Portal eKAI (29 listopada 2025) relacjonuje szkolenie dla parafialnych rad ekonomicznych w diecezji kaliskiej, podczas którego „bp Damian Bryl” podkreślał rzekomą „odpowiedzialność materialną” parafii, zachęcając do pozyskiwania funduszy unijnych i samorządowych. W spotkaniu uczestniczyli proboszczowie i członkowie rad ekonomicznych, którym przedstawiono m.in. prelekcje o projektach „prospołecznych” i konserwacji „zabytków sakralnych”.
Naturalistyczne przekształcenie parafii w instytucję społeczną
Podstawowy błąd całego przedsięwzięcia polega na radykalnym zawężeniu misji Kościoła do poziomu organizacji pozarządowej. Gdy „bp Bryl” stwierdza: „parafia jest wspólnotą duchową, ale jednocześnie żyje w konkretnych realiach materialnych”, dokonuje niebezpiecznego odwrócenia porządku nadprzyrodzonego. Kościół katolicki naucza wyraźnie: „Królestwo Boże nie jest z tego świata” (J 18,36 Wlg), zaś św. Pius X w encyklice Pascendi potępił modernizm za „pomieszanie porządku naturalnego z nadprzyrodzonym” (Pascendi Dominici gregis, 37).
Wspomniane „projekty prospołeczne” i „infrastrukturalne” stanowią jawne naruszenie zasady primatus spiritualis (pierwszeństwa duchowego). Jak przypomina Pius XI w Quas Primas: „Chrystusowi jako Człowiekowi przysługuje władza nad wszelkimi sprawami doczesnymi” (Quas Primas, 17), co wyklucza podporządkowanie życia parafialnego świeckim programom finansowym.
Masońska koncepcja „Królestwa Bożego”
Szczególnie niepokojące jest powtarzane przez „bpa Bryla” sformułowanie o „trosce o Królestwo Boże i mury kościoła”. To typowo modernistyczne sprowadzenie Królestwa Chrystusowego do poziomu przedsięwzięcia konserwatorsko-społecznego. Prawdziwa nauka katolicka głosi: „Królestwo Chrystusowe jest przede wszystkim królestwem prawdy i życia, królestwem świętości i łaski, królestwem sprawiedliwości, miłości i pokoju” (Quas Primas, 21).
Tymczasem w kaliskim seminarium propagowano de facto teologię wyzwolenia w wersji kapitalistycznej, gdzie „odpowiedzialność materialna” zastępuje troskę o zbawienie dusz. Pius IX w Syllabusie wyraźnie potępił podobne błędy: „Kościół nie jest prawdziwym i doskonałym społeczeństwem w pełni wolnym” (Syllabus, 19) oraz „Kościół nie ma prawa posiadania” (Syllabus, 26).
Kolaboracja z antychrześcijańskimi strukturami
Najcięższym grzechem spotkania było otwarte nawoływanie do pozyskiwania funduszy od wrogich Kościołowi instytucji. Prelekcje o „funduszach europejskich” i „programach samorządowych” to jawne łamanie zasad katolickich. Już Leon XIII w Humanum genus ostrzegał: „Należy unikać wszelkich kontaktów z masonerią i podobnymi sektami” (Humanum genus, 37). Tymczasem Unia Europejska, będąca de facto narzędziem masońskiego planu globalizacji, promuje aborcję, gender i inne zbrodnie przeciwko prawu naturalnemu.
„Ks. Paweł Kubiak” otwarcie przyznaje: „Rady są głosem doradczym proboszcza w pozyskiwaniu środków zewnętrznych”. To zdrada misji kapłańskiej, która polegać winna na głoszeniu Ewangelii bez kompromisów ze światem. Św. Pius X przestrzegał: „Kapłan nie jest dla doczesności, lecz dla wieczności” (Haerent animo, 3).
Zanik nadprzyrodzonej perspektywy
W całym materiale brak jakiejkolwiek wzmianki o Najświętszej Ofierze Mszy, życiu łaską czy obowiązku głoszenia prawdy niezmiennej. To symptomatyczne dla posoborowej apostazji – jak zauważa Święte Oficjum w Lamentabili: „Dogmaty mają być interpretowane jako rozwój świadomości chrześcijańskiej” (Lamentabili, 22), co prowadzi do ich faktycznego zanegowania.
Proponowane „praktyczne wskazówki dotyczące dokumentacji” to biurokratyzacja życia kościelnego, sprzeczna z duchem ewangelicznego ubóstwa. Chrystus przecież wyraźnie nakazał: „Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi” (Mt 6,19 Wlg).
Podsumowanie: bankructwo doktrynalne
Opisywane wydarzenie to klasyczny przykład materialistycznej degrengolady posoborowych struktur. Zamiast głosić Królestwo Chrystusowe, „diecezja kaliska” promuje służalcze podporządkowanie świeckim agendaom. Jak przypomina Pius XI: „Pokój Chrystusowy może zapanować jedynie w Królestwie Chrystusowym” (Quas Primas, 1).
Prawdziwy katolik winien odrzucić te pseudoreformy i trwać przy niezmiennej doktrynie, odrzucając współpracę z masonerią i jej politycznymi instrumentami. Jedynym rozwiązaniem jest powrót do integralnej katolickiej kontrrewolucji, która odrzuci zarówno modernizm, jak i kapitalistyczny materializm.
Za artykułem:
29 listopada 2025 | 17:04Szkolenie dla parafialnych rad ekonomicznych (ekai.pl)
Data artykułu: 29.11.2025








