Ksiądz w tradycyjnych szatach kościelnych patrzy z troską na rozbite komputerowe wyświetlacze pokazujące cyberzagrożenia przed tłem banku VeloBank w świątyni.

**[Kurialiści] VeloBank w pułapce świeckich iluzji**

Podziel się tym:

Portal Opoka relacjonuje aktywność VeloBanku w badaniach nad wirtualnymi zagrożeniami, prezentując raporty „Emocjonalne skutki cyberataków” i „Ekonomiczne skutki cyberataków”. Artykuł skupia się na psychologicznych i finansowych konsekwencjach oszustw dokonywanych na konsumentach, podkreślając rolę edukacji w przeciwdziałaniu cyberprzestępczości. Robert Jagura, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w VeloBanku, wskazuje na konieczność szkoleń dla doradców bankowych oraz zwiększenia świadomości społecznej. Badanie przeprowadzone na zlecenie banku ujawnia, że 83% ofiar scamu oczekuje więcej informacji o cyberprzestępczości. Dodatkowo, 52% ofiar wstydzi się przyznać do bycia oszukanymi, przy czym kobiety częściej niż mężczyźni. Artykuł podkreśla również zagrożenia dla sektora MŚP, odwołując się do danych Eurostatu, według których branże ICT, media i usługi profesjonalne w Polsce są szczególnie narażone na ataki. VeloBank deklaruje zaangażowanie w prewencję i edukację klientów zarówno indywidualnych, jak i biznesowych.


Kult technokratycznej iluzji

Przedstawione opracowania VeloBanku, choć technicznie poprawne, są symptomatyczne dla generalnego przesunięcia współczesnego człowieka w stronę naturalizmu, gdzie problemy duchowe redukuje się do kwestii psychologicznych i ekonomicznych. Portal Opoka, podając te informacje bez krytycznego kontekstu, de facto legitymizuje świecką wizję rzeczywistości, w której zbawienie ma przyjść przez więcej szkoleń, więcej danych i lepsze algorytmy. Tymczasem Sacrosanctum Concilium Tridentinum wyraźnie naucza, że źródłem wszelkiego zła jest grzech pierworodny, a nie brak „edukacji rynku”.

Psychologia bez duszy

Raport mówiący o „emocjonalnych skutkach cyberataków” pomija fundamentalną prawdę: człowiek jest istotą duchową, a nie tylko psychofizycznym agregatem reakcji na bodźce. Wstyd ofiar, o którym wspomina badanie (52%), to nie problem socjologiczny, ale moralny – konsekwencja utraty poczucia grzechu w społeczeństwie, które odrzuciło spowiedź św. i zanurzyło się w kulturze permisywizmu. Św. Augustyn w Wyznaniach pisał: „Niespokojne jest serce nasze, dopóki w Tobie nie spocznie” – tymczasem VeloBank proponuje „więcej rzetelnych informacji” jako remedium, co jest klasycznym przykładem modernistycznego redukcjonizmu.

„62% badanych twierdziło przed oszustwem, że nie da się zmanipulować przez telefon czy internet”

Ta statystyka demaskuje pychę współczesnego człowieka, który – odrzuciwszy łaskę – wierzy w swoją nieomylność. Libertas Praestantissimum Leona XIII ostrzega: „Pycha rodzi wszystkie herezje”. Brak pokory i ufności w Opatrzność Bożą czyni ludzi podatnymi na wszelkie formy duchowego zniewolenia, w tym na „manipulacje emocjonalne” przestępców.

Sprawiedliwość bez Boga

Wspomniane w artykule szkolenia dla doradców bankowych to karykatura prawdziwej troski o bliźniego. Kościół zawsze nauczał, że sprawiedliwość społeczna musi być zakorzeniona w miłosierdziu Bożym, a nie w procedurach korporacyjnych. Jak przypomina Pius XI w Divini Redemptoris: „Żadna ludzka instytucja nie może zastąpić królewskiej władzy Chrystusa”. Tymczasem VeloBank, podobnie jak cały system finansowy, funkcjonuje w oderwaniu od nadprzyrodzonego porządku, oferując „pierwsze koło ratunkowe” w postaci szkoleń, zamiast wskazywać na sakrament pokuty jako jedyne prawdziwe źródło uzdrowienia.

Pułapka świeckiego aktywizmu

Podkreślanie zagrożeń dla sektora MŚP (37,2% firm w branży ICT dotkniętych atakami) ukazuje absurd współczesnej ekonomii, która – odrzuciwszy katolicką naukę społeczną – walczy z symptomami, ignorując przyczyny. Cyberprzestępczość to nie problem techniczny, ale moralny: owoc społeczeństwa opartego na chciwości, kłamstwie i pogardzie dla VIII Przykazania.

„Pozostajemy w czołówce instytucji sektora finansowego, rozwijając prewencję oraz edukując naszych klientów”

To zdanie Roberta Jagury to kwintesencja pelagiańskiej herezji, która głosi, że człowiek może się zbawić własnymi siłami, bez łaski Bożej. Tymczasem Sobór Trydencki w sesji VI, kan. 1 potępia tych, którzy twierdzą, że „człowiek może być usprawiedliwiony przed Bogiem przez własne uczynki”.

Katolicka alternatywa

Podczas gdy VeloBank proponuje „więcej edukacji”, Kościół od wieków oferuje jedyne skuteczne rozwiązanie: pokutę, modlitwę i zadośćuczynienie. W obliczu cyberprzestępczości – która jest współczesną formą kradzieży – należy przypomnieć słowa św. Tomasza z Akwinu: „Kradzież jest grzechem przeciw sprawiedliwości, wymagającym restytucji” (Summa Theologica II-II, q. 62). Prawdziwa prewencja zaczyna się od Krzyża, a nie od szkoleń korporacyjnych.

Duchowa pustka statystyk

Artykuł Opoki, bezkrytycznie powtarzając dane Eurostatu, wpisuje się w scjentystyczną narrację, gdzie liczby zastępują diagnozę stanu dusz. „31,9% firm w przemyśle dotkniętych atakami” to nie problem do rozwiązania przez bank, lecz wezwanie do nawrócenia dla tych, którzy odrzucili Dekalog. Jak pisał Pius XII: „Grzech jest największym złem, bo niszczy życie łaski w duszy” – tymczasem raporty VeloBanku milczą o tej podstawowej prawdzie.

Modernistyczna utopia

Cała inicjatywa VeloBanku, choć technicznie kompetentna, jest przejawem wiary w postęp bez Boga. Portal Opoka, promując te działania bez krytycznego dystansu, staje się tubą świeckiego aktywizmu. Tymczasem Quas Primas Piusa XI uczy: „Pokój Chrystusowy może zapanować tylko w Królestwie Chrystusowym”. Dopóki system finansowy i media katolickie (w cudzysłowie) nie uznają publicznego panowania Chrystusa Króla, wszelkie „raporty” i „szkolenia” będą jedynie łataniem dziur na Titanicu modernizmu.


Za artykułem:
VeloBank aktywny w badaniu wirtualnych zagrożeń
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 09.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.