Poważny obraz tradycjonalistycznego kapłana w pełnym stroju liturgicznym przemawiającym do grupy starszych i chorych parafian w historycznym kościele w Poznaniu.

Humanitarne frazesy zastępują ewangelię cierpienia

Podziel się tym:

Portal eKAI (15 grudnia 2025) relacjonuje wystąpienie „arcybiskupa” Zbigniewa Zielińskiego podczas spotkania z chorymi i seniorami w Poznaniu. Hierarcha posoborowej struktury porównał osoby cierpiące do św. Jana Chrzciciela, stwierdzając: „doświadczenie choroby i cierpienia (…) staje się głosem wołającym o miłość, opiekę i pomoc drugiego człowieka”. Całość przemówienia ogranicza się do socjologicznego dyskursu o „wrażliwości”, pomijając nadprzyrodzony sens cierpienia zjednoczonego z Ofiarą Krzyża.


Zdrada teologii cierpienia

Wykładnia przedstawiona przez „abpa” Zielińskiego stanowi jawną negację katolickiej doktryny o wynagradzającej wartości cierpienia. Święty Paweł naucza: „Teraz raduję się w cierpieniach za was i dopełniam na ciele moim niedostatki ucisków Chrystusowych za ciało Jego, którym jest Kościół” (Kol 1,24 Wlg). Tymczasem modernistyczny hierarchy redukuje rolę cierpiących do biernych petentów żądających opieki społecznej.

Papież Pius XII w encyklice Mystici Corporis podkreślał: „Cierpienia znoszone z poddaniem się woli Bożej (…) przynoszą zbawienne owoce nie tylko tym, którzy je znoszą, lecz także całemu Kościołowi”. W komentowanym przemówieniu brak jakiejkolwiek wzmianki o zadośćuczynieniu, wynagrodzeniu czy zjednoczeniu z Męką Chrystusa.

Naturalistyczne przeinaczenie postaci św. Jana Chrzciciela

Porównanie chorych do „głosu Jana Chrzciciela” stanowi teologiczne świętokradztwo. Święty Poprzednik Pański głosił: „Pokutę czyńcie, albowiem przybliżyło się królestwo niebieskie” (Mt 3,2 Wlg), nawołując do radykalnego zerwania z grzechem. Tymczasem „abp” Zieliński przekształca eschatologiczne wezwanie w żebraczą prośbę o humanitarną pomoc.

Ojcowie Kościoła jednomyślnie nauczali, że św. Jan Chrzciciel „przyszedł, aby przygotować drogę Panu nie przez uczynki miłosierdzia, lecz przez głoszenie pokuty” (św. Hieronim, Komentarz do Ewangelii Mateusza). W modernistycznej narracji nawrócenie zastąpiono terapią społeczną, a grzechbrakiem wrażliwości.

Filantropia zamiast miłosierdzia

„Arcybiskup” chwali „bezinteresowną miłość” wolontariuszy Caritas, pomijając fakt, iż ta organizacja stała się narzędziem ekumenicznego i świeckiego aktywizmu. Współczesna „Caritas” promuje m.in.:

– Projekty z protestanckimi i prawosławnymi sektami
– Współpracę z organizacjami sprzyjającymi antykoncepcji i aborcji
– Działalność opartą na marksistowskiej ideologii „sprawiedliwości społecznej”

Święty Wincenty à Paulo ostrzegał: „Największym niebezpieczeństwem dla dzieł miłosierdzia jest oddzielenie ich od pokuty i wynagrodzenia za grzechy”. Tymczasem poznański hierarchy ogranicza się do podziękowań za „ofiarność i zaangażowanie”, całkowicie milcząc o potrzebie uświęcenia zarówno opiekunów, jak i cierpiących.

Milczenie o królestwie Chrystusa Króla

Najcięższym zarzutem wobec wystąpienia „abpa” Zielińskiego jest całkowite pominięcie obowiązku społecznego panowania Chrystusa Króla. Papież Pius XI w encyklice Quas primas nauczał niezbędnej prawdy: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym (…) nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”.

W świecie opanowanym przez kult człowieka i laickie ideologie, chorzy mają być żywym wyrzutem sumienia dla społeczeństwa odrzucającego Boże Prawo. Tymczasem przemówienie ogranicza się do wezwań o „szacunek dla życia” w oderwaniu od jego Źródła – Chrystusa Króla.

Duchowa pustka posoborowego „duszpasterstwa”

Całość wydarzenia – od „mszy” w rycie neomodernistycznym po „spotkanie przy stole” w sali parafialnej – odzwierciedla głębię kryzysu posoborowej pseudo-liturgii i pseudo-duszpasterstwa. Gdzie:

– Modlitwy o łaskę wytrwania w cierpieniu?
– Namaszczenie chorych według prawowitego rytu?
– Nawiązanie do przykładów świętych cierpiących (Hioba, św. Lidwiny, bł. Marii Teresy Ledóchowskiej)?
– Wezwanie do ofiarowania cierpienia za grzeszników i kapłanów?

Odpowiedź znajdujemy w słowach św. Piusa X potępiającego modernizm: „Błądzą ci, którzy sądzą, że można pogodzić katolicyzm z laickim humanitaryzmem” (Lamentabili sane exitu, 1907). Wystąpienie „abpa” Zielińskiego stanowi jedynie potwierdzenie tej diagnozy po 118 latach.


Za artykułem:
15 grudnia 2025 | 09:53Abp Zieliński do chorych: jesteście niczym głos Jana Chrzciciela, wołający o miłość i opiekę
  (ekai.pl)
Data artykułu: 15.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.