Portal eKAI (10 grudnia 2025) relacjonuje przygotowania do wydarzenia pod hasłem „modlitwy rolników” na Jasnej Górze, gdzie „bp” Leszek Leszkiewicz – delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Rolników – ma przewodniczyć „Mszy św.” i „Apelowi Jasnogórskiemu”, zakończonym rytuałem „poświęcenia traktorów”.
Teologiczna dewaluacja kultu na usługach świeckich niepokojów
W komentowanym tekście uderza całkowita redukcja sfery sacrum do poziomu społeczno-gospodarczych niepokojów. „Rolnicy znajdują się w bardzo trudnej sytuacji” – konstatuje „biskup”, wskazując na „Mercosur” i „sytuację wokół rolnictwa w Europie” jako główne motywy religijnego zgromadzenia. Tym samym dokonuje się niebezpieczne przesunięcie akcentów: ora et labora (módl się i pracuj) zastępuje się labora et protestare (pracuj i protestuj), gdzie modlitwa staje się instrumentem legitymizacji świeckich roszczeń.
„Rolnicy chcą zawierzyć siebie, swoje gospodarstwa, swoją pracę Matce Najświętszej”
To sformułowanie demaskuje głęboki naturalizm współczesnych struktur posoborowych. Prawdziwe zawierzenie Marji – jak uczy św. Ludwik Maria Grignion de Montfort – polega na całkowitym oddaniu się w niewolę miłości dla osiągnięcia świętości, a nie na traktowaniu Niepokalanej jako patronki interesów ekonomicznych. Jak zauważył Pius XI w Quas Primas: „Królestwo Zbawiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi – […] tak, iż najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa”. Tymczasem w zapowiadanym wydarzeniu Chrystus Król zostaje zepchnięty na margines, a Jego miejsce zajmuje walka o rynkowe udziały.
Pseudoliturgia jako narzędzie politycznej legitymizacji
Szczególnie wymowny jest zapowiedziany obrzęd „poświęcenia traktorów” po „Mszy św.”. Ta praktyka – nieznana w autentycznej tradycji Kościoła – stanowi jawny przejaw magicznego pojmowania sakramentaliów, potępionego już przez św. Tomasza z Akwinu (Summa Theologica II-II q.96 a.4). Święcenie maszyn rolniczych implikuje błędne przeświadczenie, że materialne przedmioty mogą stać się nośnikami łaski ex opere operato, podczas gdy prawdziwe błogosławieństwo (np. pól czy zwierząt) zawsze dotyczyło stworzeń uczestniczących w porządku natury, a nie wytworów ludzkiego przemysłu.
Co więcej, sama koncepcja „Mszy św. w intencji rolników” przywołuje na myśl potępioną przez Piusa XII praktykę tzw. „mszy tematycznych” (Mediator Dei, 62), gdzie Ofiara Kalwarii służy celom innym niż uwielbienie Boga, przebłaganie za grzechy, dziękczynienie i błaganie. Bezkrwawa Ofiara zostaje tu zinstrumentalizowana jako forma wsparcia dla grupy zawodowej domagającej się zmian legislacyjnych.
Milczenie o grzechu jako najcięższe oskarżenie
Najjaskrawszym brakiem w relacji portalu eKAI jest całkowite pominięcie nadprzyrodzonej perspektywy. W żadnym zdaniu nie znajdziemy odniesienia do:
- Stanu łaski u uczestników (czy spowiadają się z grzechów przeciwko VII i X przykazaniu?)
- Potrzeby wynagrodzenia za grzechy narodowe prowadzące do kryzysów
- Ostrzeżenia przed bałwochwalczym przywiązaniem do dóbr materialnych
- Wezwania do nawrócenia jako fundamentu rozwiązania problemów społecznych
Św. Pius X w Lamentabili sane potępił tezę, że „Kościół nie jest zdolny skutecznie obronić etyki ewangelicznej, ponieważ niezmiennie trwa przy swych poglądach”. Tymczasem „duchowni” neo-kościoła właśnie porzucili niezmienne zasady moralne, by stać się adwokatami doczesnych interesów.
Jasna Góra w potrzasku modernistycznej instrumentalizacji
Wybór Jasnej Góry jako miejsca tego pseudoreligijnego spektaklu stanowi szczególne nadużycie. Historyczne sanktuarium – będące przez wieki bastionem wiary przeciwko herezjom i najazdom – zostaje zdegradowane do roli politycznego teatru. Jak przypomina encyklika Quas Primas: „wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw” (Pius XI), podczas gdy organizatorzy próbują zastąpić wiarę emocjonalną mobilizacją.
Niepokojące jest także połączenie „Apelu Jasnogórskiego” z akcją protestacyjną. Ten nabożny zwyczaj – ustanowiony w latach 50. XX wieku jako odpowiedź na aresztowanie Prymasa Wyszyńskiego – traci swój charakter wynagradzający, stając się elementem kampanii nacisku. W ten sposób struktury posoborowe kontynuują dzieło zniszczenia autentycznej pobożności, co Pius XII nazwał „pastoralnym modernizmem” w przemówieniu do uczestników II Kongresu Światowego Apostolstwa Świeckich (1957).
Sedewakantystyczna alternatywa: powrót do katolickiej integralności
W obliczu tej teologicznej aberracji, katolicy pozostający wierni niezmiennej doktrynie muszą przypomnieć:
- Prawdziwa pobożność maryjna wyraża się przez cultus duliae (cześć względną), nigdy nie zastępując kultu należnego Bogu (latria).
- Rozwiązania kryzysów gospodarczych zaczynają się od examen conscientiae (rachunku sumienia) i odrzucenia grzechów społecznych.
- Jedyną skuteczną bronią przeciwko niesprawiedliwościom jest Różaniec odmawiany w stanie łaski uświęcającej.
Jak pisał św. Pius X w Liście Apostolskim Notre charge apostolique (1910): „Prawdziwe odnowienie społeczeństwa nie przyjdzie z rewolucyjnych przemian, ale przez praktykowanie Ewangelii w życiu codziennym”. Dopóki zaś „duchowni” neo-kościoła będą zamieniać ołtarze na trybuny protestu, dopóty ich działalność pozostanie jedynie kolejnym rozdziałem wielkiej apostazji zapowiedzianej w II Liście do Tesaloniczan (2, 3-4).
Za artykułem:
10 grudnia 2025 | 14:55Jasna Góra – rolnicy będą się modlić na Jasnej GórzeW sobotę 13 grudnia na Jasnej Górze będą modlić się rolnicy. Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Rolników bp Leszek Leszkiewicz bę… (ekai.pl)
Data artykułu: 11.12.2025








