Portal Vatican News (6 grudnia 2025) informuje o sporze dotyczącym wprowadzenia opłat za wstęp do paryskiej katedry Notre-Dame. Cytowany w artykule „arcybiskup” Laurent Ulrich argumentuje, że „katedra jest przede wszystkim miejscem kultu”, gdzie „nawet turyści często stają się pielgrzymami i doświadczają nawróceń”. Jako dowód przywołuje przykład Paula Claudela oraz rzekome codzienne przypadki osób pytających o to, „jak zostać chrześcijaninem”. Ministerstwo Kultury Francji proponuje natomiast opłatę 5 euro, na co struktury posoborowe odpowiadają apelem o zachowanie darmowego wstępu, powołując się na 11 milionów odwiedzających w ciągu roku od ponownego otwarcia po pożarze.
Fałszywa teologia „nawrócenia” bez łaski
Relacjonowana narracja zdradza skrajną redukcję pojęcia nawrócenia do subiektywnego doznania turystów. Kościół katolicki naucza niezmiennie, że nawrócenie (metanoia) jest nadprzyrodzonym aktem łaski, wymagającym:
- Żalu za grzechy (contritio cordis)
- Wiary w objawione prawdy (fides divina)
- Przyjęcia sakramentu chrztu lub pokuty przez ważnie wyświęconego kapłana
Tymczasem „abp” Ulrich przedstawia nawrócenie jako efekt samych „walorów turystycznych” budynku, co stanowi jawną herezję potępioną przez św. Piusa X w dekrecie Lamentabili (1907): „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (propozycja 20).
Notre-Dame pod władzą antykościoła
Należy z całą mocą podkreślić, że od czasu rewolucji francuskiej (1789) katedra Notre-Dame jest miejscem profanacji katolickiej liturgii. Od 1905 roku (ustawa o rozdziale Kościoła od państwa) zarządza nią państwo francuskie, które:
- W 1793 roku przemianowało ją na „Świątynię Rozumu”
- W 2024 roku pozwoliło na „mszę” ekumeniczną z udziałem szamana i buddyjskiego mnicha
- Dopuszcza regularnie koncerty, pokazy mody i inne wydarzenia świeckie
Pius XI w encyklice Quas primas (1925) stanowczo przypominał: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi […] czy to gdy żył na ziemi, czy też gdy króluje w chwale nieba”. Tymczasem obecni „duchowni” służący w Notre-Dame:
- Są wyświęceni w nieważnym rycie posoborowym (po 1968)
- Sprawują nieważną „eucharystię” Novus Ordo Missae
- Promują ekumenizm potępiony przez Piusa XI w Mortalium animos (1928)
W tej sytuacji jakiekolwiek mówienie o „nawróceniach” jest kpiną z doktryny o łasce uświęcającej.
Statystyki jako bożek neokościoła
Podkreślanie liczby 11 milionów odwiedzających jako rzekomego dowodu „żywotności” to klasyczny przejaw statolatrii – czczenia liczb charakterystycznego dla sekty posoborowej. Św. Pius X w liście apostolskim Notre charge apostolique (1910) ostrzegał: „Prawdziwe apostolstwo nie mierzy swego działania liczbą pozyskanych jednostek, lecz miarą wierności Chrystusowi”. Tymczasem:
- Większość „nawiedzeń” ma charakter czysto turystyczny (fotografie, zwiedzanie wież)
- Nie wspomina się o masowym odwiedzaniu przez muzułmanów i wyznawców New Age
- Brak danych o rzeczywistej liczbie przystępujących do sakramentów (spowiedzi, chrztów)
Claudel jako alibi dla apostazji
Przywołanie postaci Paula Claudela (nawróconego w 1886 roku) to cyniczne nadużycie historii. Claudel nawrócił się:
- Podczas prawdziwej Mszy św. w rycie trydenckim
- W kościele, gdzie kapłani mieli ważne święcenia
- Przed modernizmem i herezjami Vaticanum II
Dzisiejsza Notre-Dame to antyteza tamtego miejsca – jak trafnie zauważył katolicki pisarz Léon Bloy: „Gdyby Chrystus wszedł dziś do swojej katedry, wyrzuconoby Go jako żebraka”.
Finansowa gra o duszę
Spór o 5 euro za wstęp odsłania materialistyczne fundamenty neokościoła. Zamiast dyskusji o:
- Przywóceniu prawdziwej Ofiary Mszy Świętej
- Usunięciu antykatolickich instalacji (jak szklany różaniec z 2024 roku)
- Publicznym odprawieniu ekspiacyjnych nabożeństw za profanacje
„Pasterze” zajmują się negocjacjami o stawki biletów. Pius XI w Quas primas przypomina: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw […] stało się, iż zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą”.
Ku prawdziwej odnowie
Jedynym rozwiązaniem dla Notre-Dame jest:
- Wyrzucenie posoborowych uzurpatorów
- Ponowne poświęcenie kościoła przez biskupa z ważnymi święceniami
- Codzienne sprawowanie Najświętszej Ofiary w rycie trydenckim
- Publiczne odprawienie egzorcyzmów większych nad miejscem
Dopóki te warunki nie zostaną spełnione, każde odwiedzanie Notre-Dame – czy to za darmo, czy za opłatą – będzie wspieraniem ohydy spustoszenia stojącej na miejscu świętym (por. Mt 24,15).
Za artykułem:
Katedra Notre Dame nadal za darmo, „to miejsce kultu i nawróceń” (vaticannews.va)
Data artykułu: 06.12.2025








