Portal eKAI (11 grudnia 2025) relacjonuje wystąpienie ks. dr. Igora Shabana z Kijowa podczas ekumenicznej konferencji w Helsinkach, gdzie określił on ideologię „ruskiego miru” jako „duchową chorobę” i herezję. Prelegent skrytykował sakralizację przemocy, wykorzystanie kultury jako narzędzia propagandy oraz bierność struktur posoborowych wobec imperialnej agresji. W świetle katolickiej doktryny sprzed 1958 roku, jego diagnoza – choć częściowo trafna – pozostaje niewystarczająca, bowiem pomija sedno problemu: odrzucenie społecznego panowania Chrystusa Króla.
Pseudoreligijna idolatria państwa
»Ruski mir« dąży do skonstruowania świętej rzeczywistości politycznej, w której rządy jednego państwa (…) są przedstawiane jako wola Boga
Ks. Shaban słusznie identyfikuje główny mechanizm ideologiczny: przemianę państwa w przedmiot kultu. Jednakże jego analiza zatrzymuje się na poziomie politycznym, nie siegając teologicznych korzeni zła. Już Pius XI w encyklice Quas Primas (1925) stanowczo nauczał: „Królestwo naszego Zbawiciela obejmuje wszystkich ludzi (…) Niech więc nie odmawiają władcy państw publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi”. Tymczasem „ruski mir” stanowi dokładne przeciwieństwo królestwa Chrystusowego – to bałwochwalcze zawłaszczenie symboliki chrześcijańskiej dla celów szatańskich, gdzie miejsce Boga zajmuje imperium.
Kultura jako narzędzie duchowej dezorientacji
rosyjska kultura stała się rodzajem pięknej maski, która pozwala światu nie widzieć prawdziwej twarzy Rosji
Diagnoza dotycząca funkcji kultury trafia w sedno modernistycznego kryzysu. Już św. Pius X w Pascendi (1907) demaskował: „Moderniści (…) religię sprowadzają do jakiegoś niewyraźnego uczucia wewnętrznego”. Ks. Shaban nie wyciąga jednak logicznego wniosku: kultura pozbawiona nadprzyrodzonego celu zawsze degeneruje się w narzędzie tyranii. Wystarczy przypomnieć, że soborowa „otwartość na świat” (Gaudium et Spes) otworzyła furtkę dla relatywizmu, na którym żerują ideologie pokroju „ruskiego miru”.
Zbiorowa apostazja a odpowiedzialność moralna
To nie jest wina zbiorowa w sensie prawnym, ale odpowiedzialność zbiorowa, duchowa choroba narodu
Akcent postawiony na duchowych przyczynach wojny zasługuje na uznanie, jednakże ks. Shaban pomija kluczowy aspekt doktrynalny. Św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice wyjaśniał: „Naród, który publicznie odstępuje od wiary, traci legitymację władzy”. Statystyki przytaczane przez prelegenta (85% Rosjan z dostępem do prawdy wybiera kłamstwo) dowodzą nie „choroby”, ale świadomej apostazji, co zgodnie z kanonem 188.4 Kodeksu Prawa Kanonicznego (1917) powoduje utratę jakiejkolwiek moralnej podstawy do sprawowania władzy.
Ekumeniczna zdrada wobec prawdy
Być może to jest kryzys współczesnego ekumenizmu. Widzimy, że stare formy dialogu są bezsilne w obliczu realnego zła
Ostra krytyka „dialogu” zasługuje na uwagę, lecz ks. Shaban nie idzie dostatecznie daleko. Pius XI w Mortalium Animos (1928) stanowczo potępił „błędne zamiary tych, którzy wymyślili niekatolicką jedność chrześcijan”. Tymczasem sama konferencja w Helsinkach – jako przedsięwzięcie ekumeniczne – stanowi przejaw tego samego błędu. Jedyna prawowita reakcja na herezję polega na wezwaniu do nawrócenia się do Kościoła Katolickiego, nie zaś na tworzeniu kolejnych „platform dialogu”.
Pokój bez Króla: utopia prowadząca do wojny
pokój, który oznacza pełnię i harmonię, a nie tylko brak walki
Przywołanie biblijnego szalom przez ks. Shabana pozostaje jałowe bez odniesienia do Chrystusa Króla. Pius XI w Quas Primas nauczał niezbicie: „Nie będzie nadziei trwałego pokoju dopóki państwa nie uznają panowania naszego Zbawiciela”. Wszelkie próby budowania „pokoju” poprzez negocjacje z reżimem lub zawieszenie broni są tymczasowymi półśrodkami, które ignorują źródło zła: odrzucenie prawa Bożego w życiu publicznym.
Cytowany artykuł ujawnia tragiczny paradoks posoborowej mentalności: diagnozuje objawy, lecz odrzuca jedyne lekarstwo – publiczne uznanie władzy Chrystusa Króla nad narodami. Dopóki „duchowni” będą szukać rozwiązań w ekumenicznych sympozjach zamiast w niezmiennej doktrynie Kościoła, ich wysiłki pozostaną jałowe jak gałązka oliwna wręczona bestii.
Za artykułem:
11 grudnia 2025 | 06:00Ks. Igor Shaban w Helsinkach: „Ruski mir” to zamiana Ewangelii w narzędzie terroru (ekai.pl)
Data artykułu: 11.12.2025








