Portal Opoka informuje o tragicznych skutkach powodzi i osuwisk ziemi na indonezyjskiej wyspie Sumatra, gdzie „liczba ofiar śmiertelnych wzrosła do 174”, a służby ratunkowe ostrzegają, że „nie jest to bilans ostateczny”. W tekście szczegółowo opisano skalę zniszczeń: „ponad 2 tys. budynków zniszczonych lub zalanych”, przerwane drogi i linie energetyczne. Jako rozwiązanie problemów komunikacyjnych wskazano wykorzystanie systemu Starlink, zaś za przyczyny kataklizmu uznano „intensywne opady monsunowe”, „masowe wylesianie” oraz „szybką, niekontrolowaną urbanizację”. Całość utrzymana jest w konwencji świeckiego raportu kryzysowego, całkowicie pomijającego nadprzyrodzony wymiar tragedii.
Redukcja rzeczywistości do naturalistycznej kauzologii
Artykuł popełnia grzech milczenia wobec podstawowej prawdy wiary: żadne zjawisko przyrodnicze nie zachodzi poza dopustem Bożej Opatrzności, która „sięga od końca do końca mocno i wszystkiego słodko urządza” (Mdr 8,1 Wlg). Jak nauczał papież Pius IX w Syllabusie Errorum, błąd 39 to twierdzenie, że „Państwo jako źródło wszystkich praw posiada prawa nieograniczone” – tu rozszerzyć można: także przyroda nie jest autonomiczna. Katastrofy stanowią „głos Boga wołającego do grzeszników, aby się nawrócili” (Św. Augustyn, Kazanie 18 o Psalmach), zaś portal Opoka redukuje je do cyklu przyczynowo-skutkowego, usuwając Boga z historii zbawienia.
Technokratyczna ucieczka przed duchową diagnozą
Szokujące jest przemilczenie faktu, że 174 zgony to przede wszystkim 174 dusze stanęły przed Sądem Bożym, większość prawdopodobnie nieprzygotowane na wieczność. Gdzie wezwanie do modlitwy za zmarłych? Gdzie napomnienie dla żywych? Zamiast tego czytamy technokratyczne: „Do komunikacji wykorzystywany jest Starlink”. To jawna realizacja potępionej przez Piusa X w encyklice Pascendi modernistycznej tendencji, gdzie „wiara sprowadzona zostaje do subiektywnego przeżycia, a religia do narzędzia społecznego użytku”.
Ekologiczny naturalizm zamiast teologii stworzenia
Wymieniając przyczyny katastrofy, autorzy bezkrytycznie powtarzają świecką narrację o „zmianach klimatycznych” i „działalności człowieka”, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar grzechu. Tymczasem „klęski żywiołowe są konsekwencją grzechu pierworodnego i ludzkich nieprawości” (Katecizm Świętego Piusa X). Niszczenie przyrody – jak przypomina Pius XI w Quas Primas – to bunt przeciwko panowaniu Chrystusa Króla nad całym stworzeniem: „Chrystus panuje nad przyrodą nieożywioną, która słucha Jego woli”. Brak takiej perspektywy dowodzi, że portal Opoka propaguje herezję naturalizmu potępioną w Syllabusie (błędy 1-7).
Starlink – technologiczne bałwochwalstwo w miejsce Krzyża
W tekście nie ma ani jednego odniesienia do posługi kapłańskiej, sakramentów czy modlitwy. Za to z emfazą wspomina się o „wykorzystaniu usług satelitarnego internetu Starlink”. To symptomatyczne dla posoborowej mentalności, która – jak demaskował św. Pius X w Lamentabili – „sprowadza religię do czysto ludzkiego wymiaru, odrzucając wszystko, co przekracza naturalne możliwości rozumu” (propozycja 22). Gdzie katolicka odpowiedź na tragedię: Msze św. w intencji ofiar, procesje błagalne, publiczne akty pokuty? Milczenie w tych kwestiach jest wołającym o pomstę do nieba dowodem apostazji.
Katolicka odpowiedź na kataklizmy: pokuta i ofiara
Prawdziwy Kościół Katolicki zawsze wiedział, że klęski żywiołowe są „trąbą Bożą wzywającą do nawrócenia” (Św. Jan Chryzostom, Homilie o Ewangelii Mateusza). Gdy w 1908 r. trzęsienie ziemi zniszczyło Mesynę, papież św. Pius X nie wysyłał satelitów, lecz zarządził ogólnokościelne błagania, odprawił Mszę św. w intencji ofiar i wezwał do ofiarowania cierpień w zadośćuczynieniu za grzechy. Dziś „sekta posoborowa” oferuje jedynie technokratyczne placebo, potwierdzając słowa Piusa XI z Quas Primas: „Odrzucenie panowania Chrystusa prowadzi do ruiny społeczeństw”. Jedynym lekarstwem jest przywrócenie publicznego kultu Chrystusa Króla i pokuta wynagradzająca.
Za artykułem:
Już 174 ofiary śmiertelne powodzi w Indonezji (opoka.org.pl)
Data artykułu: 28.11.2025








