Portal Opoka (28 listopada 2025) prezentuje komentarz ks. Antoniego Bartoszka do fragmentu Księgi Izajasza (Iz 4,2), gdzie mowa o „odrośli Pańskiej” i „owocu ziemi”. Autor interpretuje te słowa jako zapowiedź Mesjasza oraz wezwanie do trwania w „Kościół, który jest współczesną «resztą»” mającą dostąpić ocalenia przy powtórnym przyjściu Chrystusa. Już na wstępie uderza jaskrawe pominięcie fundamentalnej zasady katolickiej eklezjologii: Extra Ecclesiam nulla salus – poza Kościołem nie ma zbawienia (Sobór Laterański IV, Bulla „Firmiter credimus”).

„Jesteśmy wezwani, by trwać we wspólnocie Kościoła, który jest współczesną «resztą» i która dostąpi ocalenia w czasie powtórnego przyjście Mesjasza”

To zdanie, pozornie niewinne, stanowi teologiczną dywersję. Neokościół posoborowy, który porzucił nieomylne Magisterium na Soborze Watykańskim II, nie może być utożsamiany z „Resztą Izraela” z proroctwa Izajasza. Jak przypomina Pius XII w encyklice Mystici Corporis:

„Prawdziwym Kościołem Chrystusowym jest ten tylko, który wyznaje wiarę katolicką w całości i nieskażenie” (pkt 65).

Nadużycie pojęcia „Kościoła”

Ks. Bartoszek bezkrytycznie utożsamia współczesne struktury posoborowe z jedynym Kościołem Założonym przez Chrystusa, podczas gdy „Kościół Nowego Porządku” stał się antykościołem – tworem modernistycznym, który:

  • Zastąpił dogmatyczną jasność „hermeneutyką ciągłości” (Benedykt XVI, przemówienie do Kurii Rzymskiej, 22.12.2005)
  • Zanegował konieczność nawrócenia dla niekatolików (Dekret „Nostra aetate”)
  • Zdradził misję głoszenia Regnum Christi na rzecz dialogu z światem (Gaudium et spes)

Brakuje tu ostrzeżenia przed przyjmowaniem „komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do „stołu zgromadzenia” (Instrukcja „Inter oecumenici”, 1964), a rubryki naruszają teologię Ofiary Przebłagalnej. Quo primum Piusa V wyraźnie potępia takie praktyki jako sacrilegium i bałwochwalstwo.

Religijny synkretyzm pod płaszczykiem ekumenizmu

Artykuł zawiera niebezpieczną sugestię:

„nasza więź z Jezusem i nasze zaangażowanie w Kościół będą przyciągać innych do owej «reszty»”

To ewidentne nawiązanie do herezji kolegialności (Lumen gentium 22), gdzie każdy ochrzczony ma być „subiektem ewangelizacji”. Tymczasem Sobór Trydencki w Dekrecie o sakramencie kapłaństwa stwierdza jednoznacznie: „Jeśliby ktoś twierdził, że wszyscy chrześcijanie bez różnicy są szafarzami Słowa i sakramentów – niech będzie wyklęty” (sesja XXIII, kan. 10).

Znamienne, że autor pomija obowiązek publicznego wyznawania Chrystusa Króla – zarówno w życiu osobistym, jak i społecznym. Pius XI w Quas primas podkreślał:

„Jeżeliby kiedy ludzie prywatnie i publicznie uznali nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłynęłyby na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa, jak należyta wolność, jak porządek i uspokojenie, jak zgoda i pokój” (pkt 19).

Eschatologiczne wypaczenia

W tekście pojawia się zgubna teza:

„ani wizja Izajasza ani nadzieja chrześcijańska nie są oderwane od codziennych spraw ludzi i społeczeństw”

To czysty modernizm, który zrównuje nadprzyrodzone przeznaczenie człowieka z doczesnym „zaangażowaniem społecznym”. Św. Paweł przypomina: „Nasza zaś ojczyzna jest w niebie” (Flp 3,20 Wlg). Ks. Bartoszek nie wspomina ani słowem o:

  • Konieczności życia w stanie łaski uświęcającej
  • Ostrzeżeniu przed wiecznym potępieniem
  • Obowiązku unikania współpracy z modernistami (Kanon 2314 KPK 1917)

Zamiast tego proponuje mglistą „świętość życia”, która w wykonaniu posoborowców sprowadza się do aktywizmu społecznego i dialogu z heretykami.

Podsumowanie: duchowa pułapka

Prezentowany artykuł to klasyczny przykład „teologii zastępczej”, gdzie:

  1. Prawdziwy Kościół zostaje zastąpiony strukturą apostazji
  2. Ofiara Kalwarii – protestanckim „zgromadzeniem”
  3. Królestwo Chrystusowe – humanitarnym projektem społecznym

Jak ostrzega św. Pius X w Lamentabili sane: „Dogmaty wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu, nie zaś jako zasady wierzenia” (propozycja potępiona nr 26). Tylko powrót do integralnej doktryny katolickiej sprzed 1958 roku i odrzucenie posoborowych nowinek może uchronić wiernych przed zatraceniem wiecznym.


Za artykułem:
„Odrośl Pana… owoc ziemi”
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 28.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.