Uroczysty obraz konfliktu w Narodowym Banku Polskiego z prezesem Adamem Głapińskim i członkami zarządu na tle okien z witrażami przedstawiającymi Chrystusa Króla

Konflikt w NBP jako przejaw laickiego oderwania od katolickich zasad władzy

Podziel się tym:

Portal Gość Niedzielny (9 grudnia 2025) relacjonuje spór w Narodowym Banku Polskim, gdzie trzech członków zarządu zgłosiło projekt zmian regulaminu ograniczających kompetencje prezesa Adama Glapińskiego. Rada Polityki Pieniężnej wezwała do „poszanowania roli Prezesa NBP” i ostrzegła przed „nieodwracalną utratą prestiżu” banku. W obliczu tego świeckiego konfliktu uderza całkowite milczenie o fundamentalnych zasadach katolickiej nauki społecznej.


Naturalistyczne zawężenie perspektywy

Artykuł koncentruje się wyłącznie na proceduralnych aspektach władzy, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar sprawowania jakiejkolwiek funkcji publicznej. Brak jakiegokolwiek odniesienia do encykliki Piusa XI Quas Primas, która stanowi:

„Królowie i książęta obowiązani są publicznie czcić Chrystusa i słuchać Jego praw (…), aby wszystkie stosunki w państwie układały się na podstawie przykazań Bożych i zasad chrześcijańskich”.

Redukcja debaty do kwestii regulaminowych ujawnia laicką mentalność typową dla struktury neo-kościoła, który wyrzekł się swojej misji formowania sumień władzy. Jak zauważył św. Pius X w Lamentabili Sane, tego typu świeckie spory są nieuchronnym owocem modernistycznej apostazji.

Demokracja jako bożek współczesności

Próba ograniczenia władzy prezesa NBP poprzez „zwiększenie uprawnień zarządu jako ciała kolegialnego” odzwierciedla współczesny kult demokratyzacji, sprzeczny z katolicką koncepcją władzy. Jak nauczał Leon XIII w Libertas praestantissimum:

„Władza nie pochodzi od ludu, lecz od Boga, jako od swego pierwszego i najwyższego źródła”.

Brak głosu hierarchii w tej sprawie (co artykuł przemilcza) dowodzi całkowitego porzucenia munus regale przez struktury okupujące kurie. Tymczasem już Sobór Watykański I w konstytucji Pastor Aeternus podkreślał obowiązek podporządkowania wszelkiej władzy – duchowej i świeckiej – prawom Chrystusa Króla.

Ekonomiczny naturalizm

Stanowisko RPP ostrzega przed „nieodwracalną utratą prestiżu” banku, lecz nie wspomina o jakiejkolwiek odpowiedzialności moralnej czy grzechu lichwy. To jawna kontynuacja błędów potępionych w Syllabusie Piusa IX (pkt 64):

„Można bez sprzeciwu głosić, że pogwałcenie jakiejkolwiek przysięgi, jak również każde występne i haniebne działanie wbrew wiecznemu prawu, nie tylko nie zasługuje na naganę, ale jest całkiem godne najwyższej pochwały, jeśli dokonane zostało z miłości do ojczyzny”.

Brak katolickiej analizy ekonomicznych podstaw sporu (np. zasad sprawiedliwego kredytu według Kół Rewolucyjnych św. Piusa X) świadczy o całkowitym podporządkowaniu mediów świeckiemu paradygmatowi.

Symptomatyczne pominięcia

Artykuł nie zadaje kluczowych pytań:

  • Czy działania członków zarządu służą dobru wspólnemu zgodnie z zasadą pomocniczości?
  • Czy spór nie wynika z odejścia od katolickich zasad emisji pieniądza?
  • Gdzie jest głos biskupów w sprawie narastającego kryzysu instytucji państwowych?

Te milczenia potwierdzają diagnozę Piusa XII, który w przemówieniu z 2 listopada 1954 r. ostrzegał przed „światem bez krzyża, bez Chrystusa, bez Boga”.

Katolicka alternatywa

Rozwiązanie konfliktu wymaga powrotu do niezmiennych zasad:

  1. Uznania Chrystusa Króla za najwyższego Pana dziejów (Quas Primas)
  2. Przywrócenia katolickich standardów w życiu gospodarczym (Rerum Novarum)
  3. Odrzucenia liberalnego modelu bankowości na rzecz systemu opartego o naukę społeczną Kościoła

Dopóki dyskusja toczy się w paradygmacie oświeceniowego naturalizmu, każda „reforma” będzie jedynie zmianą dekoracji na tonącym okręcie cywilizacji śmierci.


Za artykułem:
RPP: apelujemy o poszanowanie roli Prezesa NBP
  (gosc.pl)
Data artykułu: 09.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.