Portal Opoka informuje o wystawie „Legendy Polskie” Józefa Wilkonia w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich, zorganizowanej przez Bank Pekao S.A. z okazji 95. urodzin artysty. Ekspozycja prezentuje 12 prac powstałych w 1975 roku na potrzeby kalendarza wydanego przez bank. Monika Gondek, dyrektor Biura Sponsoringu, Eventów i Wizerunku w Banku Pekao S.A., podkreśla „wyjątkową współpracę z artystą” oraz „aktywny mecenat polskiej kultury”. Artykuł wychwala „bogactwo barw i wielowarstwowe kompozycje” Wilkonia, przypominając jednocześnie o korporacyjnej kolekcji dzieł sztuki banku liczącej 1200 obiektów, w tym prace Matejki, Wyspiańskiego i Kossaka.
Kulturowe bałwochwalstwo w służbie kapitału
„Stolica Twoja, Boże, na wieki wieków; laska prawości, laska królestwa Twego” (Ps 44,7 Wlg) – wołał Psalmista, wskazując na Chrystusa Króla jako jedynego źródła prawdziwej kultury. Tymczasem Bank Pekao S.A., niczym współczesny Herod wzorujący się na rzymskich cezarach, urządza profaniczne igrzyska w przestrzeni publicznej, zastępując królowanie Chrystusa kultem „polskich legend” pozbawionych nadprzyrodzonego fundamentu.
ilustracje przedstawiają sceny z najpopularniejszych rodzimych podań, a ich prezentacja w plenerze wzbogaca ofertę kulturalną stolicy
To zdanie demaskuje prawdziwy cel przedsięwzięcia: redukcję sacrum do folkloru, zrównanie dziedzictwa chrześcijańskiego z pogańskimi mitami. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas primas: „Ludzie w społeczeństwa zjednoczeni nie mniej podlegają władzy Chrystusa jak jednostki. On jest zaiste źródłem zbawienia dla jednostek i dla ogółu”. Instytucja finansowa, promując „polskie legendy” w okresie Adwentu, dokonuje symbolicznego wyparcia chrześcijańskiej eschatologii przez świecki humanizm.
Masoneria w masce mecenasa
Chwalenie się przez bank „wieloletnim dialogiem między kulturą a światem finansów” odsłania strategię masońskiej infiltracji życia publicznego. Już Pius IX w Syllabusie błędów potępił tezę, że „Kościół powinien być oddzielony od Państwa, a Państwo od Kościoła” (pkt 55), zaś Leon XIII w Humanum genus demaskował masonerię dążącą do zastąpienia kultu Boga kultem człowieka. Bank Pekao S.A., eksponując prace Wilkonia obok dzieł Wyspiańskiego – znanego z sympatii do okultyzmu – kontynuuje tę rewolucyjną linię.
Bank Pekao S.A. od dekad buduje jedną z najcenniejszych korporacyjnych kolekcji sztuki w Polsce – obejmuje ona blisko 1200 dzieł
Ta „kolekcja” stanowi materialny przejaw apostazji intelektualnej, gdzie dzieła sztuki stają się łupem finansowych molochów, a nie narzędziem ewangelizacji. Św. Pius X w Lamentabili sane potępił modernistyczne redukowanie wiary do „pewnej interpretacji faktów religijnych” (pkt 22), co dokładnie widać w próbach przedstawiania bankowej kolekcji jako substytutu sakralnego dziedzictwa.
Technokratyczne zniewolenie sztuki
Promowanie „Wirtualnej Galerii Sztuki Banku Pekao S.A.” odsłania kolejny modernistyczny grzech: redukcję transcendentnego piękna do cyfrowego spektaklu. Jak ostrzegał Pius XII w przemówieniu do artystów: „Sztuka, która zrywa więzy łączące ją z Bogiem, staje się bezduszną zabawką”. Przenoszenie dzieł Matejki czy Kossaka do „cyfrowej galerii” jest parodią katolickiego pojmowania sztuki jako via pulchritudinis prowadzącej do Boga.
Zatrute źródło „polskich legend”
Wybór Józefa Wilkonia – ilustratora o skłonnościach modernistycznych – do promocji „polskich legend” nie jest przypadkowy. Jak zauważa portal Opoka:
stworzenie cyklu prac inspirowanych polskimi legendami powierzając mu stworzenie cyklu prac inspirowanych polskimi legendami
Te „legendy” są często przesycone pogańskim duchem, czego przykładem „Kwiat paproci” czy „Pan Twardowski”. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o obrazach świętych nakazywał: „Niech nie będzie umieszczane żadne niezwykłe wrażenie, żaden nieodpowiedni temat”. Promowanie przez bank pogańskich motywów w przestrzeni publicznej stanowi jawne pogwałcenie tego nakazu.
Korporacyjna parodia królestwa
Organizacja wystawy w Łazienkach Królewskich – dawnej rezydencji św. Stanisława Augusta, monarchy znanego z masońskich powiązań – nabiera symbolicznego wymiaru. Pius XI w Quas primas nauczał: „Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi”. Bank Pekao S.A., zajmując miejsce należne Chrystusowemu Królowi, urządza profaniczne misterium władzy pieniądza, gdzie sztuka staje się narzędziem socjotechnicznej manipulacji.
Tytuł wystawy „Legendy Polskie” to ideologiczne oszustwo – prawdziwą legendą jest tu mit „oświeconego mecenatu” finansowego establishmentu. Jak przestrzegał św. Paweł: „Albowiem korzeń wszystkiego złego jest chciwość pieniędzy” (1 Tm 6,10 Wlg). Wystawa w Łazienkach to jedynie współczesna wersja kultu Złotego Cielca, gdzie sztuka służy legitymizacji władzy kapitału.
Za artykułem:
Polskie legendy w Łazienkach Królewskich. Bank Pekao S.A. świętuje 95. urodziny Józefa Wilkonia (opoka.org.pl)
Data artykułu: 04.12.2025








