Grupa seniorów w kościelnej sali modlitwy otrzymuje wsparcie duchowe i materialne od kapłanów i wolontariuszy

Relatywizacja dobra i apostazja kulturowa w nagrodzie „Tygodnika Powszechnego”

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” (1 grudnia 2025) relacjonuje wręczenie nagrody Bonus indyjskiemu reżyserowi Arjunowi Talwarowi za film „Listy z Wilczej”, przedstawiając tę decyzję jako wyraz uznania dla „wartości łączących” w polskiej przestrzeni publicznej. W rozmowie z Michałem Sowińskim laureat deklaruje poszukiwanie „dobra w codzienności”, koncentrując się na tematach samotności starszych osób i wyobcowania kulturowego w Warszawie.


Demontarz katolickiego pojęcia dobra

Nagroda promująca nieokreślone „wartości łączące” stanowi klasyczny przykład modernistycznej relatywizacji pojęcia dobra. Talwar otwarcie przyznaje: „nie znam jeszcze dokładnie całego kontekstu «Tygodnika Powszechnego»”, co demaskuje powierzchowność kryteriów przyznania wyróżnienia. W katolickim rozumieniu, dobro objectivum zakłada zgodność z prawem naturalnym i nadprzyrodzonym porządkiem łaski, tymczasem dokumentalista redukuje je do subiektywnych odczuć: „czegoś, co próbuję znaleźć w codzienności” (Pius X, Lamentabili sane, pkt 58).

„Dla mnie dokument to przede wszystkim sposób odkrywania świata i poznawania ludzi. Czasami to ważniejsze niż sam film”

Ta deklaracja obnaża naturalistyczne podstawy całego przedsięwzięcia. Według św. Roberta Bellarmina, „poznanie oderwane od celu ostatecznego jest próżnością” (De Controversiis). Tymczasem film koncentruje się na „znajdowaniu piękna w banalności”, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar ludzkiego cierpienia i samotności.

Samotność bez Krzyża – humanitarna kryptopropaganda

Poruszany w filmie temat osamotnienia starszych osób służy jedynie propagandzie świeckiego humanitaryzmu. Reżyser przeciwstawia rzekomo „europejską samotność” indyjskim rodzinom wielopokoleniowym, zupełnie ignorując katolicką naukę społeczną. Leon XIII w Rerum novarum podkreślał, że „rodzina jako społeczność wcześniejsza od państwa ma przyrodzone sobie prawa”, podczas gdy Talwar proponuje jedynie puste obserwacje: „Na Wilczej to widać codziennie”.

Milczenie o roli parafii, dziełach miłosierdzia i obowiązku czwartego przykazania to celowe wyrugowanie nadprzyrodzonej perspektywy. Jak przypomina św. Wincenty à Paulo, „samotność starców jest wezwaniem do praktykowania uczynków miłosierdzia co do duszy i ciała” – żaden z tych wątków nie pojawia się w filmowej narracji.

Kulturowa apostazja pod płaszczem „różnorodności”

Promocja Talwara jako „głosu outsidera” służy legitymizacji antykatolickiego synkretyzmu. Reżyser chełpi się, że „przełamał barierę” pokazując w Polsce Romów i obcokrajowców, co stanowi jawną realizację potępionej przez Piusa IX „zgubnej opinii, że należy przyznawać jednakowe prawa wszelkim religiom” (Syllabus Errorum, pkt 77).

„W Polsce jest wiele grup – jak Romowie, jak obcokrajowcy – których nie widać w kulturze. Chciałem ją choć trochę przełamać”

To stwierdzenie odsłania prawdziwy cel nagrody: promocję multikulturalizmu sprzecznego z katolicką koncepcją społeczeństwa. Jak uczy Pius XI w Quas Primas, „Chrystusowi jako Człowiekowi należy się władza nie tylko nad jednostkami, ale i nad narodami”. Tymczasem „Tygodnik” gloryfikuje perspektywę „obcego”, który „stoi trochę obok” – figurę jawnie sprzeczną z zasadą „Extra Ecclesiam nulla salus”.

Estetyczny modernizm jako narzędzie dechrystianizacji

Chwalenie „ponurej ulicy” za rzekome „piękno w banalności” to przejaw artystycznego modernizmu potępionego w Lamentabili sane (pkt 58). Talwar przyznaje, że inspiracją były dla niego filmy Polańskiego i Wajdy – twórców tworzących w okresie upadku katolickiej kultury w Polsce. Jego metoda „patrzenia z boku” przypomina modernistyczną zasadę „perspektywizmu”, która Piusa X skłoniła do potępienia tezy, że „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem” (Lamentabili, pkt 58).

Katolicka alternatywa dla samotności

W przeciwieństwie do humanitarnego bełkotu, katolickie rozwiązanie problemu samotności zawiera się w słowach Chrystusa: „Jam jest droga, prawda i życie” (J 14,6). Prawdziwa odpowiedź na osamotnienie starszych to nie filmowe „obserwowanie”, ale:

  1. Przywracanie rodzin wielopokoleniowych strzegących czwartego przykazania
  2. Rozwój bractw i tercjarstw zapewniających wsparcie duchowe
  3. Publiczne uczczenie Chrystusa Króla jako źródła jedności społecznej (Pius XI, Quas Primas)

Nagroda przyznana Talwarowi przez „Tygodnik Powszechny” to kolejny przejaw postępującej apostazji struktur okupujących Watykan. Jak ostrzegał św. Pius X: „Moderniści usiłują zniszczyć wszelki porządek nadprzyrodzony” (Pascendi Dominici Gregis). W obliczu tej herezji, jedyną odpowiedzią wiernych pozostaje nieugięte trwanie przy niezmiennym Depositum Fidei.


Za artykułem:
Laureaci Nagrody BONUS 2025. Arjun Talwar: „Najwięcej o świecie uczą outsiderzy”
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 01.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.