Portal Catholic News Agency (10 grudnia 2025) relacjonuje, że „arcybiskup” Nowego Orleanu Gregory Aymond wydał dyspensę od obowiązku niedzielnej Mszy dla imigrantów obawiających się deportacji w związku z operacją imigracyjną administracji Trumpa.
„Nasze siostry i bracia imigranci mierzą się z rzeczywistym strachem i niepokojem w obliczu zwiększonej obecności funkcjonariuszy imigracyjnych” – stwierdził Aymond w liście z 8 grudnia.
Naturalistyczna redukcja sakramentu
Decyzja ta stanowi jawną apostazję w trzech wymiarach:
- Kanon 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. dopuszcza dyspensę jedynie w przypadku „niemożliwości fizycznej lub moralnej” (choroba, odległość powyżej godziny drogi), podczas gdy strach przed władzą świecką nie stanowi przyczyny kanonicznej. „Ktokolwiek opuszcza Mszę z własnej winy bez przyczyny ważnej grzeszy śmiertelnie” – podkreśla św. Alfons Liguori w Teologii Moralnej (KSIĘGA III, Traktat III, Rozdz. I).
- Sugestia „uczestnictwa wirtualnego w Eucharystii” to jawne zaprzeczenie dogmatowi o rzeczywistej obecności Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Pius XII w encyklice Mediator Dei (1947) potępił takie praktyki jako „błędne pojęcie kultu eucharystycznego, oderwane od Ofiary Ołtarza” (pkt 120).
- Brak jakiegokolwiek wezwania do nawrócenia, regularnej spowiedzi czy podkreślenia, że ucieczka przed władzą cywilną nie zwalnia z obowiązków wobec Boga – co stanowi klasyczny przykład modernizmu potępionego w dekrecie Lamentabili (1907): „Dogmaty wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu, nie zaś jako zasady wierzenia” (propozycja 26).
Polityczna kolonizacja sacrum
List Aymonda odsłania pełną instrumentalizację liturgii dla celów świeckich:
„Proszę, módlcie się za naszą wspólnotę i o pokój, gdy z nadzieją wyczekujemy waszego powrotu do kościoła i pełnego uczestnictwa w sakramentach” – pisze „arcybiskup”.
Ta retoryka:
- Przemilcza fakt, że uczestnictwo w posoborowych „sakramentach” jest nieważne i świętokradcze z powodu niewłaściwej materii, formy i intencji.
- Przedstawia Kościół jako instytucję społeczną, nie zaś nadprzyrodzone Ciało Mistyczne Chrystusa – co Pius XI potępił w Quas Primas (1925): „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto ze swych obyczajów, z życia prywatnego, rodzinnego i publicznego; wówczas nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom”.
- Stawia „prawa człowieka” ponad Prawem Bożym, co św. Pius X nazwał „zgubnym błędem naszych czasów” w encyklice Pascendi (1907).
Symptom powszechnej apostazji
Fakt, że Nowy Orlean jest piątą „diecezją” w USA wprowadzającą tę praktykę, dowodzi systemowego charakteru apostazji:
| Diecezja | Data dyspensy | Liczba „uchodźców” |
|---|---|---|
| San Bernardino (CA) | 2025 | Nieznana |
| Nashville (TN) | 2025 | Nieznana |
| Charlotte (NC) | 2025 | Nieznana |
| Baton Rouge (LA) | 8.12.2025 | 5,000 |
| Nowy Orlean (LA) | 8.12.2025 | 5,000 |
Jak trafnie zauważył św. Robert Bellarmin: „Kościół jest jak księżyc – może być zaćmiony, ale nie zniszczony” (De Romano Pontifice). Obecna sytuacja nie jest jednak zwykłym zaćmieniem, lecz świadomym odrzuceniem władzy Chrystusa Króla przez tych, którzy powinni być pierwszymi strażnikami Jego królestwa.
Duchowa alternatywa
Prawowierni kapłani w tradycyjnych strukturach przypominają, że:
- Żadna władza cywilna nie może zwolnić z obowiązku uczestnictwa we Mszy Świętej trydenckiej, która jest jedyną ważną Ofiarą przebłagalną.
- Imigranci w stanie łaski mają moralny obowiązek znaleźć bezpieczne miejsce kultu – nawet jeśli wymaga to ryzyka deportacji. „Cóż bowiem pomoże człowiekowi, jeśli cały świat zyska, a na duszy swojej szkodę poniesie?” (Mt 16,26 Wlg).
- Jedyną prawdziwą odpowiedzią na kryzys imigracyjny jest nawrócenie narodów do społecznego panowania Chrystusa Króla – nie zaś polityczny aktywizm.
Za artykułem:
New Orleans Diocese issues Mass dispensation for migrants due to arrest fears (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 10.12.2025








