Grupa wiernych modlących się w tradycyjnym kościele katolickim przed Najświętszym Sakramentem

„Maraton Modlitewny” w Warszawie: Nowinkarska Parodia Katolickiej Pobożności

Podziel się tym:

Portal eKAI (3 grudnia 2025) relacjonuje inicjatywę „maratonu modlitewnego” organizowaną przez „arcybiskupa” Adriana Galbasa w kościele Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich w Warszawie. Wydarzenie, zaplanowane jako 42-godzinna adoracja „połączona z Mszą Świętą”, zostało przedstawione jako duchowy „bieg” w intencji rodzin. Już sama forma tej akcji demaskuje całkowitą degenerację posoborowej pseudo-liturgii i teologiczną pustkę modernistycznej duszpasterskiej kreatywności.


Trywializacja Świętości: Z Modlitwy Wyrób Eventowy

Już sam tytuł „maraton modlitewny” stanowi bluźnierczą redukcję modlitwy – aktu latriae (uwielbienia należnego Bogu) – do poziomu świeckiego wydarzenia sportowego. Święty Pius X w encyklice Pascendi Dominici gregis ostrzegał przed modernistycznym sprowadzaniem rzeczywistości nadprzyrodzonych do „doświadczeń emocjonalnych”. Tutaj mamy do czynienia z jawnym przejawem tej herezji:

„Bardzo zapraszam wszystkich biegaczy duchowych do maratonu, w którym będziemy modlić się przez 42 godziny i 20 minut”.

Porównanie adoracji Najświętszego Sakramentu do biegu maratońskiego jest nie tylko trywializacją – to teologiczny wandalizm. Św. Alfons Liguori w Nawiedzeniu Najświętszego Sakramentu podkreślał, że adoracja wymaga postawy humilitatis et tremoris (pokory i drżenia), nie zaś mentalności „uczestnika eventu”. Brak tu jakiejkolwiek wzmianki o potrzebie wynagrodzenia za grzechy rodzin, o obowiązku pokuty czy o nadprzyrodzonym celu małżeństwa – zbawieniu dusz.

Monastyczne Wspólnoty Jerozolimskie: Innowacja Zamiast Tradycji

Wybór kościoła Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich – tworu posoborowego, założonego w 1975 roku – nie jest przypadkowy. To środowisko specjalizujące się w „duchowości doświadczenia” z elementami protestanckiego pietyzmu i prawosławnej estetyki. Pius XI w Quas Primas podkreślał, że prawdziwy kult wymaga jedności z niezmiennym Magisterium:

„Doroczny obchód tej uroczystości napomni także i państwa, że nie tylko osoby prywatne, ale i władcy i rządy mają obowiązek publicznie czcić Chrystusa” (nr 50).

Tymczasem cała inicjatywa pomija fundamentalną prawdę: rodziny mogą być zbawione jedynie przez powrót do regula fidei (zasad wiary) sprąd modernistycznej destrukcji. Zamiast wezwania do nawrócenia – mamy „modlitewny happening”, który św. Pius X nazwałby „teatralną religijnością bez dogmatu”.

Naturalizm Zamaskowany Pobożnością

W całym komunikacie brak jakiegokolwiek odniesienia do:

  • Ofiary Mszy Świętej jako propitiatorium (zadośćuczynienia) za grzechy rodzin
  • Konieczności łaski uświęcającej dla ważności małżeństwa
  • Grzechów przeciwko nierozerwalności małżeństwa (rozwodów, konkubinatów)
  • Kryzysu wiary w rodzinach spowodowanego przyjęciem Vaticanum II

To nie przypadek. Jak trafnie diagnozował św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane exitu: „Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw” (propozycja 25 potępiona). „Maraton” to klasyczny przykład modernistycznej redukcji religii do „potrzeb duchowych” odciętych od obiektywnej Prawdy.

Nieważność „Sakramentów” w Posoborowej Strukturze

Najcięższym grzechem tego wydarzenia jest sugerowanie, że „Msza Święta” kończąca maraton może być źródłem łaski. Tymczasem:

  1. „Arcybiskup” Galbas otrzymał „święcenia” w nieważnej posoborowej formie, pozbawionej wyraźnej intentio faciendi quod facit Ecclesia (intencji czynienia tego, co czyni Kościół)
  2. Monastyczne Wspólnoty Jerozolimskie używają posoborowych rytów pozbawionych wyraźnej konsekracji (co wykazał m.in. ks. Anthony Cekada w The Problems With the Prayers of the Modern Mass)
  3. Sam „maraton” odbywa się pod hasłem ekumenicznym, co potwierdza brak katolickiej discretio spirituum (rozeznania duchów)

Kanon 188 §4 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. jest tu bezlitosny: „Każdy urząd staje się wakujący na mocy samego faktu […] jeśli duchowny publicznie odstępuje od wiary katolickiej”. Galbas, uczestnicząc w strukturach Vaticanum II, spełnia tę przesłankę ipso facto.

Ku Prawdziwej Odnowie Rodzin: Powrót do Króla

Prawdziwa modlitwa za rodziny wymaga radykalnego odrzucenia posoborowego eksperymentu. Pius XI w Quas Primas wskazuje jedyne rozwiązanie:

„Pokój domowy zakwitnie […] gdy wszyscy chętnie przyjmą panowanie Chrystusa i posłuszni Mu będą” (nr 19).

Zamiast „maratonów” potrzebna jest nieustanna modlitwa różańcowa, praktyka adoratio reparatrix (adoracji wynagradzającej) oraz żarliwe przyjmowanie sakramentów w ważnych obrzędach. Rodziny ocaleją jedynie pod berłem Chrystusa Króla – nie zaś w pseudo-duchowej arenie modernistycznych kreatorów wydarzeń.


Za artykułem:
w najbliższym czasie Warszawa, 5 grudnia42 godziny i 20 minut modlitwy za rodziny. Zaprasza abp Adrian GalbasW kościele Monastycznych Wspólnot Jerozolimskich w Warszawie odbędzie się maraton modlitewn…
  (ekai.pl)
Data artykułu: 03.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.