Wnętrze tradycyjnej kaplicy katolickiej z grupą mężczyzn uczestniczących w neo-kościelnych rekolekcjach; na tle ekranu filmowego i zabrakło sakramentalnego duchowości.

Męskie rekolekcje w neo-kościele: kolejna próba zastąpienia sakramentów psychologią

Podziel się tym:

Męskie rekolekcje w neo-kościele: kolejna próba zastąpienia sakramentów psychologią


Portal OPOKA (5 grudnia 2025) prezentuje wypowiedź „brata” Damiana Wojciechowskiego TJ na temat kryzysu męskości w „Kościele” w Polsce. Autor diagnozuje „niesamowitą feminizację” instytucji, którą przypisuje działaniom „duchownych” (czytaj: usługujących sekcie posoborowej). Jako remedium proponuje rekolekcje „Męski reset” i warsztaty „Duchowość mężczyzny” w Ignacjańskim Centrum Formacji Duchowej w Gdyni, a także pielgrzymkę Camino Primitivo – wszystko oparte na medytacji biblijnej, analizie filmów i „poszukiwaniu duchowych prawd”.

„Biblia pokazuje etapy życia mężczyzny, wyzwania które przed nim stoją, trudności, które należy pokonać, słabości, które należy przyjąć” – twierdzi Wojciechowski, redukując Objawienie do poradnika samorozwoju.

Teologia zastąpiona psychologią

Propozycje Wojciechowskiego stanowią klasyczny przykład modernizmu potępionego w dekrecie Lamentabili sane exitu (1907), który ostrzegał przed redukcją wiary do „subiektywnego doświadczenia”. Gdy święty Pius X potępiał błąd mówiący, że „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (propozycja 20), miał właśnie na myśli takie przedsięwzięcia, gdzie:

  • Wiara sprowadzona zostaje do autoanalizy („przyjrzenie się swoim słabościom”)
  • Dogmaty zastępowane są „duchowymi prawdami” wyciąganymi z filmów
  • Modlitwa i sakramenty ustępują miejsca warsztatom rozwojowym

W encyklice Pascendi Dominici gregis Pius X demaskował takich „reformatorów”, którzy „w miejsce starej teologii wprowadzają nową filozofię”. W tym przypadku mamy do czynienia z próbą zastąpienia teologii – psychologią, a ascetyki – coachingiem.

Milczenie o źródłach kryzysu

Autor całkowicie pomija rzeczywiste przyczyny kryzysu męskości w sektach posoborowych:

„Kazania, pobożność, duchowność, nabożeństwa są często nieświadomie skierowane na jeden target: kobiety”.

Dlaczego jednak „duchowni” mieliby celować w kobiety? Ponieważ:

  1. Nowa „msza” Pawła VI (1969) usunęła ofiarniczy charakter liturgii, zamieniając ją w ucztę – co naturalnie przyciąga bardziej kobiety
  2. Zniknęło nauczanie o militia Christi – waleczności chrześcijańskiej
  3. „Kościół” przestał głosić obowiązek mężczyzny jako pater familias i obrońcy wiary

Wojciechowski nie wspomina, że prawdziwi mężczyźni od wieków znajdowali formację w:

  • Bractwach rycerskich (np. Zakon Maltański)
  • III Zakonach żebrzących
  • Różach różańcowych mężczyzn
  • Krucjatach i pielgrzymkach pokutnych

Tymczasem jego propozycje to:

„warsztaty z kinem i Biblią […] wspólne oglądanie filmów z dyskusją”

– co bardziej przypomina spotkanie klubu filmowego niż formację katolicką.

„Biblia bez Kościoła” – herezja protestancka

Szczególnie niebezpieczna jest propozycja „rozważania historii życia mężczyzn ze Starego i Nowego Testamentu” bez Magisterium Kościoła. To otwarcie drzwi herezji:

„Interpretacją Pisma Świętego, jaką daje Kościół, nie należy co prawda pogardzać, ale podlega ona dokładniejszym osądom i poprawkom egzegetów” (potępione w Lamentabili, prop. 2)

Kardynał Świętego Oficjum Merry del Val przypominał w liście do arcybiskupa Mediolanu (1907), że „Krytyk nie może przypisywać Chrystusowi nieograniczonej wiedzy” – tymczasem Wojciechowski zachęca do samodzielnego „odkrywania duchowych prawd”, co prowadzi wprost do relatywizmu.

Camino – pielgrzymka bez celu

Proponowana piesza pielgrzymka do Santiago de Compostela „trasą Camino Primitivo” to kolejny przykład wypaczenia idei pielgrzymowania. Prawdziwa pielgrzymka katolicka:

  • Ma cel nadprzyrodzony (np. zyskanie odpustów)
  • Wymaga dyscypliny ascetycznej (post, umartwienia)
  • Jest połączona z codzienną Mszą Świętą i sakramentami

Tymczasem współczesne „camino” stało się turystyczną atrakcją dla poszukiwaczy duchowych wrażeń – dokładnie jak opisywał to Pius XI w Quas Primas, ostrzegając przed redukcją religii do „doznań emocjonalnych”.

Męskość bez Chrystusa Króla

Najjaskrawszym pominięciem jest całkowity brak odniesienia do regnum sociale Christi – społecznego panowania Chrystusa Króla. Pius XI w Quas Primas nauczał, że:

„Królestwo naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi […] i gdyby ludzie prywatnie i publicznie uznali nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłynęłyby na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa”

Katolicka formacja mężczyzn zawsze obejmowała:

  1. Cześć dla Chrystusa jako Wodza (Dux bellorum)
  2. Czynny udział w walce z herezjami
  3. Obrone wiary przed prześladowcami

Propozycje Wojciechowskiego są tego zaprzeczeniem – to terapia grupowa dla mężczyzn pozbawionych duchowego kręgosłupa, prowadzona przez „duchownych” bez męskiej wiary.

Podsumowanie: kryzys przywództwa

„Kryzys męskości” w sekcie posoborowej to w rzeczywistości kryzys przywództwa duchowego. Gdy kapłani przestali być alter Christus, a stali się animatorami wspólnot – zabrakło wzorców dla świeckich. Rozwiązaniem nie są warsztaty z filmem, lecz:

  • Przywrocenie tradycyjnej liturgii jako szkoły męskiej duchowości
  • Głoszenie pełnej doktryny o grzechu, łasce i sądzie ostatecznym
  • Odniesienie wszystkich działań do obowiązku czci dla Chrystusa Króla

Do tego jednak potrzebni są prawdziwi kapłani – nie zaś „animatorzy duchowi” pokroju Wojciechowskiego, którzy zamieniają Kościół w klub samopomocy.


Za artykułem:
Co z mężczyzną w Kościele?
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 05.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.