Uroczysta apostazja w Wysokiej: 700 lat bez łaski prawdziwego Kościoła
Portal eKAI (6 grudnia 2025) relacjonuje inaugurację obchodów 700-lecia parafii św. Mikołaja w Wysokiej koło Szydłowca, z udziałem „biskupa” Marka Solarczyka. Ceremoniał obejmował modernistyczną „liturgię” oraz koncert świecki, co stanowi klasyczny przykład redukcji sacrum do poziomu humanitarnego spektaklu.
Naturalistyczna profanacja miejsca katolickiej pamięci
„700 lat wspólnoty parafialnej jest czasem pogłębionej refleksji, nie tylko czasu w wymiarze historii, ale sekwencji wydarzeń i postaw ludzi, tworzących tę wspólnotę”
Powyższe słowa „biskupa” Solarczyka demaskują całkowite zerwanie z katolickim rozumieniem historii zbawienia. Prawdziwy Kościół uczy, iż „czas parafii mierzy się ciągłością ważnych sakramentów i nieprzerwaną sukcesją apostolską (Mt 16:18; Kanon 3, Sobór Trydencki), nie zaś sekularyzowaną „sekstencją wydarzeń”. Milczenie o konieczności stanu łaski uświęcającej oraz o Ofierze Mszy Świętej jako źródle życia nadprzyrodzonego – to zdrada podstaw eklezjologii.
Kult człowieka w miejsce kultu Boga w Trójcy Jedynego
Gdy „proboszcz” Arkadiusz Bieniek deklaruje:
„jubileusz jest czasem łaski miłosierdzia, czasem głębokiego nawrócenia serc do Boga i otwarcia się na drugiego człowieka”
stosuje typową dla posoborowia sofistykę. Pusty frazes o „otwarciu na człowieka” zastępuje konkret wezwania do pokuty, wyrzeczenia się świata i przystąpienia do sakramentu pokuty w celu uniknięcia wiecznego potępienia (Mk 1:15; Kanon 6, Sobór Laterański IV). Brak jakiegokolwiek nawiązania do dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Marji Panny – patronki Polski – w dniu jej święta (8 grudnia), to wymowne przemilczenie.
Pseudohistoryczna mistyfikacja
Przedstawiona historia parafii budzi poważne wątpliwości doktrynalne:
- Poświęcenie kościoła w 1886 r. przez „biskupa” Antoniego Sotkiewicza – brak weryfikacji ważności sakry biskupiej w okresie narastającego modernizmu
- Milczenie o losach parafii podczas tzw. reformy liturgicznej po 1969 r. – czy zachowano ciągłość katolickiej doktryny w sprawowaniu sakramentów?
- Przemilczenie faktu, iż struktury posoborowe nie posiadają władzy jurysdykcyjnej nad wiernymi (Kan. 188 §4 KPK 1917)
Koncertowa degrengolada
Zakończenie uroczystości koncertem Katarzyny Bochyńskiej-Wojdył i zespołu EstradiVarious stanowi jawną profanację. Święty Pius X w Motu proprio Tra le sollecitudini (1903) zakazywał wszelkiej muzyki świeckiej w miejscach kultu, zaś Pius XII potępił „wszelkie próby uczynienia z Domu Bożego miejsca rozrywki” (Encyklika Musicae sacrae disciplina). Tymczasem neo-kościół zamienia świątynie w sale koncertowe.
Duchowa pustka pod płaszczykiem tradycji
Przywołanie postaci św. Mikołaja jako patrona parafii to cyniczny zabieg marketingowy. Prawdziwy kult świętych wymaga naśladowania ich cnót heroicznych i życia w stanie łaski (Katechizm Rzymski, rozdz. III), nie zaś organizowania festynów. Brak wezwania do modlitwy ekspiacyjnej za świętokradztwa dokonywane w tym miejscu przez dekady – zwłaszcza za nieważne „msze” posoborowe i przyjmowanie „komunii” w stanie grzechu śmiertelnego.
Rzekomy jubileusz 700-lecia to w rzeczywistości smutne epitafium dla struktur, które odcięły się od żywotnego źródła łaski – jedynego Kościoła Katolickiego. Jak oznajmił Pius XI w encyklice Mortalium animos: „Nie może być prawdziwego kultu Boga poza Kościołem, który jest filarem i utwierdzeniem prawdy”. Dopóki wspólnota w Wysokiej nie odrzuci soborowych nowinek i nie powróci do integralnej doktryny katolickiej, jej istnienie pozostanie jedynie teatralną inscenizacją.
Za artykułem:
06 grudnia 2025 | 19:22Zainaugurowano obchody 700 lat parafii w Wysokiej (ekai.pl)
Data artykułu: 06.12.2025








