Ksiądz w tradycyjnym habitacie patrzy z niepokojem na laptop z logo banku Alior w kościele.

Nowa aplikacja bankowa jako przejaw modernistycznej relatywizacji wartości w strukturach posoborowych

Podziel się tym:

Portal Opoka, deklarujący się jako katolicki, opublikował artykuł reklamujący aktualizację aplikacji mobilnej Alior Banku pod tytułem „Nowa odsłona aplikacji Alior Mobile: prościej niż kiedykolwiek wcześniej”. W materiale brak jakiegokolwiek odniesienia do katolickiej nauki społecznej czy zasad moralnych, co stanowi jaskrawą ilustrację zeświecczenia i relatywizacji wartości w strukturach podszywających się pod katolicyzm.


Redukcja misji portalu katolickiego do roli tuby reklamowej

„Konsekwentnie dążymy do maksymalizacji cyfryzacji naszych usług, odpowiadając na zmieniające się trendy i preferencje klientów” – deklaruje wiceprezes Alior Banku w komentowanym tekście. Portal Opoka, powołujący się na encykliki Jana Pawła II w swoich serwisach, bezkrytycznie powiela tę merkantylną narrację. Brak jakiejkolwiek refleksji nad:

  • Niebezpieczeństwem materializmu wzmacnianego przez natychmiastowy dostęp do usług finansowych („centralnie umiejscowiony przycisk pozwala na wygodniejsze kliknięcie kciukiem”)
  • Kwestią etyczną „łatwiejszego życia finansowego” oderwanego od nadprzyrodzonego celu człowieka – jak nauczał Pius XI w Quadragesimo anno: „Każdy bowiem człowiek stworzony jest na obraz i podobieństwo Boże, przeznaczony jest do tego, by był synem Bożym i do tego, aby jego ostatecznym przeznaczeniem było królestwo Boże”
  • Problemem nieumiarkowanego przywiązania do dóbr doczesnych, przeciwko czemu przestrzegał Chrystus: „Nie możecie Bogu służyć i mamonie” (Mt 6,24 Wlg)

Technokratyczny humanitaryzm jako substytut katolickiej nauki społecznej

Artykuł zachwyca się wzrostem liczby użytkowników aplikacji do 1,6 mln, podczas gdy katolicka doktryna zawsze ostrzegała przed absolutyzacją wskaźników ekonomicznych. Leon XIII w Rerum novarum podkreślał: „Wszelkie bowiem prawo powinno mieć na celu dobro tych, którym jest przepisane”. Tymczasem w tekście brak:

  • Ostrzeżeń przed niekontrolowanym rozwojem technologii prowadzącym do zniewolenia („udział sprzedaży inicjowanej w kanale mobilnym wzrósł o 5,4 punktu procentowego”)
  • Odniesienia do katolickiej zasady pomocniczości w ekonomii
  • Krytyki konsumpcjonizmu wzmacnianego przez „usprawniony dostęp do najczęściej używanych funkcji, w tym transakcji BLIK”

Fałszywa autonomia contra katolicka wolność

„W zaktualizowanej aplikacji Alior Mobile szczególny nacisk położono na zwiększenie autonomii użytkownika i transparentność komunikacji”

Ten fragment demaskuje przyjęcie przez portal Opoka modernistycznej koncepcji wolności jako samowoli, podczas gdy Kościół naucza o wolności jako możliwości wyboru dobra (św. Augustyn: „Libertas est potestas faciendi id quod iure liceat” – Wolność jest możnością czynienia tego, co prawnie wolno). Brak tu:

  • Ostrzeżeń przed indywidualizmem prowadzącym do atomizacji społeczeństwa
  • Przypomnienia encykliki Libertas praestantissimum Leona XIII: „Prawdziwa wolność (…) jest przywilejem tylko tych, którzy mają dobro moralne i idą za nim”
  • Krytyki redukcji człowieka do konsumenta w neoliberalnym systemie finansowym

Kult postępu technicznego jako przejaw modernizmu

Entuzjastyczny ton wobec „dynamicznego rozwoju rynku” („rosnące oczekiwania klientów detalicznych”) odzwierciedla przyjęcie przez struktury posoborowe naturalistycznej wizji postępu, potępionej przez św. Piusa X w dekrecie Lamentabili: „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem, ponieważ rozwija się wraz z nim, w nim i przez niego” (propozycja 58 potępiona). Tymczasem katolicka nauka głosi:

  • Nadrzędność prawa Bożego nad wszelkimi „nowoczesnymi rozwiązaniami”
  • Potrzebę podporządkowania ekonomii zasadom sprawiedliwości i miłosierdzia
  • Niezmienność zasad moralnych w relacjach handlowych

Publikacja tego materiału na portalu deklarującym katolicką tożsamość stanowi dyskredytację misji ewangelizacyjnej Kościoła i dowód głębokiego kryzysu struktur podszywających się pod katolicyzm po 1958 roku. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas: „Państwo, jako będące źródłem i źródłem wszystkich praw, obdarzone jest pewnym prawem nieograniczonym żadnymi granicami” – jest to sprzeczne z duchem tego artykułu, który bezkrytycznie promuje technokratyczną wizję rzeczywistości.


Za artykułem:
Nowa odsłona aplikacji Alior Mobile: prościej niż kiedykolwiek wcześniej
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 02.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.