Wnętrze kościoła w Gołuchowie podczas modernistycznej Wigilii bez sakramentalnego charakteru

Wigilia w Gołuchowie: Naturalistyczna parodia katolickiej pobożności

Podziel się tym:

Wigilia w Gołuchowie: Naturalistyczna parodia katolickiej pobożności

Portal eKAI (12 grudnia 2025) informuje o 24. edycji wigilii dla osób samotnych w Gołuchowie z udziałem „biskupa pomocniczego diecezji kaliskiej” Łukasza Buzuna. Wydarzenie zorganizowane przez gminę i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zgromadziło 160 osób przy „uroczystej kolacji”, łamaniu się opłatkiem i występach zespołu folklorystycznego. W całej relacji nie znajdziemy ani jednego odniesienia do nadprzyrodzonego celu Kościoła, stanu łaski uświęcającej czy konieczności godnego przygotowania się do sakramentów – zastępuje je naturalistyczny humanitaryzm.


„Duchowny” bez doktryny: Teologiczne bankructwo posoborowej homilii

„czas Bożego Narodzenia jest po to, abyśmy nabierali ducha i aby nasze serce było dobre i otwarte”

Wypowiedź „bpa” Buzuna stanowi jaskrawy przykład modernistycznej redukcji wiary do psychologii. Nabieranie ducha i dobre serce to pojęcia całkowicie obce katolickiej teologii ascetycznej. Gdzie wezwanie do rachunku sumienia przed spowiedzią? Gdzie przypomnienie o obowiązku stanu łaski do godnego przyjęcia Komunii Świętej? Jak zaznaczał św. Robert Bellarmin: „Pierwszym celem kaznodziei jest zbawienie dusz, nie zaś bawienie uszu pustymi frazesami” (De arte bene moriendi).

„Duchowny” ograniczył się do wzmianki o rekolekcjach i pasterce jako elementach „radosnego wydarzenia”, całkowicie pomijając ich istotę: bezkrwawą Ofiarę Kalwarii i konieczność dyspozycji wewnętrznych do owocnego uczestnictwa. Pius XI w encyklice Quas Primas stanowczo przypominał: „Królestwo Chrystusa nie jest z tego świata…, wymaga od swych zwolenników nie tylko, aby wyrzekłszy się bogactw i dóbr doczesnych, odznaczali się skromnością obyczajów i łaknęli i pragnęli sprawiedliwości, lecz także, aby zaparli się siebie samych i krzyż swój nieśli”.

Laicyzacja sacrum: Państwo organizuje „wydarzenie religijne”

Fakt, że głównymi organizatorami pseudo-religijnego spotkania były świeckie instytucje – gmina Gołuchów i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – obnaża całkowite podporządkowanie posoborowych struktur władzy cywilnej. To jawna zdrada zasady libertas Ecclesiae, o której Pius IX w Syllabusie błędów pisał: „Kościół jest prawdziwą i doskonałą społecznością całkowicie wolną, obdarzoną własnymi i wiecznymi prawami nadanymi przez jej Boskiego Założyciela” (potępienie błędu nr 19).

Kierownik GOPS Agnieszka Sobczak deklaruje: „chcieliśmy ich ugościć w naszej wspólnocie gminnej”, zastępując nadprzyrodzoną wspólnotę Kościoła naturalistycznym „poczuciem więzi towarzyskiej”. Jak zauważa św. Augustyn: „Gdy brak miłości Bożej, nawet najczulsza ludzka życzliwość jest tylko wyrafinowanym egoizmem” (De doctrina christiana).

Synkretyzm kulturowy: Kolędy i tańce ludowe

Współorganizatorzy nie zawahali się przed włączeniem do uroczystości występu Regionalnego Zespołu Pieśni i Tańca „Tursko”, mieszając sferę sacrum z profanum. Ten ekumeniczny synkretyzm stanowi jawne pogwałcenie kanonu 1268 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., zakazującego udziału w akcjach kultowych z heretykami lub schizmatykami. Jak zauważył św. Pius X w dekrecie Lamentabili: „Dogmaty, sakramenty i hierarchia są tylko sposobem wyjaśnienia i etapem ewolucji świadomości chrześcijańskiej” (potępienie błędu nr 54) – co dokładnie realizuje się w gołuchowskim spektaklu.

Opłatek bez nawrócenia: Świętokradztwo w białych rękawiczkach

Najcięższym przejawem apostazji jest zbiorowe łamanie się opłatkiem bez jakiegokolwiek wezwania do stanu łaski uświęcającej. „Bp” Buzun zachęcał jedynie do „życzliwości wobec innych”, podczas gdy św. Paweł ostrzega: „Kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej” (1 Kor 11,27). W tradycyjnej pobożności katolickiej dzielenie się opłatkiem poprzedzała spowiedź i Komunia Święta – tu zaś zostało zredukowane do socjalnego rytuału.

Strukturalna nieważność: Kim jest „biskup” Buzun?

W świetle zasad podanych w dokumencie Obrona sedewakantyzmu należy zakwestionować samo istnienie „diecezji kaliskiej” jako części posoborowej sekty:

  1. Jeśli Łukasz Buzun przyjął „święcenia” w obrządku posoborowym po 1968 roku – zgodnie z bullą Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV są one nieważne z mocy samego prawa.
  2. Nawet przy założeniu ważności święceń – jako członek struktury apostazji, podlega ekskomunice latae sententiae za współpracę z antykościołem.
  3. Współpraca z władzami świeckimi przy organizacji pseudo-religijnych wydarzeń narusza kanon 1399 Kodeksu z 1917 r., zabraniający katolickim duchownym uczestnictwa w akcjach mieszanych wyznaniowo.

Jak trafnie zauważył św. Robert Bellarmin: „Jawny heretyk nie może sprawować żadnej jurysdykcji w Kościele, gdyż przestał być jego członkiem” (De Romano Pontifice).

Zamiast podsumowania: Wołanie o katolicką reakcję

Opisywana wigilia to modelowy przykład posoborowej abominatio desolationis – zastąpienia Ofiary Kalwarii świeckim bankietem, kapłana przez urzędnika socjalnego, a łaski uświęcającej przez „życzliwość”. Jedyne prawdziwie miłosierne działanie polegałoby na głoszeniu tym 160 osobom konieczności nawrócenia, spowiedzi i powrotu do jedynego Kościoła Chrystusowego. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas: „Pokój Chrystusowy nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”.


Za artykułem:
12 grudnia 2025 | 19:43Biskup Łukasz Buzun na wigilii dla samotnych w Gołuchowie
  (ekai.pl)
Data artykułu: 13.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.