Krakowski festiwal teatralny jako arena apostazji kulturowej

Krakowski festiwal teatralny jako arena apostazji kulturowej

Podziel się tym:

Portal Tygodnik Powszechny (2 grudnia 2025) przedstawia program festiwalu Boska Komedia jako „panoramę trendów” współczesnego teatru, wymieniając spektakle Mai Kleczewskiej, Agnieszki Szpili oraz „wydarzenie specjalne” Florentiny Holzinger. W całym tekście brak jakiejkolwiek refleksji nad duchowym niebezpieczeństwem uczestnictwa w przedsięwzięciach sprzecznych z katolicką moralnością i koncepcją sztuki.


Bluźniercze zawłaszczenie świętej tradycji

Już sama nazwa festiwalu – Boska Komedia – stanowi akt kulturowego świętokradztwa. Jak stwierdza Pius XI w encyklice Quas primas: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi […]. Sam Chrystus bowiem dał dowód najwyższego stopnia miłości, gdy życie swoje oddał za zbawienie ludzi”. Przekształcenie chrześcijańskiego arcydzieła Dantego w platformę dla spektakli kwestionujących naturalny porządek moralny to przejaw modernistycznej strategii zawłaszczania symboli wiary dla celów antyreligijnych.

„Pokazy przedstawienia «Rok bez słońca» Florentiny Holzinger – największej europejskiej sensacji festiwalowo-teatralnej ostatnich lat – to otrzymamy festiwalową linię wysokiego napięcia pełną pytań o teatr i świat”

Przemilczenie faktu, że twórczość Holzinger obejmuje performanse gloryfikujące okultyzm i dewiacje seksualne, świadczy o całkowitej utracie zmysłu moralnego przez autorów tekstu. Św. Pius X w dekrecie Lamentabili potępia takich twórców, stwierdzając: „Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych” (propozycja 22).

Teatr jako narzędzie rewolucji antropologicznej

Wymienione w artykule spektakle – „Tkocze”, „Heksy”, „Wczoraj byłaś zła na zielono” – poprzez sam dobór tematów (czary, genderowy relatywizm, negację transcendentnego porządku) realizują założenia modernizmu potępionego w Sylabusie błędów Piusa IX: „Wiara Chrystusowa jest w sprzeczności z rozumem ludzkim, a objawienie Boże nie tylko nie jest pożyteczne, lecz nawet szkodzi doskonałości człowieka” (błąd 6).

Autor bezkrytycznie powiela językowy newspeak:

  • „ciekawe pogranicza teatru i innych sztuk przedstawieniowych” – eufemizm dla działań łamiących zasady przyzwoitości
  • „nowe odczytania klasyki” – kod dekonstrukcji kanonu w duchu gender
  • „pytania o teatr i świat” – ideologiczna indoktrynacja pod pozont artystycznej ekspresji

Milczenie jako przyzwolenie na apostazję

Całkowicie pominięto w tekście kwestię odpowiedzialności twórców przed Bogiem. Jak przypomina Pius XI: „Kościół słuchający współpracuje w taki sposób z nauczającym w określaniu prawd wiary, iż Kościół nauczający powinien tylko zatwierdzać powszechne opinie Kościoła słuchającego” (propozycja 6 potępiona w Lamentabili). Brak ostrzeżenia przed uczestnictwem w wydarzeniach promujących kulturę śmierci czyni z recenzenta współuczestnika duchowego zepsucia.

Konsekwencje doktrynalne

Festiwal wpisuje się w program „zeświecczenia czasów obecnych, tzw. laicyzm, jego błędy i niecne usiłowania” (Pius XI, Quas primas). W świetle niezmiennej doktryny katolickiej:

  1. Sztuka pozbawiona odniesienia do Boga staje się narzędziem szatana
  2. „Awangardowe odczytania” klasyki to forma intelektualnego wandalizmu
  3. Uczestnictwo w spektaklach promujących herezje naraża dusze na utratę łaski uświęcającej

Jak ostrzegał Pius IX: „Filozofia powinna być traktowana bez uwzględnienia nadprzyrodzonego objawienia” (błąd 14 z Sylabusa). Właśnie tę zasadę realizują twórcy wymienieni w artykule, a portal Tygodnik Powszechny legitymizuje ich destrukcyjną działalność.


Za artykułem:
Festiwal Boska Komedia w Krakowie: pytania o teatr i świat
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 02.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.